Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

SPROINGPRISNOMINASJONENE ER KLARE (14.04.12 )

Hvem kan vinne Sproingprisen? Det er klart etter at nominasjonene ble avslørt på kveldens Serietreff i Trondheim.

Norsk Tegneserieforum kommer til å dele ut Sproingprisen i forbindelse med landsmøtet i Oslo 12. mai. Det er 25. året at prisen deles ut, og under Serietreff nr. 11 på Familien i Trondheim i kveld ble nominasjonene offentliggjort.

De nominerte er:

BESTE NORSKE SERIE
Lars Fiske og Steffen Kverneland: Kanon 4
Arne Bye: Mira: Atten
Odd Henning Skyllingstad: Jordelangs med Kolbein
Jason og Fabien Vehlmann: De 100 000 dødes øy
Børge Lund: Lunch (2011-årgangen)

BESTE UTENLANDSKE SERIE
David Mazzucchelli: Asterios Polyp
Ulli Lust: I dag er den siste dagen i ditt liv
Seth: Livet er til å holde ut, tross alt
Julien Neel: Lou
Evan Dorkin og Jill Thompson: Hundevakta

ÅRETS DEBUTANT
Ida Eva Neverland: Born like an artist
Johann S. Grimstvedt: De andre
Børge Lund: Lunch

divider
  1. Min personlige mening om debutant er… at Børge Lund debuterte for et par år siden. Sorry Børge :(

    Ellers er det to gode kandidater. Men spørsmålet er: var det virkelig i fjor de debuterte?

    Debutantnominasjonene er alltid vrine greier i et så lite land som Norge. Komiteen skal ha skryt for godt arbeid, men debutant greien må det taes en lengre debatt på. Jeg liker debatt så det kan gjerne diskuteres i flere år fremover :)


    Are Edvardsen    15. April 2012, 09:55    #
  2. Hva med Apefjes, da? Hvordan kan en seriøs jury overse en såpass velskrevet og veltegnet tegneserieroman? Jeg klarte i alle fall ikke å legge den fra meg!


    BD    15. April 2012, 10:36    #
  3. Lunch var vist på trykk i “Teknisk Ukeblad” i 2008. Er det noen som kan bekrefte det?


    Are Edvardsen    15. April 2012, 12:04    #
  4. Tidligere har både amerikanske, afrikanske og itlienske seriekapere vært nominert i den norske kategorien på grunnlag av at de er bosatt i Norge. Nå er et album skrevet på fransk av en franskmann bosatt i Frankrike og tegnet av en nordmann som så vidt jeg vet er bosatt i Frankrike blitt nominert. Hvor er logikken? Og hva er det som gjør Børge Lundt til debutant?


    Tor    15. April 2012, 14:40    #
  5. Jeg syns ikke at Lund er noe debutant lenger. Han har jo vært på trykk i Pondus i nesten 3 år og gitt 2 egne album.

    Også håper jeg hundevakta vinner for beste utenlandske serie.

    Neverdahl og Grimstvedt har i hvert fall fortjent nominasjonen.

    Også er jeg enig i BD. Apefjes hadde fortjent en plass blant nominasjonene. Det er den første tegneserien jeg har lest som jeg noen gang har opplevd spennende. Litt som tegneserieversjonen av Cherub-boka “Rekrutten”.


    Levi    15. April 2012, 15:17    #
  6. Virker som om Sproingjuryen roter litt i år som i fjor.


    Lien    15. April 2012, 17:44    #
  7. Slår meg at hvis vi vanlige dødelige f.eks skal stemme over de som er nominert i klassen Beste oversatte serie, så blir det en god slump penger for å skaffe seg de seriene som er listet opp i 2012-Sproing-kåringen…
    Det er ofte slik at de mest kostbare utgivelsene når høyest opp i nominasjonen. Tilfeldig?
    Hvis man ikke kan låne disse på bibliotek (husk at leserne selv kan anbefale bibliotek å kjøpe inn serier de setter høyt) er det store summer å investere. Skal en oppriktig leser gi sin stemme vil en gjerne ha lest og studert de aktuelle seriene…


    Jostein Hansen    15. April 2012, 20:22    #
  8. Ikke at det ikke er mye bra på denne listen. Men Børge Lund fikk da vitterlig Pondus-prisen i 2010? Må være en navnebror av ham som har debutert i 2011, da, eller …? Når nominasjonskomiteen gang på gang operer med egne definisjoner, resulterer det i at folk mister både interesse og respekt for prisutdelingen.


