Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

NY PRIS TIL LENE ASK (29.03.07 )

Det vanket ny heder til Lene Ask i helgen. Da kunne serieskaperen motta Kultur- og kirkedepartementets tegneseriepris Hitler, Jesus og farfar.

Av: Kristian Hellesund

Lene Ask er i vinden for tiden. Tidligere denne måneden fikk hun Norsk Tegneserieforums Sproingpris som fjorårets beste debutant. I helgen fikk Ask en ny oppmerksomhet. I forbindelse med utdelingen av Kultur- og kirkedepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur utgitt i 2006, tok serieskaperen fra Stavanger med seg tegneserieprisen for Hitler, Jesus og farfar.

I juryens begrunnelse heter det blant annet at Hitler, Jesus og farfar “har blitt betegnet både tegneserieroman og grafisk roman – en form som flere norske tegneserieskapere er i gang med å utforske og utprøve, men som ennå ingen har utviklet med så stor bredde og stringens som Lene Ask”.

Det var tre utgivelser som ble nominert i tegneseriekategorien. I tillegg til Ask fikk Tor Ærligs Ser du meg nå? og Karine Haalands Piray julen 2006 nominasjon.

Les mer om prisnominasjonen hos Serienett:
http://www.serienett.no/article/438/ask-arlig-og-haaland-nominert

Les om prisvinnerne hos Norsk barnebokinstitutt:
http://www.barnebokinstituttet.no/2?view=article&view_one=305

Les juryens begrunnelser hos Norsk barnebokinstitutt:
http://www.barnebokinstituttet.no/publisher_barnebok/file/Juryens%20begr%20for%202006.pdf

divider
  1. Her lukter det “likestilling” lang vei.

    Vel, skal man gi prisen til en kvinne for å “rettferdiggjøre” “mannsdominasjonen” så gi den heller til de som lager Zofies verden som går i Dagbladet. Den er faktisk så teit at den er morsom til tider. :3


    Quakeulf    30. March 2007, 20:48    #
  2. Har ikkje lest heftet enno, berre bladd igjennom det, men når du snakker om “likestilling” , meiner du at serien er så dårleg i forhold til andre mogelege (mannlege) kandidatar at ein slags “kvoterings” ording er einaste måten ho kunne vinne? Eg er nysgjerrig? korleis er denne serien eigentleg?

    når juryen seier om norske serieromaner : “men som ennå ingen har utviklet med så stor bredde og stringens som Lene Ask” så er der få mogelege tolkingar. Anten er dette heftet noko veldig unikt eller så veit juryen ikkje kva dei snakkar om.
    Det slår meg at mykje av “prisane” som har blitt utdelt for teikneseriar i det siste er fulgt av mykje ekstremskryt som der finnast lite eller inga dekning for.
    Dette er ikkje meint som kritikk av Lene Ask eller hennar serie – som sagt har eg ikkje lest den enno – men eg lurar: er denne boka verkeleg så mykje betre som serieroman enn alle dei andre forsøka gjort dei siste åra? Og er norsk seriekritikk verkeleg tent med at alt som visar kvalitet litt over gjennomsnittet ekstremskrytast til den store gullmedaljen. Er seriekritikarar eigentleg seriekritikarar når dei høyrast ut som forlagets pr-slaver.


    Knut Robert Knutsen    30. March 2007, 22:23    #
  3. Jeg har lest denne serien, og den er absolutt ikke nevneverdig bedre enn mye annet jeg har sett. Det sier ganske mye om offisielle, norske serieutgivelser, fordi bortsett fra Pondus, M og et par andre (Fiske og Kverneland) så er norske serieutgivelser fortsatt uhyre bedrøvelige, og så sjeldne at vi ikke trenger en slik pris. Men nok om det.

    Denne tegneserien er skikkelig sløvt laget, og jeg aksepterer veldig mye bare det er med på å fremheve sluttresultatet. Her bare føles det slapt og uinspirert. Selvfølgelig går det an å lage bra ting med en skikkelig kludrete og simpel tegnestil, ta bare å se på Mannen med de store underbuksene og Blade of the immortal for gode eksempler på effektiv slurv. Anywhere but here av Tori Miki er vel tegnemessig sett nesten på grensa til pinnemenn, men det stopper den ikke fra å være bra på andre områder. Dessverre har ikke denne oppvekstromanen annet å by på enn blødmer og klisjeer ellers i historien, og det var ikke mye der som fikk meg til å holde interessen oppe.

    Det er veldig synd egentlig, fordi en slik sak som tegneserier om andre verdenskrig burde ikke resultere i noe sånt som dette (Se på “Adolf” av Osamu Tezuka til sammenligning, og den der “Maus” som jeg personlig ikke kunne gi mer faen i men allikevel må innrømme at er bra).

    Saken er bare det at per i dag, har ikke vi i Norge mange nok gode serieskapere som kan opprettholde slike prisutgivelser. Jeg vet de gjør hva som helst for å unngå at Frode Øverli og Lise Myhre vinner hvert år, men av mangel på talent blant norske serietegnere og en ekstremt treklubbaktig forlagsvirksomhet er enorme dempere på rettferden av slike priser.

    Tro meg, det finnes alltid noen som fortjener prisen mer enn de som vinner, problemet er bare at vi ikke får vite om det.


    Quakeulf    31. March 2007, 01:44    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)