Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

"JIMMY CORRIGAN" KÅRET TIL VERDENS BESTE ( 6.02.07 )

NRK P2 har nå kåret verdens beste tegneserie. Juryens vinner er “Jimmy Corrigan” av Chris Ware.

Av: Kristian Hellesund

Det ble seier til Chris Wares “Jimmy Corrigan” i NRK P2s kåring av verdens beste tegneserie. De siste ukene har RadioSelskapets tegneseriejury hatt en nedtelling til juryens favoritt, og loddet falt dermed på historien om en ensom mann fra Chicago.
-Den har det meste. Den er utypisk for tegneserier, og handler ikke om verken snakkende dyr eller om superhelter. Den sier noe som virker ekte og viktig om hvor ensom det går an å bli, forteller jurymedlem Knut Nærum om vinnerserien til NRK.

På de neste plassene følger “Maus” av Art Spiegelman og Carl Barks’ bidrag til Disney-tegneseriene Donald Duck og Skrue McDuck. Mens de to sistnevnte er utgitt i Norge, har “Jimmy Corrigan” ikke dukket opp i norsk språkdrakt så langt. Etter det Serienett kjenner til, vil No Comprendo Press gi ut tegneserien på norsk i løpet av vårhalvåret i oversettelse av Christian Rugstad.

I juryen som har valgt ut verdens beste tegneserier satt Knut Nærum, Tonje Tornes, Morten Harper, Terje Thorsen og Øyvind Holen.

VERDENS 30 BESTE TEGNESERIER I FØLGE JURYEN:

1. Chris Ware: Jimmy Corrigan
2. Art Spiegelman: Maus
3. Carl Barks: Donald Duck & Skrue McDuck
4. Hergé: TinTin
5. Herriman: Krazy Kat
6. Hugo Pratt: Corto Maltese
7. Robert Crumb: Complete Crumb Comics (Vol 1-8)
8. Winsor McCay: Little Nemo In Slumberland
9. Jack Kirby/Stan Lee: Fantastiske Fire
10. Charles Schulz: Knøttene
11. Alan Moore & Dave Gibbons: Watchmen
12. Will Eisner: Spirit
13. René Goscinny & Albert Uderzo: Asterix
14. Gilbert Hernandez: Palomar
15. Jacques Tardi: Skyttegravskrigen
16. Joe Sacco: Safe Area Gorazde
17. Will Eisner: En Kontrakt Med Gud
18. Marjane Satrapi: Persepolis
19. Kazuo Koike & Goseki Kojima: Lon Wolf And Cub
20. Jaime Hernandez: Locas
21. Frank Miller: Batman. The Dark Knight Returns
22. Milton Caniff: Terry And The Pirates
23. Osamu Tezuka: Buddha
24. Christopher Nielsen: Jazzbasillen
25. Benoît Peeters & Francois Schuiten: Hemmelighetsfulle Byer
26. Yoshihiro Tatsumi: My Hitler
27. Neil Gaiman: Sandman
28. Walt Kelly: Pogo
29. Bill Watterson: Tommy og Tigern
30. Katsuhiro Otomo: Akira

Les mer om kåringen hos NRK:
http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.1774455

Les mer om kåringen hos Serienett:
http://www.serienett.no/article/390/nrk-p2-med-tegneseriekaring
http://www.serienett.no/article/394/presiserer-i-tegneseriekaring
http://www.serienett.no/article/397/nrk-lytterne-far-egen-avstemning

divider
  1. Så verdas 10 beste seriar er lagd av kvite europeiske menn, og verdas beste teikneseriar handlar om gutar på eventyr, menn som har det vondt med seg sjølv og at jenter har jentelus. Kult. Kva ville vel verdslitteraturen ha vore utan oss kultiverte kvite mannfolk. Seriøst? Ikkje eingong eit lite Alibi? Ein Japaner eller eit kvinnfolk kanskje? Litegrann variasjon? Og Jimmy Corrigan på førsteplass? No veit eg at det er tull!


    Knut Robert Knutsen    6. February 2007, 21:04    #
  2. Uh… hæ?


    Jon Løvstad    6. February 2007, 22:13    #
  3. Jeg er hjertens enig med Knut Robert Knutsen. Jimmy corrigan var noe “emo” møl som jeg ikke orket å lese meg igjennom.