    Bodil Revhaug    15. April 2012, 20:55    #
  9. Debutantprisen er en vanskelig sak da det kan være vanskelig å vurdere når en person er en debutant og ikke. Vedtektene er åpne for tolkninger og da det ikke ble delt ut en debutantpris i fjor valgte vi å være rundere i kantene for nomineringen i år.


    Frode H    15. April 2012, 21:11    #
  10. Å inkludere kandidater som debuterte i 2010, kan til nød forsvares. Men Lunch gikk vel som gjesteserie i Dagbladet så tidlig som i 2008? (Eller husker jeg veldig feil nå?) Da begynner debutantbegrepet å tøyes langt!


    Bodil Revhaug    15. April 2012, 21:37    #
  11. Forøvrig syns jeg at kategoriene er alt for store sekker. Kanon og Lunch er for eksempel veldig gode serier i hver sin sjanger, og det føles nesten urettferdig å skulle sammenligne dem slik.


    Lien    16. April 2012, 00:44    #
  12. Når det gjelder “Lunch” er jeg mer usikker på hva juryen legger i begrepet “2011”-årgangen. Er dette de stripene som Pondus trykket i 2011, stripene Dagbladet trykket i 2011, de Dagbladet la på nett i 2011, de sidene Rutetid kjørte i 2011, Lunch-album 1, eller alt dette? Strengt tatt er Dagbladets striper ikke nominerbare, da serien skal ha vært “utgitt i hefte og/eller bok” (sistat vedtektene).

    På Sproing-sidene er det bare skrevet “Dagbladet/Egmont”. Forøvrig et generelt problem med å nominere stripeserier, nemlig å definere hvilke striper det gjelder. Dette er nok hovedgrunnen til at mange norske serieskapere aldri har vært nominert til hovedprisen (Pondus fikk denne for en sekvens i juleheftet, ikke for noen av de 4000 stripene som er laget.), førstegangsutgivelse er i hefteform, og samlebøkene er opptrykk og således ikke nominerbare til denne.

    Det er her svakhetene i vedtektene kommer fram, også i forhold til Jason-boken. Kan den norske utgaven av denne sies å være originalutgaven, eller er den en oversettelse? Kanskje vedtektene burde endres etterhvert, både med tanke på dette, å fange opp et voksende antall nettserier, og ikke minst punkt nr. 7: Prisutdelningen legges normalt til mars måned hvert år og arrangeres i tilknytning til NTFs landsmøte. Det er først her at vinnerne blir offentliggjort for publikum og presse.

    “Lunch” er en bra serie som har funnet sin egen stil innen “Kontorhumor”, men jeg er litt skeptisk til dobbeltnomineringen av denne, kan dette skyldes at juryen ikke hadde nok kandidater til debutantprisen?

    Uansett vil jeg takke fagjuryen for den store og utakknemlige oppgaven det er å velge ut serier til denne avstemmingen. Jeg går ut fra at en del av diskusjonen dere har hatt har vært minst like opphetet som når vi andre seriefans kommer med våre favoritter. Og dere har hatt flere hundre serier å diskutere, ikke bare 10 (pluss våre egne favoritter…).


    Frank Flæsland    16. April 2012, 01:00    #
  13. Mye tull fra juryen også i år, ja. Verst er det vel i de to norske klassene, og man kan vel konstatere at nominasjonene fra “aprilsnarren” til Serienett var vel så gode.

    Å nominere Lunch 2011-årgangen er selvsagt sludder og langt utenfor vedtektene. Jeg siterer fra vedtektene for ordens skyld: “Beste norske utgivelse: Som kandidat regnes enhver tegneseriehistorie utgitt i hefte og/eller bok, som er førstegangspublisert i Norge i nominasjonsperioden.”

