Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

NY OSLO COMICS EXPO (30.07.07 )

Den nye tegneseriefestivalen i Oslo er i ferd med å bli tradisjon. Neste år arrangeres Oslo Comics Expo for andre gang.

Av: Kristian Hellesund

Det blir tegneseriefestival i Oslo også i 2008. Oslo Comics Expo hadde sin debut i mai, og arrangementet ble avholdt i og omkring Serieteket på Grünerløkka. Nå får Serienett opplyst fra Håvard S. Johansen i arrangementskomitéen at tegneseriefestivalen blir fulgt opp også neste år. Datoen er satt til 2. og 3. mai 2008.
-Mange spennende idéer er på gang, og OCX 08 tar sikte på å bli littegrann større enn 07-versjonen, lover arrangementskomitéen i en pressemelding.


Slik så det ut på Grünerløkka da Oslo Comics Expo ble arrangert for første gang i mai. (Foto: Kristian Hellesund)

Les mer om Oslo Comics Expo på tegneseriefestivalens nettsider:
http://www.oslocomicsexpo.no

Les om Oslo Comics Expo 2007 hos Serienett:
http://www.serienett.no/article/487/glimt-fra-tegneseriens-dag

divider
  1. Trur eg får den same innstillinga til Oslo Comics Expo 2008 som eg hadde til Oslo Comics Expo 2007: Kjempepositiv til at noko slikt skjer, men veldig irritert over at det absolutt må skje på Tegneseriens dag (med mindre tradisjonen om at Tegneseriens dag leggjast til FCBD-datoen fell bort, men det verker usannsynleg). Dersom ein ønskjer å arrangere ein vellykka festival, må det då vera langt smartare å leggja denne til ein dato der det IKKJE pågår teikneserierelaterte arrangementer ørten andre stadar i landet?


    Olaf Moriarty Solstrand    30. July 2007, 17:59    #
  2. Eg finner det unekteleg komisk at OCX framhever seg som eit alternativ til den “kommerse” Raptus festivalen samstundes som dei hi-jacker Free Comic Book Day. Det nyttar vel ikkje å seie noko denne gongen heller.


    Knut Robert Knutsen    30. July 2007, 18:55    #
  3. Kjempekos! Skal ta turen innom denne gang. Ringnes smaker jo godt.


    Tomte    30. July 2007, 22:33    #
  4. Så sinnsykt bra! Jeg skal så definitivt være der. >:3


    Quakeulf    31. July 2007, 14:03    #
  5. Kjenner at jeg som sist blir irritert. Jeg hadde halvveis begynt å tenke på å lage et arrangement i Steinkjer til neste år, men når man så til de grader hele tiden skal motarbeides av gjengen i Oslo er jeg ikke sikker på om jeg gidder. Så mye for å øke interessen for tegneseriemediet.

    Men det bryr vel ikke dem hva som skjer ellers i landet. Jeg får stadig vekk inntrykk av at Oslofolk mener at hvis det ikke arrangeres i Oslo fortjener det heller ikke livets rett.


    ABye    1. August 2007, 18:15    #
  6. Godfolk!! For å kommentere dette kort, er det ikke en smule forhastet å irritere seg over en slik hypotetisk problemstilling??? OCX har nå sagt at vår festival skal arrangeres 2-3. mai. Om Tegneseriens Dag også skal arrangeres denne helgen, blir helt opptil de som ønsker å administrere den å bestemme. Når vi har gått ut med vår dato såpass tidlig, skal dette lett kunne unngås.


    Andreas Wang    1. August 2007, 21:35    #
  7. Andreas: Der er eg ueinig med deg—sjølvsagt KAN dei som administrerer NTF velja å leggja dette til ein heilt annan dato, men det vil vera usmart, då ein stor del av Tegneseriens dag alltid har kretsa rundt teikneseriebutikkar. Dette har vore gjennomførbart fordi Tegneseriens dag ALLTID (tre år på rad!) har falt på same dato som Free Comic Book Day, og vil vera langt vanskelegare på ein hvilken som helst annan dato. Og når det gjeld FCBD, har det vore kjent lenge at denne blir lagt til 3. mai (og hadde det ikkje vore det hadde det uansett vore allmenn kunnskap at denne alltid hamnar på første laurdag i mai). Så jada, teknisk sett kan ein framleis leggja dagen til ein heilt annan dato, men då må vi vel likevel ha lov til å meine at det er lumpent av OCX å stjele Free Comic Book Day? Det er veldig praktiske årsakar til at Dagen opprinneleg blei lagt til første laurdag i mai, og jada, sjølvsagt kan dette flyttast, men då mister ein plutseleg ein av pilarane som Dagen er basert på.


    Olaf Moriarty Solstrand    2. August 2007, 00:50    #
  8. Hei Olaf. Mange gode poenger der, skal ikke krangle med deg om dem. Fant selv nettopp ut at FCBD var på den dagen. Uheldig. Men uansett, så er det et meget viktig poeng å understreke i denne forbindelse, at vi aldri har gjort dette for å være “lumpne” eller for å “stjele” fra Tegneseriens Dag (eller noe annet negativt for den saks skyld). En slik markering er viktig. Ønsker TD å ha samme dag (som det var i år) føler jeg at det er helt realistiskå la seg gjennomføre. Norge er jo et langt land med muligheter for lokale markeringer.