    Hva med asiatiske tegnere, eller spanske, meksikanske, eller for den saks skyld, afrikanske? Jeg vet at det finnes serietegnere i nesten alle land som ville ha fortjent å vinne den prisen der.

    P2 har ikke peiling på tegneserier.


    Quakeulf    6. February 2007, 23:30    #
  4. Og hvis dere satt i en jury som skulle kåre tidenes beste rockealbum eller film ville dere smurt tjukt på med artister og filmskapere fra Asia, Spania, Mexico eller for den saks skyld Afrika?

    Vær nå litt realistiske her. Kåringen er basert på hva som er tilgjengelig og kjent i vår egen kulturkrets. Dette er ikke den alternative seriefestivalen “Tegneserier Fra Sør” eller noe sånt.


    Lurk    7. February 2007, 10:58    #
  5. Viss ein titulerer kåringa som “verdas beste” og topp 10 lista ignorerer alt som ikkje er for gutar og alt som ikkje har si rot i europeisk kultur så er det vel verdt å spørre kvifor? Kunne dei ikkje berre kalt det “dei 10 beste eurosentriske gutteseriane som har vore utgitt i Noreg.”
    (veit at Jimmy Corrigan ikkje er utgitt her, men dei som er interessert i denna smale serien har vel fått tak i han på engelsk)


    Knut Robert Knutsen    7. February 2007, 18:05    #
  6. Det blir helt feil å kalle dette en europeisk dominert liste. Det er en USA-dominert liste. Selv om vesteuropa og USA har mye felles i sin kulturutvikling har de svært forskjellig tegneseriekultur. Tegnsererier i Europa og resten av verden har nok blitt mye påvirket av serier fra USA, mens påvirkningen i mindre grad har gått den andre veien. De siste årene har asiatiske, og da særlig japanske, serier påvirket seriene både i USA og Europa. Historisk sett kan det imidlertid ikke være tvil om at USA er tidenes viktigste tegneserieland.
    Jeg har derfor forståelse for at det er mange serier fra USA på topp ti, men åtte blir for mye. Det burde vært med minst en japansk og mer enn to europeiske serier på topp ti.
    Betingelsene ulike serieskapere arbeider under vil kunne ha betydning for kvaliteten. USA, Japan og Vest-Europa er nok de markedene der det har vært størst rom for å utvikle sine serier og sitt eget uttrykk. Det kan selvsagt dukke opp genier helt andre steder, men statistisk sett er det ikke rart om de beste tegneseriene har blitt skapt i disse tre seriekulturene.
    Det er selvsagt umulig å ha lest alle serier som noensinne er gitt ut, og det er her snakk om en norsk jury. Det kan derfor ikke være merkelig at en slik kåring domineres av vestlige serier.
    Personlig er jeg i stor grad enig med juryen (hadde sju av deres topp ti med på min egen topp ti), men jeg er jo klar over at det finnes mye i verden jeg ikke har lest (deriblant et par på topp 30-listen).
    Jeg har oppfattet det som om en del av motivet med å lage en slik seriekanon er å etablere en slags referanseramme slik at man kanskje ikke behøver å starte på null hver gang man skal diskutere tegneserier i det offentlige rom. Man innbiller seg neppe at man skal få “folk flest” til å lese alle disse seriene. Det er vel heller tanken at generelt kulturinteresserte (P2s målgruppe?) skal kunne få en forståelse for bredden og kvaliteten som finnes innefor mediet. I dag kan man ikke referere til annet enn de aller mest kjente og leste tegneseriene (stripeserier, et par europeiske klassikere og filmatiserte superserier) utenom når man kommuniserer med andre “nerder”. Dette gjelder selv om man snakker med folk som ellers er generelt godt orientert innenfor andre kulturelle uttrykk som f.eks. film, litteratur og musikk. Noen har kanskje et ønske om at deres favoritter skal forbli litt “eksklusive”, men personlig skulle jeg ønske at jeg kunne referere til hvilken som helst av topp ti – seriene og kunne regne med at folk hadde en formening om hva jeg snakket om.
    Jeg tror ikke man klarer å oppnå dette bare med denne kåringen, men den er forhåpentligvis et skritt på veien til en større anerkjennelse for tegneseriemediet.