    Det har også tidligere vært diverse forsøk på å nominere striper og stripesamlinger, og det føles like feil hver gang. Jeg er helt enig med herr Flæsland som problematiserer hva som egentlig ligger i begrepet ”2011-årgangen”. (Dessuten føler jeg jo at Lunch er langt unna å være den beste norske stripeserien, men det er nå min mening…:-)

    For å unngå den slags surr burde man kanskje legge opp til en egen stripepris like godt først som sist? (Hva med å prøve å ta opp tråden fra Dagbladet-prisen som ble delt ut på Raptus tidligere? Dette var en ren avisseriepris og man kunne kun vinne den én gang.)

    Å nominere Arne Bye er også merkelig med tanke på andre gode serier som kom ut i fjor. Serienett nominerte Kodok.s Run og Den krokete kanal i sin latterlige aprilspøk, og begge disse er langt bedre serier enn Mira Atten. Og utelatelsen av både Fallteknikk og Apefjes er skandaløs! Begge disse har allerede vunnet flere priser og høstet masse lovord, og at de mangler her føles nesten demonstrativt.

    Når det gjelder de tre andre nominerte i norsk klasse, er nok også de litt på kanten i forhold til vedtektene. Jasons bok faller sannsynligvis innenfor ettersom Jason er norsk statsborger slik vedtektene krever. (Jeg går ut fra at komiteen har sjekket dette.) Den norske utgaven av De 100 000 dødes øy er i hvert fall ikke originalutgaven. Jasons posisjon i norske serier de siste 15 år gjør likevel at nominasjonen føles riktig.

    Kanon 4 faller også litt utenfor kategorien ettersom det dreier seg om en samling av deler av historier. Men ettersom dette er den beste norske tegneserieutgivelsen i fjor er det vel vanskelig å komme utenom denne. Juryen skal likevel akte seg vel for å nominere serien på nytt når Munch og Schwitters til slutt samles i egne bind.

    Heller ikke nominasjonen av Skyllingstad føles helt riktig. Heftet er en samling av tidligere utgitte avisserier. Men det at de utgjør en felles enhet samlet gjør at jeg også synes denne passerer innenfor.

    Når det gjelder debutantprisen er det selvsagt meningsløst å nominere Børge Lund også her. Jeg skjønner at juryen har veldig sans for Lunch, men serien burde ikke vært nominert her heller. Han debuterte i hvert fall ikke i 2011, og heller ikke i 2010 slik juryen prøver å ro seg unna med (dersom man får lov til å ha med debutanter fra 2010, kunne man for øvrig funnet flere gode kandidater).

    Også på debutantprisen: Man kan vel diskutere om deler av juryen har et habilitetsproblem når de nominerer Born Like an Artist som ble publisert på Nettserier? Og har denne egentlig blitt publisert i hefte / bok slik vedtektene krever? Men det får vel kanskje lov til å passere siden serien er god og Ida Eva Neverdahl absolutt burde være prisen verdig.

    For å konkludere; dette føyer seg inn i en lang liste av lavmål fra Sproingkomiteen. I fjor ryddet man opp og endret nominasjonene etter første forsøk. Det føles påkrevet også denne gang, og som et minimum bør Børge Lund fjernes fra begge sine nominasjoner.


    Gonzales Lund    16. April 2012, 08:24    #
  14. “Børn like an Artiste!” ble utgitt i Nemi i fjor, hvis jeg ikke husker feil?


    Are Edvardsen    16. April 2012, 12:17    #
  15. Enig i at seriestriper er vanskelige å plassere. Hva med en egen kategori: Beste stripesekvens? Da unngår man spørsmål som hvor/når serien egentlig startet, og dette med at stripeserier kan variere, der samme serie kan frambringe både gode og dårlige striper/perioder. En slik kategori vil også ta hensyn til at stripeserier faktisk er blitt veldig stort i Norge takket være “lokomotivene” Pondus og Nemi, og at det har vel aldri blitt laget så mye forskjellige stripeserier i Norge før som i de siste 10 åra eller så. Så får heller stripehaterne bite seg i håndbaken og heller kose seg med de mer kunstneriske nominasjoner.

