Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

JASON I TIDE OG UTIDE (31.05.07 )

I Jeg Drepte Hitler får Jason nok en gang demonstrert sitt usedvanlige talent.

Av: Trond Sætre

Tittelen på dette nyeste Jason-albumet er i alle fall pikant nok. Med en slik tittel er det lett å vente seg et slags metafysisk krimfortelling med tidsparadokser og teorier om parallelle virkeligheter. Men siden dette er en historie skrevet og tegnet av Jason får du ikke akkurat hva du venter deg, bare…noe som likner litt på det du ventet deg, men som likevel er helt på sida. Hovedpersonen er en leiemorder som utfører jobben sin med sykelig ro, profesjonalitet og kaldhet. Så en dag blir han oppsøkt av en professor som vil ha ham til å reise i tid for drepe Adolf Hitler. Professorens tidsmaskin fungerer, og leiemorderen reiser tilbake til 1938. Men attentatet mislykkes, Hitler setter seg i tidsmaskinen og leiemorderen blir offer for et tidsparadoks.

Et viktig poeng i historien er at den i svært liten grad handler om verdenshistorien eller om Hitler selv. Jason er langt mer interessert i leiemorderen og kjæresten hans, som begge blir involvert i jakten på den bortkomne, tidsreisende Adolf Hitler – En jakt som etter hvert fortoner seg ganske meningsløs.

Jasons mest karakteristiske trekk som tegner er dyrefigurene med steinansikt. De pregløse ansiktene antyder så mange følelser, men viser nesten ingen av dem. En følelseskald leiemorder er den ideelle hovedpersonen i et slikt konformistisk persongalleri. I de enkle, stilistiske tegningene er det nesten ingen plass for melodrama eller oppsiktsvekkende visuelle effekter. Dermed tvinges leseren til å fokusere nesten utelukkende på selve historien. Og akkurat idet historien begynner å bli i overkant triviell, og du tror at ingen ting vil skje, tar den en bråvending, og det bisarre metafysiske dilemmaet beveger seg mot en tilfredsstillende konklusjon. Jason utfordrer leserne og tvinger dem til å tenke. Samtidig driver han ikke et formålsløst spill med dem; serien har en mening.

”Jeg Drepte Hitler” bekrefter Jasons stilling som Norges internasjonalt viktigste serieskaper. Fortellerevnen hans er stadig på høyden, og fortellermåten hans er stadig unik.

Jeg Drepte Hitler
ISBN 978-82-516-2947-8
54 sider
248 kr.
Schibsted forlagene

divider
  1. Bare så synd at den er så helvetes dyr.

    Vi burde hatt mer priser som i Japan når det kommer til tegneserier. Det koster sånn rundt 30 kroner for en bok på 250 sider.


    Quakeulf    31. May 2007, 23:55    #
  2. Boken koster ikke mer enn en vanlig roman i herdcover (når den er ny, vel å merke). Prisen er litt heftig for en såpass tynn bok, men du kan også se på dette som en anerkjennelse av tegneserieformen at folk faktisk kjøper nye serier til en slik pris.

    Importerte japanske serier koster ca. 60 kroner her i tilsvarende utgaver som de japanske. Albumutgivelser (som Jasons bok) er nok mer tilsvarende prissettingen i Frankrike…

    Hvis du tenker på de japanske antologiheftene, er de trykt på billig avispapir i opplag på størrelse med Norges befolkning, noe som er helt uaktuelt her.


    Frank Flæsland    1. June 2007, 03:24    #
  3. Japanske “tankobon” er ikke trykket på noe dårlig papir. De har i tillegg kapittelintroduksjoner i farger (i motsetning til de oversatte utgivelsene som kun er i gråtoner), og holder en veldig god trykket kvalitet.

    Shounen Jump og andre, månedlige og bimånedlige magasiner derimot har veldig elendig sidekvalitet og bør helst unngås med mindre du er sadomasochistisk av natur.

    Men altså, man kan få hardcoverutgivelser også i Japan av tegneserier som er gitt ut i god kvalitet til en veldig billig pris. Litt synd jeg ikke kommer på noen navn akkurat nå, men jeg sverger at jeg så en del i Japan da jeg var der.

