Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

- FANTOMET TRENGER BEDRE HISTORIER ( 9.02.06 )

I går gikk Kjell Steen ut mot en Fantomet-anmeldelse Øyvind Holen hadde skrevet for Bergens Tidende. I dag svarer Holen Sjefen.

Av: Kristian Hellesund

Det var i en anmeldelse i Bergens Tidende i januar at Øyvind Holen tok en kikk på dagens Fantomet-hefte. I anmeldelsen slo Holen blant annet fast at bladet “appellerer i hovedsak bare til konservative fans, og selv de vil nok innrømme at historiene var mye bedre før”. Konklusjonen hans var klar: Fantomet
er “et blad med begge føttene plantet i fortiden, og drastiske grep må til for at bladet ikke skal visne helt bort”. Et av grepene anmelderen foreslo var at man burde få tak i “en Frank Miller, Kurt Busiek eller Brian Michael Bendis som kan oppdatere Bengal til et nytt århundre”.

Sjefen selv, Kjell Steen, tok til motmæle på Serienett i går. Steen mener at Holen ikke har peiling, og at de tre nevnte serieskaperne ikke ville få opp salget av Fantomet. Han mener heller ikke at det trengs drastiske grep. – Fantomet er Fantomet – og kan/skal selvsagt ikke være noe/noen annen. Da er det jo ikke Fantomet lengre! Problemet ligger i historiene og hele bladets innhold. Leserne reagerer spontant på dårlige saker – de lar seg ikke lure! Når jeg sier god historie, mener jeg litterært, spennings- og problemskapende, sa Steen til Serienett i går.

Øyvind Holen tar opp hansken fra Kjell Steen her i Serienett.
-For det første begynner jeg å bli lei av at kritikk nærmest automatisk møtes med en ryggmargsrefleks av typen der man avfeier kritikeren som “snobb” eller “sofategneserieforståsegpåer” (denne var riktignok ny). For det andre avslører Steen at han overhodet ikke følger med på hva som skjer på tegneseriefronten i utlandet i dag, når han avfeier trekløveret Bendis/Miller/Busiek som smale serieskapere som ikke akkurat er “kjent for storsalg – snarere stikk motsatt”. Miller revitaliserte blant annet Batman og Daredevil, og seriene hans står nå svært sterkt i Hollywood – noe både “Batman Begins” og “Sin City” beviste. Busiek har lenge vært en av USAs mest populære mainstream-serieskapere (i Norge nå mest synlig med sin oppdatering av Conan) og Bendis har pustet nytt liv i Spider-Man og en rekke andre Marvel-superhelter. Hans “Ultimate Spider-Man” var et viktig forbilde for Sam Raimis filmer og den eventyrlige oppblomstringen Spider-Man-figuren har hatt i de siste årene, uttaler Holen til Serienett.
-Når det er sagt så skriver jeg ikke at ønsker at noen av disse skal skrive Fantomet, noe de neppe er særlig interessert i heller. Det jeg ønsker meg er “en Frank Miller, Kurt Busiek eller Brian Michael Bendis som kan oppdatere Bengal til et nytt århundre”. Altså en forfatter som klarer å skrive spennende historier med god dialog og dermed puste nytt liv i Fantomet og friske ham opp litt, isteden for bare å tråkke i gamle spor slik dagens situasjon er, legger han til.

Øyvind Holen er også opptatt av Fantomet-historienes kvalitet.
-Jeg har ikke lest Fantomet like lenge som Steen, men jeg var en ivrig leser fra 1980-tallet og fram til i dag (anmeldelsen min var
basert på hele 2005-årgangen, og ikke et enkeltnummer), og problemet med dagens Fantomet-serier er at historiene ganske enkelt er for dårlige. De er spekket med klisjeer, middelmådig tegnet, lider av svake bifigurer, kjedelige plots og så videre. Om vi ikke trenger en Bendis eller Miller, trenger vi i alle fall en Eirik Ildahl (alias Idi Kharelli), som imponerte med flere intrikate og spennende serier på 1980-tallet. Det er ikke sikkert Fantomets redning ligger i å oppdatere figuren på amerikansk maner, men det som er sikkert er at bladet trenger historier som er bedre skrevet og tegnet enn de nye historiene leserne får servert nå. Fantomet er Fantomet, sier Kjell Steen, men hemmeligheten bak Fantomet-figurens suksess er jo at han kan brukes til så mye gjennom over 400 års historie. Slik situasjonen er i dag er det fantasiløsheten som rir gjennom Fantomet-redaksjonen, for jeg har lest svært få historier det siste året som klarer å innfri potensialet som ligger i figuren. Og det er kanskje ikke tilfeldig at opplaget har stupt ganske betraktelig de siste årene, og det trenger man vel ikke være snobb for å innse? avslutter Øyvind Holen overfor Serienett.

Les mer hos Serienett:
http://www.serienett.no/article/56/-forstar-ikke-oyvind-holen

divider
  1. Jojo, man kan nok si at historiene i fjor var dårlige, der er sant! Min påstand er å ligge unna “nytenking”, dreininger mot en “mørker” helt (hva det må bety) eller noe særlig oppdatering av samfunnet rundt De Dype Skogene! Å skrive gode historier basert på figurens grunnide, og få tilbake forståelsen om legenden vil holde lenge, og er faktisk en nødvendighet!

    Så må man skjeldne mellom Fantomet, hovehistorien i bladet, og magasinet som helhet!

    Ivan


    Ivan Pedersen    9. February 2006, 22:28    #
  2. “mørkere helt”, som i en som ikke holder tilbake om skurken må virkelig få kjenne på kroppen av det dem har gjort.

    klassisk symbolikk vil vel være batman som kan godta drap eller serier som witchblade eller darkness (tror det var navnene) hvor heltene er like mye drapsmenn som skurkene (takket være en “kul” forbannelse eller lignende).

    jeg hater å si det men jeg frykter dette gjenspeiler tiden vi lever i. gjengaktiviteten er opp, politiet virker maktesløse, folk lurer vel gjerne på å gå bevepnet på byen osv.

    for å si det slik, en svart/hvit verden passer ikke lengre sammen med den verden en ser utenfor stuevinduet…


    hitmark    10. February 2006, 04:44    #
  3. De fleste av Fantomet-seriene fra 2005-årgangen er fremragende tegnet. Paul Ryan, Bob McLeod, Hans Lindahl og Cesar Spadari er alle fremragende tegneseriehåndtverkere, med en eminent teknikk og sans for både de små og store linjer. Smaken er forskjellig, men å karakterisere disse for middelmådige tegnere vitner om en fullstendig missoppfatning av hvordan en realistisk tegneserie skal skildres. Det er trist at en såpass anerkjent anmelder ikke skjønner tegningen her. Manusene bør bli bedre, helt enig, men noe bra er det, det er først og fremst REPLIKKENE/DIALOGEN som svikter, mener jeg. Humoren må må komme mer i fokus, det er et effektivt våpen mot den mørkere verden vi lever i, samtidig som Fantomet fortsetter å være Fantomet.


    jostein hansen    11. February 2006, 15:38    #
  4. så lenge humoren ikke antenner mer en den demper da…


    hitmark    14. February 2006, 07:00    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)