    Kriterien må være at sekvensen må være førstegangspublisert (i avis/på nett/i bok/whatever) forutgående år. Og man kan ta hensyn til ting som utnyttelse av stripemediet, tegninger, storyline, karakterutvikling osv osv.

    Bare et kort inspill fra meg.


    Lien    16. April 2012, 15:49    #
  16. Forøvrig, uten å vite når den først ble publisert, hvor osv, så syns jeg absolutt Lunch fortjener en nominasjon. Glimrende utført liten sak med gode tegninger, god timing, god humor og godt håndtverk på alle plan.


    Lien    16. April 2012, 15:52    #
  17. Godt innspill fra Lien. Det kunne gjerne vært en kategori for stripeserier, uten noe krav til at serien skal være utgitt i eget hefte eller album. Det har kommet mange fornuftige kommentarer her. Jeg unner absolutt Børge Lund en pris, men å nominere folk i kategorier der de ikke fyller kriteriene, får juryens forslag til å framstå mer tullete enn Kristians aprilspøk. Og det er leit.


    Bodil Revhaug    16. April 2012, 16:25    #
  18. Jeg støtter Lien og Bodil Revhaugs forslag, og ser gjerne at Sproingkomiten innfører det i år.


    Are Edvardsen    17. April 2012, 08:44    #
  19. Jeg synes nok at en pris for beste stripeserie / avisserie som konsept er bedre enn en stripeseriesekvens slik Lien foreslår. Det er jo flere stripetegnere som ikke arbeider i sekvenser, og om man nominerer en sekvens fra for eksempel Kollektivet kan den være vanskelig å finne igjen for folk flest, og de vil ende opp med å stemme på Kollektivet som serie generelt uansett. Spesielt gjelder dette stripeserier som ikke blir samlet i egne album / hefter.

    Mitt forslag er derfor fortsatt å gjøre det samme som ble gjort med Dagbladprisen tidligere. Premiér beste avisserie i året som gikk, og si at det kun er lov til å vinne den én gang med et konsept. Kanskje til og med Dagbladet kan være villig til å komme på banen igjen som sponsor?

    For øvrig enig med Edvardsen at det beste hadde vært om NTF / juryen kom på banen allerede i år og fikk ryddet opp!

    Edvardsen har dessuten sikkert rett i at Born like an artist gikk i Nemi, så da er trykkekriteriet for så vidt ok. Men habilitetsproblemene i juryen gjelder fortsatt. Det er vel habilitetsproblemer når det gjelder den underlige nominasjonen av Arne Bye også? Mira har jo også vært å finne på nettserier.no.


    Gonzales Lund    17. April 2012, 15:56    #
  20. Jeg tenkte i samme bane som Gonzales her: beste stripeserie i året som gikk, og da som gjennomgående beste, uten å spesifisere noen sekvens. Og uten nærmere krav til publisering enn at serien er utgitt. (I eget album, serieblad, avis, ukeblad, fagblad … eller på nett for den del!) Og kategorien burde kanskje hete “beste stripe-/ruteserie”, eventuelt “beste humorserie”, for å inkludere énruteserier, som de vi finner flust av i serieheftet Rutetid? Flere av disse trykkes jo også i aviser og magasiner. Og her befinner vi oss innenfor samme sjanger, uavhengig om det brukes bare én rute eller tre eller seks.


    Bodil Revhaug    17. April 2012, 16:26    #
  21. “Mira: Atten” er en tegneserienovelle/album som er frittstående fra stripeserien. Den har ikke blitt gitt ut på nett heller, så vidt jeg vet. Siden vi ikke har så stor albumproduksjon her i landet syns jeg at “Mira: Atten” fortjener å bli nominert. Det er den beste historien Arne Bye har skrevet så langt, og det setter fokus på et problem med norsk tegneseriebransje: for mye fokus på stripeserier og alternative serier. Det finnes ingen mellomting. (Nå ser ikke jeg på Kanon 4 som en alternativ serie, men jeg er bare sær) Derfor er det bra at “Mira: Atten” blir nominert.