    I tillegg kan jeg nevne at jeg kjøpte flere “artbooks” (ikke hardcover) der borte, og alle kostet rundt 120 kroner selv om de hadde over 100 sider i A4-størrelse i nydelige farger. Dette prisnivået sammen med kvaliteten på illustrasjonene er vel det som er med på å holde tegneserier populært der borte.


    Quakeulf    1. June 2007, 13:32    #
  4. Quakeulf. Jeg nevnte både “tankobon” utgivelsene og antologiheftene, der de siste er trykt på avispapir.

    Nyere “tankobon” utgivelser har gjerne et par fargesider, men dette er et relativt nytt fenomen og ikke alle har dette. Ellers er disse tilsvarende våre “pondusbøker” der serier som allerede er populære blir samlet.

    “Artbooks” og liknende får du også til en billig penge her, men i utgaver som dekker en større del av verden. F.eks. fra forlaget “Taschen”.

    Ellers er det japanske markedet og måten serier produseres på der helt spesielt i verdensmålestokk, og tegneserienes popularitet der kan sammenliknes med USA før 1940 (spesielt avisserier).

    Gonzales: Du avskriver det norske tegneseriemarkedet for lett. Blader som Pondus og Nemi (og tidligere Pyton) er slett ikke rettet mot barn, emn ungdom og voksne.

    Forøvrig mener jeg at det burde satses på å få barn og ungdom til å lese mer tegneserier, ikke mindre. Å ta vekk deler av tilbudet er ikke veien å gå her…

    Forøvrig er det de senere årene satset mye på ulike kvalitetsserier for voksne i Norge, og jeg håper dere støtter utgiverne ved å kjøpe disse.

    Ellers skjer det mye spennende på amatørsiden, der de “trauste” forlagene jippi og NoComprendo blir utfordret av en rekke nykommere.


    Frank Flæsland    2. June 2007, 22:05    #
  5. Jeg har bodd 5 måneder i Japan og har på oppdrag for Schibsted (blant annet) gransket det japanske seriemarkedet i detalj i den perioden jeg var i Japan. Tankobon er ikke noe nytt fenomen, men har eksistert i mange år. Japanske “artbooks” i såkalt mangastil kan ikke helt sammenlignes med Taschen-utgivelser (jeg er veldig stor fan av Taschen sine små bøker og har en hel samling av de, hvorav noen jeg donerte bort til min gamle videregående skole). Taschen sin billigserie er knøttliten i fysisk format, og jeg har personlig flere “artbooks” fra Japan i A4-størrelse i full farge som koster like mye som Taschen sine mindre utgivelser, bare så det er sagt.

    Men nok om det, på tide med matematikken! Det er mer lønnsomt for en så diger aktør som Schibsted å lansere Jason sitt arbeide for en billigere penge enn i den prisklassen den er nå, også med tanke på at han utgis så internasjonalt. Billigere pris pluss enorm markedsføring vil som oftest bety flere kjøpere, spesielt når vi har med noe så bra som det Jason produserer. Det eneste som holder meg fra å kjøpe så mye slike norske utgivelser er rett og slett prisnivået. Jeg nekter å støtte opp under en slik prisklasse.

    Billig med Jason på amazon:
    http://www.amazon.com/Hey-Wait-Jason/dp/156097463X/ref=pd_bbs_3/002-9893571-4576868?ie=UTF8&s=books&qid=1180820467&sr=8-3


    Quakeulf    2. June 2007, 23:41    #
  6. I tråd med det Quakeulf seier, så er det vel òg slik at viss ein over ein lengre periode (5-10 år)har kultivert eit publikum for ein serieskapar med billegare utgjevingar så er det lettare å få seld større mengder av hardcoverbøker seinare. Jason sine hardcover-bøker sel vel ikkje ein tiendepart av Pondus eller Nemi bøkene (Eg har ingen tal, men berre gjettar. Er der nokon som har dei faktiske tala så ville eg sette pris på å verte korrigert.) Sjølv så kjøper eg teikneseriebøker på Mammutsal.


    Knut Robert Knutsen    3. June 2007, 07:15    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)