    Andreas Wang    2. August 2007, 01:07    #
  9. Hei Andreas. Du har sjølvsagt rett i alt dette (sjølv om eg har mine eigne tankar om kor «uheldig» dette er, eg trur ikkje på at det er tilfeldig at OCX er lagt til akkurat den helga). Jada, det GÅR an å gjennomføre Tegneseriens dag same dag som OCX, så absolutt. Men det gir oss alle tre store problemer. Det eine er at arrangementet ikkje lenger har ein nasjonal koordinator—eg veit ikkje korleis det har vore tidlegare, då Tromsø ikkje har deltatt på dagen før i fjor, men NTFs medvirkning til dei lokale arrangementa var iallfall i fjor lik null. Tidlegare har ein i det minste hatt eit hefte og litt nasjonal samkøyring, i fjor var ALT ved dei lokale arrangementa fullstendig opp til dei lokale arrangørane. Det gjer alt veldig mykje vanskelegare. Det andre er at dei lokale arrangementa no har fått ein reell konkurrent. Dette kan ein fornekte så mykje ein vil, men konkurranseaspektet er der like fullt. For å bruke eit døme i fjor, sjå på Mads Eriksen—som ALLTID har vore ein av nøkkelpersonane ved gjennomføringa av Tegneseriens dag i Trondheim. I fjor blei han kapra av Oslo Comics Expo, og eg vil hevde at det sannsynlegvis svekka Trondheims-arrangementet. Og det tredje problemet, som eg nevnte i min første kommentar til denne saka: Eg reknar meg sjølv som teikneserieinteressert! Eg vil dra på teikneseriefestival! Eg KAN ikkje dra dit, fordi festivalen havner same helg som eit langt viktigare lokalt arrangement! Sjølvsagt, det er fullt og heilt mitt eiget val, men irritert er eg like fullt.

    Kanskje har det aldri vore OCX’s hensikt å vera lumpne eller stjele frå Tegneseriens dag. Men det er det som er effekten av OCX i praksis.


    Olaf Moriarty Solstrand    2. August 2007, 10:12    #
  10. Jeg kan bare se dette fra mitt synspunkt og mine øyne virket det som om OCX (og NTF) tok avstand fra den nasjonale feiringen og at vi i Trondheimstegnerne ble motarbeidet.

    Først av alt: Navnet. At en velger bort navnet på den nasjonale markeringen sender ut signaler om at her bryr en seg lite om hva som skjer ellers i landet. De får klare seg selv. Jo takk.

    Punkt to: Mads Eriksen, vår publikumsmagnet nummer en i Trondheimstegnerne, ble kuppet til festivalen i Oslo. Det merket vi tydelig at hadde effekt. Folk kommer ikke for å møte Tomte, Maria Myklevoll eller meg. Det er bare et fåtall som gjør det. Dette fikk vi bekreftet i år.

    Punkt tre: Det ble sagt av noen, tror det var her på Serienett, at “nei nei, OCX er Oslo sin markering av Tegneseriens dag. Dere ellers i landet må da bare markere dere også”. Men kort tid etter kommer det en mail på Trondheimstegnernes fellesmail med invitasjon til å komme og ha stand på OCX. Sannsynligvis for å være hyggelig, men det sender ikke akkurat signaler om at de ønsker å bevare dagen som en nasjonal feiring fremfor å samle alt i Oslo.

    Som Olaf sier var også NTFs medvirkning til de lokale arrangementene lik null. Alt var rettet mot OCX og vi andre var overlatt til oss selv. Siden da har jeg omtalt NTF som Oslo Tegneserieforum.

    Mulig dette ikke er for å være lumpen, men at de ikke klarer å se at vi blir irriterte skjønner jeg ikke. Så det spørs hvor jeg er på Tegneseriens dag 2008, om jeg er i hjembyen Trondheim for å holde kreftene samlet og dermed holde den nasjonale dagen i live, eller på studiestedet Steinkjer for å spre interessen for mediet slik den egentlige intensjonen med dagen en gang var. Det eneste jeg vet er at jeg ikke er på OCX. Det ville vært å svikte den nasjonale markeringen så lenge dette legges til denne datoen.


    ABye    2. August 2007, 11:55    #
  11. Her er det mange tråder som jeg føler ble tatt opp under diskusjonen rundt 0CX 07, så henviser til svar der. Jeg kan bare konkludere med at vi som har lagt inn kommentarer her har en ulik virkelighetsoppfattelse av saken, så vi får vel være enige om at vi er uenige.


    Andreas Wang    2. August 2007, 12:08    #
  12. For all del, Andreas. Så lenge di røyndeoppfatning innebærer at OCX på ingen måte har påverka NTFs engasjement i å gjennomføre Tegneseriens Dag på NASJONALT plan, og at OCX heller ikkje stjal ein av nøkkelpersonane frå Trondheimstegnerne til årets festival, er eg VELDIG einig i at eg er ueinig med deg, ja.

    Forøvrig er eg fullstendig klar over at vi diskuterte veldig mange av desse temaa i samband med OCX 07. At eg likevel tar dei opp her, er fordi svara som kom rundt årets festival rett og slett ikkje var gode nok.


    Olaf Moriarty Solstrand    2. August 2007, 13:53    #
  13. Dersom OCX skal være Tegneseriens Dag i Oslo, forventer jeg at NTF støtter andre lokale arrangement på lik linje med denne, og ikke setter alle sine ressurser mot denne.

    Det skjedde ikke ved denne første markeringen, og jeg blir meget overrasket om NTF gjør noe som helst for resten av landet neste år heller.

    I tillegg til dette vil OCX svekke det lokale engasjementet som finnes ved at ildsjeler, tegneserieentusister og serieskapere sannsynligvis vil foretrekke å treffe likesinnede fra nadre steder i landet fremfor å gjøre en heller utakknemlig jobb med å fronte dagen lokalt.

    Dersom arrangørene og NTF styret ikke vil innse at dette vil ta livet av det lille som er skapt av lokale markeringer ganske raskt, er de blinde.


    Frank Flæsland    3. August 2007, 18:04    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)