    Jeg vil også foreslå at debutantprisen får en pengepremie på 20.000 kr. De andre prisene trenger ikke det. En debutant skal være en som etablerer seg i bransjen, og er den beste av de nye som dukker opp i et kalenderår. Det trengs andre kriterier og, som hvor det er på trykk, om det skal være en aldersgrense, hvor kommers den er, osv. Da vil prisen være en økonomisk støtte til de nye serieskaperne.

    Tenker jeg…

    PS: Gonzales og Bodil kommer med mange gode tanker.


    Are Edvardsen    17. April 2012, 16:27    #
  22. Beste tegneserie i 2011:

    Les om Logicomix


    Øyvind B    17. April 2012, 16:48    #
  23. Enig i at debutantvinneren bør få 20 000 kr


    Johann G    17. April 2012, 17:45    #
  24. Hvis noen tenker å gå til anskaffelse av alle de fem nominerte seriene i kategorien Beste utenlandske serie vil det hele beløpe seg til kr. 1764,-.

    De som skal gi sin stemme må nødvendigvis lese seriene de stemmer på, og hvor mange som har råd til å gjøre nettopp det er et interessant og betimelig spørsmål.
    Sproing-juryen ønsker helt sikkert at flest mulig vil gi sin stemme, og på det grunnlag at de har satt seg inn i de verkene som er nominert?


    Jostein Hansen    18. April 2012, 17:37    #
  25. Arne Bye er like lite debutant som Børge Lund. Ellers støtter jeg Gonzales forslag.

    Jostein har et betimelig poeng ang. beste utenlandske serie, men dette er et dillemma jeg tror vi må leve med. Hvor rettferdig ville det blitt om de beste utgivelsene skulle diskvalifiseres pga. prisen? Da måtte kategorien omdøpes til “Beste utenlandske lavprisutgivelse” ...


    Bodil Revhaug    18. April 2012, 18:07    #
  26. Mitt poeng kan kanskje være at det finnes virkelig gode tegneserier oversatt til norsk, og det er ikke nødvendigvis en kostbar innpakning som bestemmer om seriene er høyverdige nok. De første årene var Sproing-juryen flinke til å plukke ut også “billigere” serier, men i senere år er det blitt en dreining mot at det skal være tykt (les: tegnserieroman), flott og dyrt…


    Jostein Hansen    18. April 2012, 20:21    #
  27. Hvis man først skal ha en debutantpris må denne deles ut hvert år. De som debuterte i 2010 må kunne vinne i likhet med de som debuterte i 2009 og 2011. I tillegg viser jo eksempelet Børge Lund at det kan skje veldig mye på to år. Han har både fått en pris på kr. 100.000 og sagt opp jobben for å lage serier på heltid. Å gi ham debutantprisen nå vil føles ganske meningsløst, sannsynligvis også for ham selv.

    Begrepet “alternativ” brukes vel oftest om ting som ikke er gitt ut av de store etablerte aktørene i en bransje. Her skulle vel det betydd alt som ikke er gitt ut av Egmont eller Schibsted, men det virker heller som om begrepet brukes om serier som ikke passer i store kommersielle sjangere som f.eks. humor- eller spenningsserier. I litteratur- og filmpriser er det sjelden bøker/filmer innen slike sjangere når opp. For musikkpriser er det vanlig med priser for ulike sjangere.

    Tegneserier er jo mest beslektet med film og litteratur, men i motsetning til disse uttrykkene har ikke tegneserier i Norge et allment akseptert standardformat. For film og litteratur har de langfilmer og romaner mens andre formater (f.eks. kortfilmer og diktsamlinger) regnes som mindre viktige. Problemet blir forsterket ved at stripeseriene står så sterkt her til lands, en type serier som ofte ikke vil inngå i diskusjonen i land som Frankrike og USA.

    Det trengs nok en mer grunnleggende gjennomgang av Sproing-kriteriene slik at vi unngår denne årlige diskusjonen om hvilke serier som er kvalifisert for de ulike kategoriene og heller kan diskutere hvilke serier som er best innenfor hver kategori.


    Jo Fougli    18. April 2012, 23:29    #
  28. Det er vel ingen i Norge som vil kalle Lucky Luke, Asterix eller Franquin stripeserier.


