Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

SVART EDDERKOPP ( 3.02.08 )

Kingpin og Venom er skurkene i årets første hefte med Spider-Man. Bladet fortsetter også i 2008 som en antologi med flere fortsettende historier på en gang.

Av: Kristian Hellesund

Spider-Man møter Kingpin! Det er ikke få klassiske superhelthistorier der krimkongen Wilson Fisk og edderkopphelten har basket sammen siden Kingpins første opptreden på slutten av sekstitallet. Denne gangen er settingen et fengsel, og Spider-Man tar av seg masken for å få et endelig oppgjør med Fisk. Tante May ligger nok en gang dødssyk – denne gangen etter å blitt truffet av en kule ment for Peter Parker. I svart drakt tar Spider-Man utfordringen, og med J. Michael Straczynski ved manusroret blir det en lesverdig historie som dessverre ikke får full uttelling i det kunstneriske. Ron Garney og Bill Reinhold velger en skisseaktig stil, og her hadde det passet med en mer rentegnet stil med flere bakgrunnsdetaljer.

Dessverre må norske lesere vente til Spider-Man nr. 2/2008 for å få avslutningen på historien om Spider-Man og Kingpin. Det som publiseres her er nemlig del 4 av 5. Resten av heftet brukes til å trykke andre og siste del av historien “Eddie Brocks siste fristelse”. Dette er et velskrevet psykologisk drama av Robert Aguirre-Sacasa (manus), Rick Hoberg (tegning) og Stefano Gaudiano (tusj) der Venom i praksis er hovedperson. Hoberg og Gaudiano kjører en vellykket stilblanding, og spesielt interessant er drømmesekvensene der tegnerne bruker en stil i slekt med Alex Ross’ arbeid på Kingdom Come.

Spider-Man nr. 1/2008 er nok en gang preget av gode superhelthistorier, men dessverre gjør antologiformen med flere fortsettelseshistorier på en gang det vanskelig for nye lesere å komme inn. Nå gjør redaksjonen en god jobb med velskrevne resyméer fra tidligere handling, men publiseringen av Spider-Man hadde nok vært best i den formen som har tradisjoner helt tilbake fra 1984 her i Norge: Som lengre historierekker der man kan lese historiene om Spider-Man som en lengre kontinuerlig saga. I USA har Marvel nettopp kvittet seg med flere månedlige titler for å satse på fortløpende publisering i ett Spider-Man-hefte i stedet for flere med parallelle og til tider kryssende handling. Kanskje det hadde vært best også i Norge?

Spider-Man nr. 1/2008
52 sider
39,50 kroner
Schibsted Forlagene

divider
  1. Jeg kan til en viss grad være enig i at noen av historiene kunne gjort seg bedre i lengre avsnitt, men i de utgivelsene Schibsted har hatt til nå, følger de ulike originalheftene ofte paralelle forløp, som som i dette heftet.

    Her følger vi Peters tante May på sykehuset samtidig som Edderkoppen sloss mot Kingpin, og å få “Eddie Brocks siste fristelse” etter at “Back in Black” er avsluttet kan bli et lite antiklimaks, avhengig av hvordan slutten blir (har ikke lest denne enda.). Samtidig ville den ikke blitt like spennende om den hadde blitt utgitt i forkant av Edderkoppens kamp mot Kingpin, der utfallet også avhenger av at tante May overlever.

    Slik sett tror jeg at den “nye” måten å publisere Spider-man på i USA (der tre titler(?) nå får samme tittel og nummerering) vil bli noe temmelig likt det som gjøres i det norske heftet, men kanskje med enda flere kryssreferanser enn de har hatt tidligere.

    Dette vil gjøre det vanskeligere å hoppe over en mindre vellykket historie i den norske utgaven. Samtidig vil det fremdeles være sprikende stiler blant serieskaperne. Hovedgrunnen til endringen er at tittelen “The Amazing Spider-man” er den som selger best, og forlaget vil prøve å øke salget av serier ved å la de andre titlene bruke samme navn.

    DC gjorde noe lignende på slutten av 80-tallet med sine Supermann-titler, men uten å bytte til et felles navn.

    Jeg vil i alle fall gi en honnør til den norske redaksjonen for at de valgte å ta med “Civil War” i Spider-Man, slik at omstendighetene rundt hans “avmaskering” ga mening.


    Frank Flæsland    5. February 2008, 19:38    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)