Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

SERIEVERKET REDUSERER ( 2.11.08 )

Siden 2006 har Egmont Serieforlaget gitt ut tegneserieromaner i bokklubben Serieverket. Neste år reduseres antallet utgivelser.

Av: Kristian Hellesund

Tegneseriebokklubben Serieverket har siden 2006 presentert en rekke kvalitetstegneserier hver måned. Egmont Serieforlaget, som står bak Serieverket, har blant annet bydd på serieskapere som Moebius, Neil Gaiman, Jeff Smith, Joann Sfar, Craig Thompson og Charles Burns.


Tre album med Nestor Burma av Leo Malet og Jacques Tardi er trykt i denne utgivelsen fra Serieverket.

Neste år blir det færre utgivelser fra Serieverket. Det er VG som melder dette.
-De er vanskeligere å selge enn vi hadde trodd i utgangspunktet. Markedet er ikke klart for å ta imot så mye, sier Serieverkets redaktør Iselin Røsjø Evensen til avisen.

divider
  1. Dette er den værset nyheten siden Cappelen sluttet å utgi album. Hvor mange bøker blir det i 2009?
    Jeg foreslår herved en vervekampanje. Dersom Serieverket gir meg noen gode vervepremier så skal jeg egenhendig skaffe flere abonnenter.


    Øyvind B    2. November 2008, 14:00    #
  2. Jøss… og det gikk opp for dem først nå? Sheesh…


    JK    2. November 2008, 18:13    #
  3. Trist, men veldig forståeleg. Sjølv meldte eg meg ut av Serieverket for mange månader sidan—ikkje fordi kvaliteten på bøkene har vore noko anna enn upåklageleg, men det var dette med pengar. Tre-fire hundre kroner i månaden på teikneseriar er veldig mykje pengar i lengden. Så eg trur at å redusere antallet bøker er eit veldig smart trekk. Eg vil veldig gjerne ha alt Serieverket har å by på, men ikkje i så mektig og konsentrert form som det er i dag. Det blir for dyrt, sånn er det berre.


    Olaf Moriarty Solstrand    2. November 2008, 19:30    #
  4. Ingen overraskelse. Sånn går det når man priser seg ut av markedet. Blir sikkert nedlagt snart.


    Tor    2. November 2008, 23:11    #
  5. Selv om man ikke ønsker alle bøkene i Serieverket så er det ingen grunn til å melde seg ut. Det er enkelt å avbestille bøkene online. Dette er den beste bokklubben jeg noensinne har vært medlem av. Når man ser alle de forskjellige bokklubbene som finnes i Norge, så håper jeg ihvertfall at denne ene klubben vil overleve. Ikke alle bøkene er like spennende, men de fleste fortjener en plass si hylla.


    Øyvind B    3. November 2008, 15:12    #
  6. Egmont tjener nøyaktig like mykje pengar uavhengig av om eg er medlem som avbestiller alle bøkene eller om eg ikkje er medlem. Dessutan er ikkje problemet kvaliteten på bøkene. Alle bøkene held skyhøg kvalitet og er absolutt verdt å kjøpe.

    Problemet er at Egmont tydelegvis retter seg mot eit kundesegment som ikkje har problemer med å kjøpe teikneseriar for firehundre kroner i månaden. Eg meldte meg ut av Serieverket fordi eg ikkje tilhøyrer det kundesegmentet.

    Det er jo ikkje så enkelt at ein berre kan avbestille dei bøkene ein ikkje har lyst på heller … for ein har lyst på ALLE bøkene.


    Olaf Moriarty Solstrand    3. November 2008, 17:01    #
  7. Olaf har et godt poeng, det er altfor dyrt til at en kan opprettholde en jevn strøm av tegneserieromaner fra Serieverket. Selv tror jeg dette har endel med trangen til å presentere tegneseriene som “skikkelige” bøker, jeg la merke til at alle var innbundne. Innbundne bøker i Norge koster omtrent 200-400 kroner, alt etter størrelsen og kvaliteten på papiret. Nå har jeg bare kjøpt en av bøkene deres (Inkalen av Jodorowsky og Moebius) og papirkvaliteten var utmerket, glossy farger etc, alt Olaf nevner ovenfor stemmer overens med det jeg så i den boken. Så man har altså en høy pris, som sammenlignet med vanlig skjønnlitteratur lett kan oppfattes som skyhøy. Hvor lang tid bruker man på å lese gjennom en 250 sider lang tegneserieroman, og hvor lang tid bruker man på å lese ferdig en 250 sider lang roman? Det er et klart forhold mellom tid investert og penger investert som står som en klar barriere mellom forbruker og produkt. Skal ikke tørre å påstå at jeg har en elegant løsning på dette, men i mine øyne burde Serieverket kanskje vurdert antologi-formatet. En (veldig) billig og disponibel paperback som presenterer hva bokklubben har å by på tror jeg hadde vært godt for business (uten at jeg skal skryte på meg noen som helst kompetanse på det området).