    Tor    19. April 2012, 06:48    #
  29. Jostein Hansen skrev: “Mitt poeng kan kanskje være at det finnes virkelig gode tegneserier oversatt til norsk, og det er ikke nødvendigvis en kostbar innpakning som bestemmer om seriene er høyverdige nok. De første årene var Sproing-juryen flinke til å plukke ut også “billigere” serier, men i senere år er det blitt en dreining mot at det skal være tykt (les: tegnserieroman), flott og dyrt…”

    Jeg skjønner jo at det er kjedelig hvis man ikke har råd til å kjøpe alle de nominerte (eller anledning til å låne de på biblioteket slik jeg ofte gjør) og det slår kanskje ekstra uheldig ut siden Lou! har alle 3 album nominert og Hundevakta gikk i nesten hele 2011 årgangen av Nemi, men jeg er forsatt sterkt uenig med deg, Jostein.

    1. Å måtte ta hensyn til pris når serier nomineres betyr jo at man ikke står fritt til å nominere de som faktisk er de beste og

    2. det stemmer jo ikke engang at det kun er dyre og flotte serier som er nominert. Jeg mener hvertfall at kun 2 av de 5 nominerte vil kunne omtales slik. (Og da ser jeg kun på pris, ikke hva du får for prisen).

    Og når det gjelder tendensen til at serieromaner oftere blir nominert enn før så er jo ikke det så rart da største delen av disse har kommet ut de siste årene. Vi hadde jo samme trenden på 90-tallet da Bladkompaniet utga sine tegneserieromaner. 3 av disse vant til og med Sproingprisen.


    Chris R    19. April 2012, 19:26    #
  30. ”Alternative serier” er ikke noe etablert begrep, men hvis det først skal brukes er jeg enig i at det burde si noe om sjanger/yttrykk. I dag gir begrepet liten mening hvis man faktisk ønsker å kommunisere med andre. Det merkeligste er at det virker som om uttrykket av noen brukes om serier som hvis de var romaner ville vært regnet som normen, ikke ”alternativet”.

    Nå var ikke dette noe stort poeng i mitt innlegg men for ordens skyld: Stripeserier er for meg et spørsmål om format, ikke sjanger/innhold (selv om stripeserier i dag nesten utelukkende er humorserier). I Frankrike/Belgia lages det etter mine begreper nesten ikke stripeserier i det hele tatt.

    I Frankrike har de et totalt dominerende format for tegneserieutgivelser, nemlig album. I USA var de månedlige serieheftene lenge nærmest enerådende, men nå er vel samleutgaver (TPBs) et vel så viktig format. I Norge må nok jevnlig utkommende seriehefter (Donald Duck & Co, Fantomet, Pondus osv.) sies å være det vanligste formatet men flere serietyper/sjangre blir omtrent bare utgitt i andre formater. De fleste av disse heftene inneholder forskjellige serier av ulike serieskapere. Hvis man hadde gitt Sproing-priser til disse serieheftene ville det f.eks. være Tormod Løkling og ikke Frode Øverli som skulle vunnet prisen for Pondus-bladet.

    Det utgis for få serier i Norge til at det er grunnlag for å ha alle de prisene man hadde trengt for å unngå sammenligning mellom ulike formater men det er tydelig at dagens retningslinjer ikke gir gode nok rammer for prisen og juryen. Jeg er slett ikke sikker på hva som er løsningen men en egen pris for stripeserier der det er fjorårets totale produksjon og ikke en enkeltutgivelse/-historie/-sekvens som teller er jo en idé. Også for debutanter kan det vurderes om man skal se på årsproduksjon snarere enn en enkelthistorie. Dette krever nok endringer i vedtektene men de siste årenes diskusjoner har vel vist tydelig at det er behov for noen justeringer uansett.


    Jo Fougli    20. April 2012, 00:16    #
  31. Til de av dere som ikke har lest Julien Neel’s “Lou”: CDON.COM har nå disse tre albumene på tilbud til kr 40 pr stk.


