Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

A/S SUPERHELT & CO. (13.10.14 )

Kristoffer Lindseths «Den Dødelige Nattskygge» handler vel så mye om å selge en superhelt som å være en.

Av: Trond Sätre

Alt med et satirisk tilsnitt, selvsagt. Hovedpersonen er sin egen superhelt, en navnløs tegneserieforfatter (i alle fall har han ikke noe sivilt navn). Som den lett Batman-inspirerte superhelten Nattskygge er han rimelig kompetent, men først og fremst er han i bransjen for å selge seg selv som en merkevare. Men fordi han samtidig lever i et univers som følger superheltsjangerens regler, oppdager han etter hvert at han kanskje har tatt seg vann over hodet. Hvordan forholder han seg til innblandingen fra alternative versjoner av seg selv, for eksempel?

Det finnes mange former for superheltsatire. Den mest kjedelige og hoverende er den som hamrer inn hvor urealistisk sjangeren er. Nattskygge er heldigvis noe annet, dette er en satire som følger sjangerens regler og bruker den til sin egen fordel.

Faren med den framgangsmåten er at du kan ende med å fortape deg i satire og interne referanser. En stund ser det ut som Lindseth skal gjøre det. Han bruker første kapittel på å hamre inn hvor viktig royalties er for både Nattskygge og hans nye nemesis, og andre kapittel på å rekruttere en sidekick bare så han kan skape melodrama ved å la sidekicken bli drept. De fleste sjangerfans vil finne den vitsen temmelig gammel og slitt.

Men så begynner Lindseth og få bedre grep på situasjonen. Han beveger seg mer målbevisst mot et klimaks, men tar seg likevel tid til å introdusere nye figurer som er litt mer enn bare pappfigurer og stand-ins for eksisterende, berømte superhelter. Superheltgruppa S.E.L.V.T.E.K.T. har for eksempel visse fellestrekk med Avengers, men er ikke åpenbare kopier. Gruppas kvinnelige medlem får til og med anledning til kort å forklare Nattskygge om Bechdel-testen uten at hun virker som en stråfeminist eller en intellektuell snobb. Serien unngår å kveles av sin egen satire.

Tegningene er preget av mangel på bakgrunnsdetaljer, noe som blir litt problematisk når Lindseth kjører en helside (og det gjør han ofte, for slik er superheltserienes natur). Bedre går det når han fokuserer på personer. Figurene hans er stiliserte, men har elegante bevegelser og positurer. Selv actionscenene er mer preget av stil enn effekter. I det hele tatt har den visuelle framstillingen en forfriskende subtilitet som står i fin kontrast til superheltsjangerens vanlige drama.

Historien ender med en åpen avslutting, kanskje for å gi Lindseth tid til å finne ut om han vil fortsette med Nattskygge noen gang. Eller kanskje fordi han bare hadde denne ene superserien han ville fortelle. Uansett er prosjektet er preget av respekt og affeksjon for superheltsjangeren. Morsomt og søtt for oss som kjenner sjangeren, selv om det nok blir for sært for andre.

Den Dødelige Nattskygge
Av Kristoffer Lindseth
96 sider
Kr. 150
Überpress

divider
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)