Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

DU STOLE KINESEL! ( 6.05.08 )

Amerikansk Kineser er en varm og klok fabel om å finne sin identitet

Av: Trond Sätre

Skaperen av Amerikansk Kineser er, kanskje ikke helt overraskende, en amerikansk kineser. Gene Luen Yang har brukt sin etniske og kulturelle bakgrunn til å lage en tredelt tegnserieroman: Den første delen er en gjenfortelling av den populære kinesiske fabelen om Apekongen. Den andre er en typisk oppvekstfortelling om Jin, en gutt som er født i USA av kinesiske foreldre, og begynner på en skole der han, som asiat, skiller seg tydelig ut. Denne er løselig basert på Yangs eget liv, men som han påpeker i et intervju, bare løselig. Den tredje er en ganske bisarr (men likevel realistisk fortalt) historie om den europeisk utseende high school-gutten Danny, som en gang om året må tolerere et langvarig besøk av sin kinesiske fetter Tjing-Tjong.


Fetteren er et godt eksempel på at det er visse historier som bare fungerer i tegneseriemediet. Tjing-Tjong er nemlig selve innbegrepet på den vestlige stereotypien om kinesere: Han går i tradisjonelle klær, har sitrongul hud, digre fortenner, streker til øyne og blander sammen L’ene og R’ene når han snakker. Her i Europa kunne vi kanskje kalle ham for en Lucky Luke-kineser; han mangler bare sitt eget vaskeri. Brukt av en etnisk kinesisk serietegner må Tjing-Tjang sies å være et ganske snedig satirisk poeng, selv om Yang hamrer inn poenget.

Tilsynelatende har ikke disse tre fortellingene noe med hverandre å gjøre, annet enn at de på ulike vis handler om kinesere. Mot slutten av historien flettes de imidlertid inn i hverandre på kløktig vis, og gir mening. Til sjuende og siste kan historien klassifiseres både som en fabel og en oppveksthistorie, og den fungerer like godt på begge måter.


Yangs tegnestilen gjør boka til behagelig lesing. Den er klar, ren og enkel, og fargelegger Lark Pien bruker et sparsommelig utvalg av farger, noe som understreker enkelheten. Men når du studerer historien nøyere legger du merke til en detaljrikdom som forsterker realisme historien prøver å formidle. Formatet litt spesielt: Hver serieside er fullstendig rektangulær mens selve boka har formatet 22×15 cm. Dette innebærer litt mye tomrom på hver side, men jeg vil ikke si at det er noe problem. Ruteformatet gjør serien enklere å lese, og bokformatet gjør den mer behagelig å holde.

Slutten er noe antiklimatisk, og streken blir av og til for statisk. Men Gene Lune Yang er et spennende nytt bekjentskap og en oppfinnsom tegnserieforteller med en engasjerende historie på hjertet (forhåpentligvis snart flere).

Amerikansk Kineser
ISBN 9788242937223
240 Sider
348 kr (veil.)
Egmont Serieforlaget

divider
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)