    Øyvind B    27. May 2012, 10:23    #
  32. Jo skriver:

    ”I Frankrike har de et totalt dominerende format for tegneserieutgivelser, nemlig album. I USA var de månedlige serieheftene lenge nærmest enerådende, men nå er vel samleutgaver (TPBs) et vel så viktig format. I Norge må nok jevnlig utkommende seriehefter (Donald Duck & Co, Fantomet, Pondus osv.) sies å være det vanligste formatet men flere serietyper/sjangre blir omtrent bare utgitt i andre formater. De fleste av disse heftene inneholder forskjellige serier av ulike serieskapere. Hvis man hadde gitt Sproing-priser til disse serieheftene ville det f.eks. være Tormod Løkling og ikke Frode Øverli som skulle vunnet prisen for Pondus-bladet.”

    Jo, jo, Jo! Men alt har med økonomi å gjøre, for tegneserier dreier det seg også om begreper som er innbakt i ordet ”økonomi”. Det er distribusjon, salg og returordning.
    Et gjennomregulert land som Norge har systemer som sikrer salg over alt, og returordninger som gjør at selgeren ikke sitter igjen med svarteper, hvis produktet ikke selger.

    Alt til kjøper, selger og produsents beste. (Det kan selvsagt være og er uønskede bivirkninger ved slike system, men jeg lar dem ligge i denne sammenhengen).

    Vi ser det samme inn jordbrukprodukter, der bøndene streiker for tiden.

    De fleste, og nær sagt alle andre land er nærmest u-land på et slikt organisert samfunn, og derfor tyr f. eks Frankrike til album. Et album er uforpliktende med hensyn til neste nummer og dets komme på en tidplan. De har null forbindelse med lesere og blir solgt gjennom steder som ”tør” å ta dem inn, for de blir ikke bare ”tatt inn” av selger, men kjøpt, da det er ingen returordning. Dette er bakgrunnen for album. Forlag som sitter på hver sin tue, og selger sine produkter til dem som ”tør”, for ved salg er forlaget kvitt problemet og slipper å sitte og vente på salg til forbruker.


    Bjoulv    29. May 2012, 20:10    #
  33. Det norske distribusjonssystemet fungerer sikkert utmerka for dei store forlaga og dei som berre kjøper blader utgitt av dei store forlaga.

    Mindre forlag som ikkje har tilgang på distribusjon i Bladcentralen og minimal sjanse til å ta den forholdsvis store økonomiske risken ved å prøve å distribuere gjennom Narvesen, er ein situasjon tilsvarande fransk “albumsal” einaste relle løysinga for store delar av opplaget.

    USA hadde jo og eit liknande “Newsstand Distribution” system, som leid forferdeleg under korrupsjon og økonomisk utruskap i distribusjons-og forhandlarledda. Men allikevel så var det eit system som nådde ut til fleire enn “Direct Sales” systemet som ein har no.

    På den andre sida så opna Direct Sales systemet opp for at fleire forlag og serieskaparar fekk tilgang på distribusjon og mykje kvalitetsserier hadde aldri nådd fram til lesarane utan.

    Men når Direct Sales fekk for mykje makt og Newsstand Distribution nesten forsvann for alle utanom Archie, så føret det til ei stadig minkande lesarmasse.

    Sånn sett så trur eg det kan vere greitt om ein har variantar av begge ordningar gåande parallelt.

    Vi veit jo at bladdistribusjonen i Noreg er god (sjølv om der er mange utanfor storbyane som må leite lenge etter enkelte blad for å finne det eine utsalet som har det) men det er og slik at der kanskje er eit behov for at ein har løysinger som er tenlege for små forlag i tillegg. Og der er “albumsystemet” ikkje så gale.


    Knut Robert Knutsen    29. May 2012, 20:43    #
  34. Ja, det er helt klart at i et slikt gjennomregulert land som Norge, er det ikke enkelt for ”nykommere” å vinne frem.

    Likevel synes det at de som har livets rett klarer bragden.

    I andre land deles fattigdommen, altså alles kamp mot alle.

    Men innlegget mitt var kun som et apropos til Jos utredning om album og slikt, altså gi noe bakgrunn og historikk om hvorfor det er slik!


    Bjoulv    29. May 2012, 21:53    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)