    Jo Fougli    8. February 2007, 16:52    #
  7. (Med “europeisk” meinte eg her ovanfor å inkludere den delen av den Nordamerikanske kulturen som er basert på europeisk innvandring. Det er ein ikkje uvanleg bruk av begrepet i omtale av litteratur.) Poenget mitt er at eg opplever det slik at denne kåringa ikkje fangar opp bredda i korkje “Verdas”, “europas” eller “amerikas” teikneseriar. Og viss det, som nrks nettside hevdar, er slik at “viktig” er eit kriterium, så er dette totalt skivebom. Eg synast berre at det er litt begrepsforvirring ute og går.


    Knut Robert Knutsen    8. February 2007, 18:08    #
  8. Jo må skrive kortere innlegg! :)

    Eller be Kristian om plass for et artikkelinnlegg, for du skriver bra og interessant. Men som diskusjonsinnlegg blir dette litt for tungt, min kunnskapsrike venn!

    Seriehilsen Arild


    Spacedog    8. February 2007, 20:02    #
  9. “Jimmy Corrigan” er ikke verdens beste tegneserie. “Annie Hall” er ikke verdens beste film.
    Men serieanmeldere og -synsere er som filmanmeldere og -synsere, og Chris Ware er for tegneserier som Woody Allen er for film.

    Og anmeldere stemmer slik at de får cred i egne, snevre miljøer. De stemmer på de samme seriene som de andre anmelderene stemmer på. For tenk om de skulle råke på en kollega ved et egnet vannhull i Oslo som spør: “Stemte DU på Tommy & Tiger’n? Hva TENKTE du på?” er det ikke så enkelt å svare, gett…


    Spacedog    8. February 2007, 20:14    #
  10. Det virker som er par personer her tar denne kåringen litt for seriøst. Vi snakker tross alt om en liste utarbeidet av FEM personer. Det betyr ikke at dette er den gjeldende
    lista for all fremtid.

    Alle har rett til å mene hva som er de beste seriene som finnes. Også disse fem i juryen, men om de har en helt annerledes topp-10 liste enn noen andre her så betyr ikke det at de ikke
    har peil på tegneserier og heller ikke at de kun er ute etter cred. Ingen får meg til å tro at en person som Knut Nærum bare er ute etter cred.

    Min personlige topp-10 liste ville sett annerledes ut den også, men den er ikke mer rett
    fordet.

    Det å i tillegg kreve at man ikke bare skal kåre de ti beste, men også må ta hensyn til hvem som har laget dem syns jeg er helt merkelig. Hva har det å si hvilket kjønn man har, eller i hvilken verdensdel man er født i i en kåring om de beste tegneseriene. Det burde være uvesentlig.


    Chrisron    10. February 2007, 02:53    #
  11. Først av alt: Dette vart ikkje kun presentert som “5 personer presenterer sine 10 favoritter.” Nrk gjorde eit poeng av at detta skulle vere VIKTIGE seriar òg. “Beste” kan godt vere ei subjektiv kåring.”Viktigaste” er det ikkje. Der er klare standardar for kva som er “viktige” tekstar. For eksempel er der mange som reknar Christopher Marlowe som den beste Elisabetanske skodespelforfattaren, og korvidt han eller Shakespeare er den “beste” kan fort reduserast til synsing, ei subjektiv vurdering. Men der er ingen tvil om at Shakespeare er den mest innflytelsesrike, mest imiterte, mest produserte etc og rett og slett den VIKTIGASTE av dei to.
    Og det med å ta hensyn til “kvar dei vart fødd” – dette er VERDAS beste. Både Asia (Japan spesielt) og Latinamerika har lange stolte tradisjonar med teikneseriar som både i teikningar og manus er vel på høgde med Amerikanske og Europeiske. Dei einaste nemnt i lista på 30 er slike som har vore utgitt i USA i løpet av dei siste 5 åra.
    Fråveret av kvinner på lista kan sjølvsagt vere basert på kvalitetskriterier, men det er sjølvsagt verdt å merke seg, spesielt når HISTORIANE òg er kjemisk reinsa for jentelus.

    Og eg kjenner ikkje Nærum og veit ikkje kor interessert han er i “cred” , men det virkar rart at han gjer eit poeng av at “Jimmy Corrigan” ikkje handlar om superheltar når eit av dei mest framtredande kjenslemessige anslaga/symbola i boka er eit tilbakevendande bilete av ein mann i supermandrakt som hoppar utfor ein bygning og går “splatt” i asfalten. Det er ein sentral tematisk tråd i boka. Så ein kan jo spørje seg korvidt Knut Nærum faktisk har lest den.