    Morten Hagen Tveit    3. November 2008, 23:15    #
  8. Nå liker jeg hardcover og flotte bøker, en kan vel si at jeg er hekta og jeg har ingen tanker om “rehabilitering”. Jeg meldte meg i sin tid ut av “alle tiders superhelter” og uka etter kom beskjeden om at bokklubben opphørte. Det må riktignok ha vært et sammentreff, men jeg ønsker at Serieverket skal bestå og får litt angst når jeg hører at noen har meldt seg ut. De må ihvertfall fullføre BONE før klubben lukker. De fleste som er innom Serienett foretrekker nok 250 sider tegneseriroman framfor 250 sider uten tegninger. ( Det må da være fryktelig lettvint å lage en bok med bare tekst, framfor all den tiden med tegning? Utrolig at det selges så mange bøker av den typen. )(her skulle det vært en smiley)


    Øyvind B    4. November 2008, 00:04    #
  9. Poenget mitt var (kanskje noe uklart) at om de ikke klarer å få de som allerede er disponerte til å kjøpe tegneserieromaner med på lasset, så må de enten (IMO) søke et bredere marked eller høre MYE mer på hva den lille forbrukerkjernen krever av en slik bokklubb.
    Selv foretrekker jeg den bredere løsningen, hvor det er rettet mot de som vil lese en god historie og kanskje ikke så mye mer enn det. Disse blir muligens skremt av de høye prisene og den følelsen av at man ikke får “nok” for pengene.
    Det er heller ikke alle som føler det nødvendig å ha en hardcover stående i hylla, selv om jeg liker det jævlig godt.

    (Jeg er forøvrig ikke enig i at man får mindre for pengene når man kjøper tegneserier, det er flere grunner til dette, men den fremste er vel at de leses på en helt annen måte enn annen skjønnlitteratur og det kan gjøre at tegneserier ofte virker som et bomkjøp.)


    Morten Hagen Tveit    4. November 2008, 00:35    #
  10. Trist at klubben sliter, men som mange har sagt så er det lite overraskende når bøkene koster så mye. Selv har jeg begynt å avbestille alle de amerikanske seriene da man gjerne får dem til under halve prisen på originalspråket. De europeiske derimot kjøper jeg alltid og personlig håper jeg at de konsentrerer seg mer om de europeiske enn amerikanske seriene i fremtiden. Jeg håper også som Øyvind at Bone blir fullført. Ikke at jeg kommer til å kjøpe den, men det hadde vært hyggelig om serien endelig ble komplett utgitt på norsk.


    chrisron    4. November 2008, 01:27    #
  11. Hvis vi f.eks. sammenligner med albumene/bøkene til Jason (som har priset seg helt ut av markedet) så får leserne utrolig mye mer for pengene ved å investere i en eller flere av de ofte svært tykke og innholdsrike bøkene fra Serieverket.


    jostein hansen    4. November 2008, 11:18    #
  12. En av forklaringene er nok prisnivået. Når en kan velge mellom å kjøpe en amerikansk serie til 150 kroner i TP på originalspråket eller til 350 på norsk, er det nok mange som velger det første. I tillegg kommer muligens serier som “100 bullets” litt sent, da mange allerede har disse på engelsk fra før.

    At denne klubben retter seg mot “hardcore” seriefans, som vet hvor de får tak i de amerikanske bøkene, hjelper nok ikke på dette.

    En annen side ved dette, er at forlagene bevisst satser på hardcover for å nå bokhandlere og bibliotek med disse utgivelsene. Men med så mange utgivelser (ikke bare Serieverket, men også alle de andre bokseriene som kommer) blir det for mye på en gang for disse, og som Olav sier: Lommeboken styrer mer enn lysten til å kjøpe i dette tilfellet.

    En ting forlagene burde vurdere, er hvorvidt de kan komme med noe i sjiktet mellom vanlige seriehefter/album og innbundne bøker, dvs. i prisklassen 100-200 kr.

    Et annet tips for Serieverket er å kunne tilby andre utgivelser gjennom klubbsidene, helst burde de få i stand et samarbeid med andre forlag også.


    Frank Flæsland    4. November 2008, 12:05    #
  13. Prisen på bøkene har utvilsomt mye å si og mange seriefrelste har nok også kjøpt bøkene på utenlandsk. Men mange nordmenn kjøper “vanlige” bøker til flere hundre kroner og det burde gå an å selge ordentlige tegneserieromaner for det samme.
    Jeg fikk akkurat “Utsettelen” av Gibrat i posten. En riktig lekker bok med smussomslag og stive permer. To herlige europeiske album samlet i en bok. For meg ligger en slik tegneseriebok flere nivåer høyere enn f.eks. “Tepper”. At boken koster kr 290 synes jeg er greit (omtrent det samme som en halv tank bensin).


    Øyvind B    4. November 2008, 14:16    #
  14. De andre forlagene er Egmonts konkurrenter og derfor stusser jeg over at Serieverket har kommet med andre forlags bøker.


