Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

I ANDIE TONGS VERDEN (31.01.06 )

Tegneseriefestivaler gir de besøkende muligheten til å treffe personene bak ulike tegneserier. Serieskaperne kan være på forskjellige steder i sin karriere, men likt for dem alle er interessen og engasjementet for genren. På årets Raptus var flere utenlandske serieskapere til stede, og en av dem har helt klart en spennende fremtid foran seg. Møt Andie Tong.

Tekst: Kristian Hellesund

Om noen år kan det være at Andie Tong er en av de virkelig store personlighetene i den amerikanske superheltbransjen. Tegneren fra Australia tegner for tiden Spider-Man for den britiske utgiveren av Marvel-tegneserier, Panini. Tidligere har han tegnet He-Man, og ved siden av arbeidet som serietegner arbeider han også som grafisk designer. Under årets Raptus holdt Tong foredrag om superhelttegneserier og sitt arbeid med dem. Tong er en hyggelig og rolig type med stor entusiasme for genren, men i sitt hjerte banker også en forkjærlighet for manga. Det passer godt i dagens tegneserieverden.
-Det er mange impulser fra manga i dagens superhelttegneserier. Det er akseptabelt å ha en mangastil på tegningene, slo han fast i et foredrag der et førtitalls Raptus-gjester fikk se Tong tegne og fortelle. I løpet av en time viste den australske serietegneren frem hvordan man kan tegne blant annet Fantomet, Wolverine, Superman og Spawn, og han fikk mange spørsmål fra salen omkring både eget arbeid og tanker omkring tegneseriebransjen.

Det er essensielt for en som ønsker å bli serietegner å arbeide med å tegne ansikter.
-Ansiktet er veldig viktig. Det er det som er viktigste med tegningene. Forlagene er veldig opptatt av dette. Det var det da jeg tegnet He-Man, og det er også slik hos Marvel akkurat nå, fortalte Tong. De store amerikanske forlagene lar vanligvis ulike personer ta seg av blyanttegninger og tusjing på en tegneserie. Slik er det også med Andie Tong.
-Hos Marvel er det en tusjer som gjør ferdig tegningene mine. Det var en test. Forlaget ville se blyanttegningene mine før de ville ha arbeid der jeg tusjet også. Nå har jeg overtalt redaksjonen til å ta meg av tusjingen også, sa Tong under foredraget.

Det er mange måter å lage manuskript på. Noen tegneserieforfattere lager et fullstendig manus med svært detaljerte beskrivelser og fullstendig dialog. Andre arbeider etter Marvel-metoden, der forfatteren gir tegneren et kort handlingsreferat. Deretter er det opp til tegneren å få handlingen gjort om til en historie i bilder med en helt bestemt sidelayout. Andie Tong har så langt ikke sett noe fast mønster.
-Det er forskjellig fra forfatter til forfatter. Alt kommer an på forfatteren jeg arbeider med. Val Semeiks, som lager He-Man, skriver fullstendige manuskripter. Hvis forfatteren ikke har spesifisert noe, er det fritt frem for meg til å finne på noe.
-Hvor nøye er du med detaljene?
-Jeg skaffer referansemateriale til pistoler og slikt. Vanligvis får jeg en pistol til å se ut som en slags Magnum. Hvis det skal se ut som et bestemt våpen, skaffer jeg meg referansemateriale.

-Hvorfor arbeider du for Marvel?
-Jeg var på en tegneseriefestival, og der hadde jeg Spider-Man-tegninger fremme. En redaktør gikk forbi, og ga meg jobb hos Marvel UK. Jeg arbeider med Spider-Man. Alt arbeid gjøres med e-post. Jeg har faktisk aldri møtt redaktøren min eller Val Semeiks. Jeg er heldig siden teknologien som gjør dette mulig finnes, kunne Tong fortelle.

Som alle andre, har Andie Tong også fått inspirasjon og innflytelse fra andre tegneserieskapere. Først og fremst er det all slags manga som har influert ham, men også tegnere som Russo, Todd McFarlane og Mike Wieringo har hatt sitt å si. Men Tong har et eget mål om seg selv og sitt arbeid.
-Jeg håper å bli min egen stil, slo han fast.

Selv om Tong etter hvert er blitt profesjonell, hindrer det ham ikke å ha egne favoritter. Favorittskurken er det ingen tvil om.
-Jeg liker Venom! Han er så lik Spider-Man, og jeg liker Spider-Man. Venom er Spider-Mans onde side, forklarte Andie Tong. Hos DC er favoritthelten Batman, men det er først og fremst Marvel-figurene som teller for den australske serietegneren.
-Jeg vokste opp med Marvel-figurene. Jeg får tegne mange ulike Marvel-karakterer som for eksempel Iron Man og Ultron. Det er gøy! slo Tong fast under Raptus. Han avslørte også at gjerne ville jobbe med Marv Wolfman, som har skrevet manus til svært mange av tegneseriene fra DC og Marvel.

Men har Andie Tong en fremtid som både forfatter og tegner? Han hadde tanker om dette som han delte med de fremmøtte.
-Jeg er ny, så mange kjenner meg ikke. Det vil være få som kjenner til det jeg lager. Jeg håper at når jeg begynner å skrive og tegne selv, så vil jeg være kjent. Jeg gjør mest mulig kommersielt arbeid nå, slik at folk kan bli best mulig kjent med meg, forklarte tegneren.

(Tidligere publisert i Galactus nr. 6 – desember 2005)

divider
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)