    Knut Robert Knutsen    10. February 2007, 09:10    #
  12. OK, for å sammenlikne med noe annet. Det heter VM på ski. Hvis Norge og Sverige tok det ti første plassene så ville ikke flere av dem fått beskjed om at de mister plasseringene sine fordi det var ønskelig med flere nasjoner i topp ti. Disse svenskene og nordmennene var jo tross alt de ti beste i verden da konkurransen pågikk.

    Verdens beste tegneserier trenger heller ikke å komme fra HELE verden.

    Viktigheten av tegneseriene er en stor del jeg glemte å skrive om. Ditt Shakespeare eksempel var et godt eksempel, men i tegneserieverdenen er det
    veeldig mange flere å velge mellom og som blir kalt viktige.Dermed blir det også mye vanskeligere å bedømme hvem som fortjener hvilken plass. Derfor syns jeg det ikke er noe unaturlig at det blir synsing om selve plasseringene. Topp 30 består jo tross alt av både fantastisk gode og viktige serier. Jeg mener altså at om du er på topp-30 så viser det viktigheten, mens plasseringene kun blir synsing.

    I tillegg er dette en liste laget av nordmenn og da er det vel naturlig at de tenker viktig for tegneserier i den vestlige verden. Nå er ikke jeg noe orakel, men jeg kommer ikke på en eneste afrikansk serie som har påvirket vestlige tegneserier i stor grad. (Kan ikke engang komme på en afrikansk serie, men det er en annen sak). Samme gjelder Amerika sør for USA. Det kan være serier derfra som har vært viktig for utviklingen av serier i den vestlige verden, men i såfall vet ikke jeg hvem de er og krever ikke at andre nordmenn skal vite det heller. Hadde lista blitt laget i Japan er jeg ganske så sikker på at vi hadde endt opp med så å si bare asiater blant topp-30.

    Japanske tegneserier er jo godt kjent i den vestlige verden så her er det kanskje også lettere å snakke om viktigheten. De siste 5-10 årene har japanske serier påvirket tegneseriene i den vestlige verden i større grad, men det er jo en veldig liten periode av den vestlige tegneseriehistorien.

    Må tilslutt si at jeg også ble meget overrasket
    da jeg leste at Jimmy Corrigan endte på topp, men jeg klarer å respektere at andre mener den fortjener det.


    Chrisron    10. February 2007, 11:59    #
  13. Det er ikkje sånn at dei ti seriane ikkje er dei beste fordi dei ikkje er frå Afrika, Latinamerika, Asia etc. Det som er problemet er at dei vert utropt til VERDAS beste sjølv om juryen openberrt ikkje har sett seg skikkeleg inn i VERDAS teikneseriar. For å ta ditt eksempel så er det som å avhalde VM i ski utan å invitere andre enn Nordmenn og Svenskar. Resultatet på pallen er kanskje det same, men arrogant er det likevel.
    Og Japanske seriar har påvirka Amerikanske serieskaparar i over 30 år, ikkje 5-10. Blant dei som er sterkast prega av dei er folk som Frank Miller, Dave Sim, Scott Mccloud, Colleen Doran etc. For ikkje å nemne alle dei ein halv generasjon seinare som hoppa på den meir “Animerte” stilarten.
    Latinamerikanske serieskaparar har påverka USAs produksjon i 40-50 år, mest som teiknarar og dei Filipinske teiknarane hadde sterk innflytelse på måten seriar vart tusja heilt sidan dei kom inn på 70 talet. Deira større fokus på design og formelle kvaliteter ved kunsten bør ikkje undervurderast.

    Når folk her til og med kjem med arrogante forteikningar som om eg ber om rase, kjønns, bosteds og legningskvotering for noko som skal vere ein kvalitetstevling—- alt eg seier er at enkelte har blitt stoppa ved døra eller ikkje blitt invitert. Og då kan ein heller ikkje hevde at dei vart utkonkurrert.

    Når Jimmy Corrigan vert utropt til den Beste og VIKTIGASTE i VERDA dei siste 100 år (som er tidsperspektivet dei opererer med) så kan eg ikkje respektere dei simpelthen fordi det ikkje er ein Respektabel meining.
    JC er ein smal serie, relativt nyleg utgitt på marknaden. Den er veldig populær hos “kjennere” og det er greitt, for det er ein flott serie. Men eg kan ikkje sjå at den har medført dei store omveltningane på marknaden, Mesteparten av dens grafisk identitet er Retro – idet Chris Ware går attende til gamle handverkstradisjonar, så den er ikkje teknisk nyskapande og innhaldet, sjølve historien, er ikkje noko nytt – ikkje eingong for seriemediet. Såre historier om einsame, isolerte menn har vi lest før, om ikkje så godt teikna.