    Øyvind B    5. November 2008, 19:43    #
  15. Jeg stusser veldig på at en serieleser her på Serienett prøver å rettferdiggjøre No Comprendo, Jippi, Schibsted og andre forlags overprising av seriebøker. Det er i realiteten det som blir sagt, så lenge disse forlagene har minst like dyre seriebøker som Egmont. Stemmer ikke det? Kom gjerne med eksempel på at det ikke stemmer. Her er mitt: Den nye Roy Søbstad-boken fra Jippi koster kr. 230,-, mens Jason-albumene gjerne koster en del mer, men er på skarve 50 sider. Den siste boken jeg fikk fra Serieverket, Usettelsen kostet kr. 289,- og har DOBBELT så mange sider som Jason. Jeg forsvarer ikke prisene, men alle må behandles likt og rettferdig, ikke gjøre som Gonzales. Ellers er jeg enig i herr Lunds vurdering av salget av “vanlige” hardcover kontra pockets.


    jostein hansen    6. November 2008, 15:52    #
  16. Tor Ærlings 90´s Love Songs har over 220 sider og koster også kr. 289,- Nestor Burma har også over 200 sider og er en riktig lekker trykksak, og ærlig talt; hva bør en slik bok koste?


    jostein hansen    6. November 2008, 20:52    #
  17. Ut fra den kvaliteten som tilbys (stive permer, høy papirkvalitet) synes jeg ikke prisene på tegneseriebøkene er ublue (med unntak av Jason-albumene). Så kan man alltids mene at forlagene heller burde satse på dårligere kvalitet for å kunne holde lavere priser og større opplag.
    Etter min mening har vel noe av problemet i Norge snarere vært at vanlige album har vært underpriset i mange år. Forlagene var lenge redde for å ta mer enn en 50-lapp for vanlige album, og da måtte de holde seg til serier de var rimelig sikre på å kunne selge i store (og gjerne flere) opplag. Denne prisstrategien har sikkert vært med på å opprettholde salget for Asterix o.l., men har samtidig gjort det nesten umulig å introdusere nye, mindre kjente serier. Hvis en ukjent serie må koste vesentlig mer enn folk flest er vant til å betale for et album skal det mye til for at de prøver den. Dette har igjen ført til at det i det norske markedet nå er mye lettere å selge de samme seriene på nytt i innbundne samleutgaver enn bøker med nye serier. Serieverket er et positivt tiltak fra Egmont, men deres egen forsømmelse av markedet i flere år må nok ta mye av skylden for at de sliter. Markedet for serier er tydeligvis mye mer konservativt enn markedet for vanlig skjønnlitteratur (de fleste vanlige bokklubbene selger primært nye bøker, ikke nye utgaver av gamle storselgere).


    Jo Fougli    7. November 2008, 03:05    #
  18. At nordmenn ikke kjenner sin besøkelsestid er typisk.. endelig kommer en seriøs klubb for tegnet kvalitet så bitcher folk på prisen. Mulig Egmont overpriser men antar de samme som klager kjøper vannet sitt på Shell.. prioritering er det noe som heter. Jeg har kjøpt alle utgivelsene og kommer til å fortsette med det!


    Ulven    16. January 2009, 20:42    #
  19. Fordelen med Serieverket, fremfor andre “klubb”-prosjekter fra Egmont, er at man kan avbestille bøkene som ikke har interesse for kunden. Jeg har en del av utgivelsene på engelsk fra før, og andre blir for uinteressante for meg personlig.

    Men det er nå 8-10 ulike abonnementsserier fra Egmont, og ikke alle har interesse, tid eller lommebok til å bli med på alle sammen, uansett hvor interesserte de måtte være.

    Serierverket har også større spennvidde i utgivelsene enn de andre “serieklubbene”, også når det gjelder formatet på bøkene.

    Så i alle fall en del av disse vil nok foretrekke de “uniforme” seriene der de får kjent stoff med stiv perm.

    En annen sak er at bibliotek og bokhandlere (som gjerne kan utgjøre en større del av salget enn abonnementssalg) kan være litt “mettet” når det gjelder tegneserier med stiv perm. En ny seriebok i måneden kan kanskje bli i overkant av hva de kan håndtere.

    Men jeg håper Serieverket kan fortsette utgivelsene i flere år fremover og at de får tid til å bygge opp en større kundekrets.


    Frank Flæsland    17. January 2009, 20:11    #
  20. Og for øvrig har Egmont salg på noen av Serieverket-titlene akkurat nå. I nettbutikken univers.no selges Losers bok 1, 300 og Fotografen for halv pris:

    http://www.univers.no/egmont-univers-Site/Tegneserier/JANUARSALG/subcategory-nkZRXa9FfskAAAEeDiAh9cqM?ShowAllProducts=YES


    Kristian Hellesund    17. January 2009, 22:45    #
  21. Gonzales påpeker prisforskjeller på Tor Ærling-utgivelser, i disfavør av Egmont, men skal det ikke være en viss forskjell på hardcover og softcover? Husker jeg helt feil eller ble Ser du meg nå? utgitt i softcover, altså ikke innbundet?


    jostein hansen    21. January 2009, 10:09    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)