    Eg har ikkje lest Osamu Tezuka – men eg er villig til å vedde at kvar enkelt av hans (10 – 12 – fleir?) store epos er både betre og vikigare her i verda. same med Lone wolf and Cub, Diverse verk av Will Eisner og ganske mange andre både på og utanfor lista.
    Vi kan ikkje berre avfeie detta med ” å, vi kan no respektere deira meining.” tabloid-tidas forkjærlighet for “hurtigfakta” gjer at i eit tiår framover kjem journalistar til å GOOGLE “verdens beste tegneserie” og få “Jimmy Corrigan” som svar, og det er irriterande.


    Knut Robert Knutsen    10. February 2007, 13:53    #
  14. Selvfølgelig har noen blitt inspirert av japanerne i mer enn de siste 5-10 årene, men jeg skrev i STØRRE grad. Med det mente jeg at mange tegneserier nå inspireres av japan mot ganske få tidligere. Uansett trodde jeg at folk som Miller ect. først og fremst var inspirert av japanske filmer og førte det over til tegneseriesjangeren. Hvis jeg har misforstått der så skal jeg selvfølgelig legge meg flat :). Når det gjelder latinamerikanere så er jeg jo klar over at flere
    jobber som tegnere hos amerikanske forlag, men jeg fikk inntrykk av at du spurte om serier FRA latinamerikanske land. Har vi misforstått hverandre, så er vi kanskje mer enig enn vi tror.

    Og jeg prøver ikke å være arrogant. Jeg bare har et annerledes syn enn deg på hva som ligger i begrepet
    “verdens beste tegneserier”. For meg er ikke det det samme som “de beste tegneseriene fra forskjellige deler av verden”. Og selv om de ikke endte på topp 10 så er det jo flere ikke-europeere/amerikanere
    på topp-30 listen.

    Som sagt er jeg helt enig i at “Jimmy Corrigan” ikke er verdens viktigste
    tegneserie. (Beste kan jeg ikke svare på da jeg bare har lest litt av den), men jeg er sikker på at alt på lista er så bra(noen få jeg ikke har lest) at de som ikke vet noe om tegneserier og tester ut titler fra lista vil få et positivt forhold til tegneserier. De som derimot har store kunnskaper om tegneserier vil uansett gjøre opp sin egen mening så da er det vel ikke så viktig med nøyaktige plasseringer uansett. Det finnes ingen fasitsvar og jeg er sikker på at ingen av oss som har kommentert saken ville klar å bli helt enige om topp-10 oss imellom heller.


    Chrisron    10. February 2007, 14:47    #
  15. Problemet eg har med kåringa er at den framstiller seg slik:

    1. Det er opna for nominasjonar frå heile verda.

    2. Eit av kriteria er at det skal handle om dei viktigaste seriane.

    3. det andre kriteriet er at dette skal vere dei beste seriane.

    og det vi får er:

    1. eit utvalg som einkvar oppegåande person kan plukke ut sjølve ved å lese norsk seriejournalistikk det siste året og ta seg ein tur på Avalon eller Outland og eit par bruktbutikker. Det er ikkje gått i dybden for å leite opp kva som er både godt og viktig i land som ikkje snakkar engelsk. litt leiting på internett og eit par oppslagsverk over teikneseriar kunne kanskje ha vore brukt. Her i landet vert berre ein serie tatt med – Jazzbasillen. Er det verkeleg den beste og viktigaste serien som har blitt gitt ut i Noreg dei siste 100 åra?Og er den verkeleg både betre og viktigare enn alt som er blitt gitt ut i Sverige og Danmark?

    2. Dei viktigaste seriane. Det vil seie seriar som definerer genrer eller mediet som sådan. Kvar er Wash Tubbs og Captain Easy, den første amerikanske Adventure stripa som definerte sjangeren. Captain Easy er ein tydeleg forløpar til både Superman og Corto Maltese? Kvar er EC-comics, som får skulda for the Comics Code og Mad som definerte amerikansk samfunnskritisk humor i generasjonar. Kvar er Spider-man som redefinerte den amerikanske superhelt genren? Kvar er Chaykin med sitt røffe, gjennomdesigna uttrykk, kvar er Dave Sim, frontfiguren i 80 og 90 talets independent comics rørsle (med sin alltid eksperimentelle Cerebus). Og no ser eg totalt vekk ifrå dei viktige Europa og Japan som vart gløymd.

    Mange av dei seriane som vart plukka ut på lista over 30 nominerte er smale serier og nye serier som riktignok er interessante men omtrent like viktige som nyaste nummer av Billy.

    3. Dei Beste. Riktignok er dette den subjektive delen, men det hadde vore interessant å vite korleis ein samanlikna desse seriane. er det Teikningane eller historien som dominerer eller samspillet mellom dei?

    og til slutt: Eg kan akseptere at nokon kanskje kjem inn på botnen av lista fordi dei er kjempegode, men ikkje veldig viktige eller kjempeviktige sjølv om dei ikkje er så veldig gode. Men på toppen av lista forventer eg at seriane skal vere Både dei beste og dei viktigaste.

    Er verkeleg “jimmy Corrigan” betre og viktigare enn dei på plass 2-10? Sjølv må eg ned på 24. plass for å finne ein serie som er MINDRE viktig enn “Jimmy Corrigan”.


    Knut Robert Knutsen    10. February 2007, 17:02    #
  16. Mange fine punkter som det er vanskelig å ikke skulle være hvertfall delvis enig i, men mitt største poeng som gjorde at jeg i det hele tatt begynte å skrive her er at jeg føler du tar denne kåringen litt vel seriøst. Vi snakker tross alt om en kåring i regi av p2.


    Chrisron    10. February 2007, 17:13    #
  17. Du føler at eg tar denne kåringen vel seriøst? Når nokre av Noregs mest sentrale seriesynsarar kjem med ei liste over “Verdas Beste Teikneserier” så burde det takast seriøst. Om ikkje anna så av juryen. Skal det vere sånn at vi skal ha lavare standardar for teikneseriekritikk? Viss nokon hadde kome med ei like slapp og ureflektert liste over “Verdas beste og viktigaste bøker” så hadde dei måtte ha gått spissrotgang igjennom Akersgata.
    Du seier at EG tar det for seriøst, men kvifor er det då så viktig for DEG at eg skal oppgi mitt standpunkt?
    Eg bryr meg om dette temaet, difor klagar eg når eg følar at juryen her gjer seriemiljøet ei bjørneteneste ved å komme med noko som rett og slett er ei dårleg gjennomarbeida liste.


    Knut Robert Knutsen    10. February 2007, 18:31    #
  18. Jeg prøver på ingen måte å påvirke deg til å mene noe annet enn det du føler er riktig, hvis det er det du tror. Og hva juryen mener er heller ikke mer rett enn hva du eller jeg mener, men heller ikke mer feil.

    Og jeg diskuterer med deg fordi jeg er interessert i å vite HVORFOR du syns lista var så ille. (På andre måter enn hva definisjonen av begrepet “verdens beste tegneserier” bør være.)Dette syns jeg du nå har svart svært grundig på, og det setter jeg pris på, selv om jeg ikke nødvendigvis trenger å være enig i alt. Men det er heller ikke poenget.

    Du skriver at juryen gjør seriemiljøet en bjørnetjeneste. Mener du virkelig det? Slik jeg ser det har de jo heller prøvd å lage litt ekstra oppmerksomhet rundt tegneserier. I tillegg har de kommet med en liste over 30 serier som burde leses og som er en hjelpsom liste for de som ønsker å bli kjent med tegneserier. For meg er det ikke viktig hvilken plass de 30 får, men heller at de blir nevnt i media. Og jeg mener fortsatt at det ikke finnes noe fasitsvar på hva som er verdens beste og viktigste tegneserie. Derfor har folk rett til å mene akkurat hva de ønsker. Offentlig også.

    Jeg er også uenig i at vi må ta juryen seriøst på grunn av at de er sentrale seriesynsere. OK, de er så heldige at de kan uttale seg om tegneserier i media, men det gjør vel ikke til levende fasiter. Hvis mine meninger her plutselig ble trykket i en landsdekkende avis, ville de da være viktigere eller mer seriøse enn før? Nei!


    Chrisron    10. February 2007, 19:46    #
  19. Nei, dei er ikkje “levande fasitar”, men dei kan oppfattast sånn av publikum. Viss deira presentasjon av kva som er “best” og “viktigast” står uimotsagt, så kan dei lett for lekfolk framstå som autoritetar som nettopp sitter med fasiten. I fjor hadde NTF eit prosjekt om “x antall serier som bør utgiast på norsk” – viss denne kåringa hadde vore ein presentasjon av ” 10 seriar du bør prøve viss du er interessert i gode serier” så hadde eg ikkje hatt noko problem med det. Men som nemnt ovanfor så føler eg at dei ikkje har dekning for at dette er ein truverdig kåring av “verdas beste og viktigaste” og viss ikkje seriemiljøet sjølv tar tak i dette og luftar motargument i opne fora som dette, så kan det lett bli slik at nokon utanifrå kastar eit blikk inn og sier “vent litt – det var då veldig så snevert detta kultursynet var då!” og då er vi attende til “wannabe” stempelet som vi har gått rundt med i litterære og kunstnarlege sirklar. På enkelte område må vi ta teikneseriar dødsens alvorleg sjølv om vi (eller det vil si EG) kanskje framstår som lettare karikerte kultursnobbar.

    Eg skal ikkje hevde at der er kun eitt fasitsvar for kva some er den beste og viktigaste teikneserien, men alle kritikarar opererer med standarder. desse standardane kan gjerne kritiserast, men utan dei kan vi ikkje ein gong skilje mellom god og dårleg. Folk kan gjerne meine kva dei ynskjer, men alle meiningar er ikkje like mykje verdt. Teikneseriens historiske utvikling gir oss ein peikepinn på kor viktig ein serie er. kunst, litteratur, teater og mediafelt gir oss eit begrepsapparat til å bestemme kva som er bra eller dårleg og kvifor.


    Knut Robert Knutsen    10. February 2007, 21:00    #
  20. Enig med Knut. Her har p2 (eller noen) valgt en jury som anmelder tegneserier til vanlig eller har “høy profil” innen mediet. (og bor i Oslo?). Slik sett er kanskje dette kanskje den listen folk som folk flest vil oppfatte som “de som har peiling” og dermed at listen ER fasiten. At 1% av norges tegneserielesere mener at noen tegneserier er de beste er ikke det samme som at folket mener det! Men her blir folket presentert for en liste som jeg ikke har hørt noen som helst være enig i. Listen ER sett ut ifra et norsk standpunkt og dette vises klart i de nominerte. At 99% av norges befolkning ALDRI kommer til å lese de fleste av disse seriene og dersom de gjorde det ville de aldri fullført de da de ikke ville like de… Er en serie den beste når kun “snobben” liker den(8les smal serie)?
    Et annet problem er kanskje måten juryen begrunnet sine valg. Tonje snakket varmt om Crumb. Slik jeg oppfattet det var det “Her er det tiss og bæsj, opphisselse av gnikking mot morens bein” osv. mmm og dette var en av verdens beste tegneserier? (Nb Sier ikke at Crumb sine serier er dårlige, men er det slik de bør presenteres? Er det slik publikum vil høre?
    All respekt for at det ble gjort en slik kåring og jeg ønsker mange flere(det vil ta vekk viktigheten av denne…) De fleste som lager lister over ulike tema (8film, tegneserier osv) lar seg desverre influeres til å inkludere elementer på listen som de kanskje ikke selv står inne for, men tas med siden alle med “cred” forventer at de er med. Er de ikke med på listen kan jo listen “umulig” være viktig no ktil å bry seg om. Mannen/damen har jo ikke peiling/kan for lite om temaet osv. Jada, der konkluderer mange med at han her (dvs meg) iallefall ikke har peiling – det er ikke slik. Hvis ikke. hvorfor er det så utrolig sjelden at verdens mest populære serier er med. Er de ikke gode? Hvorfor liker folk de da? “Jamen de serierene er så trivielle, kommerse, tar ikke opp samfunsproblem, er for morsomme, er med superhelter, er japanske etc. ” Folket vet altså ikke hva som er best for de:-)
    Man kan konkludere med “Vi vil aldri bli enige”. Dersom alle blir enige om det kan man ikke presentere en slik liste som “Dette er norges liste over …”...

    Håper andre medier kan komme med sine lister. NTF, Tegneserier.no, serinett.no, raptus, ocx…)


    Et problem    11. February 2007, 22:15    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)