Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

FRA ARNA TIL HELE NORGE (11.03.06 )

Det er få 17-åringer som får lov til å bidra fast til et tegneseriehefte. Det gjør Anette Aga. Hun tegner serien Ulvetid for bladet Baddis.

Av: Kristian Hellesund

En gang i uken samles unge tegnere på Ungdomshuset 1880 i sentrum av Bergen. På Tegneloftet får de tegneinstruksjon og tilbakemeldinger om strekene sine, og noen ganger dukker til og med profesjonelle tegnere opp for å gi råd og vink. Det er Tegneserieforeningen i Bergen som står bak Tegneloftet, og midt oppe i dette sitter Anette Aga. Syttenåringen fra Arna er en av de unge tegnerne som benytter seg av tilbudet, og for henne har dette også betydd å ta skrittet videre i tegneserieverdenen. Deltakelsen på Tegneloftet har gitt henne muligheten til å få tegneserier på trykk, og for tiden er hun aktuell med tegneserien Ulvetid i heftet Baddis. Det kom med første nummer i norske bladhyller i november.
-Hvordan er det å debutere som serieskaper i et hefte med nasjonal distribusjon?
Anette Aga trekker på det i det hun skal svare. Hun har egentlig ikke tenkt over nedslagsfeltet til Baddis. Og at bladet er i salg i hele Norge, tenker hun heller ikke så mye over, men hun hadde mange tanker da hun ble plukket ut av forlaget Westwind til å bidra til Baddis.
-Da jeg fikk vite at jeg skulle være med, gikk jeg i taket. Det er både gøy og koselig, mener hun.

Anette Aga samarbeider med Arild Wærness i prosessen bak Ulvetid. Wærness er et kjent navn i tegneseriemiljøet etter mange år som primus motor for den bergenske tegneseriefestivalen Raptus, og det er han som skriver manuskript til Ulvetid. Anette bidrar også.
-I begynnelsen laget Arild alt som hadde med handlingen å gjøre. Nå har det gått opp for meg at hvis jeg skal få noe mer ut av serien, så må vi samarbeide mer. Arild vil at jeg skal være med og komme med idéer og innspill. Det er lurt. Ellers blir det jeg tegner dødt, mener den unge serietegneren. Prosessen bak en Ulvetid-historie begynner med at Wærness kommer med noen idéer. Deretter tar han seg av manus, som Anette lager skisser til. I denne prosessen kommenterer hun det hun synes blir feil i handlingen. På skissestadiet er det litt frem og tilbake med tegninger og manus, men så er tiden inne for å tusje tegningene. Deretter legges det på farger digitalt, og sidene med Ulvetid er klar for publisering i Baddis.

I Ulvetid er handlingen lagt til Norge i en ikke altfor fjern fortid. En ekstremvariant av fugleinfluensaen fører til en massiv vaksinasjon av befolkningen. Dessverre har vaksinen kraftige bivirkninger, og de vaksinerte utvikler ulike mutasjoner. Da er banen klar for konflikt. Det blir mennesker mot mutanter i et samfunn der parolen er drep eller bli drept.
-Har du fått tilbakemelding på Ulvetid?
-Ja, det har jeg. Folk sier: Har du gitt ut tegneserie? Det er koselig. I tillegg får jeg respons gjennom Arild. Han reiser rundt og holder foredrag om tegneserier, og da har det hendt at folk har kjøpt Baddis på grunn av tegningene mine, forteller hun.

Anette er en aktiv ungdom, men i likhet med de fleste gymnasiaster tar skole, lekser og fritidsaktiviteter opp mye tid. Hun tegner i gjennomsnitt en time hver dag, og mener hun har utviklet seg etter å ha vært en av tegnerne på Tegneloftet.
-Hvis jeg ser på tegningene mine som er to år gamle, har det skjedd noe. Det er spesielt innen anatomi jeg har lært noe. I tillegg lærer vi av hverandre når vi ser på det vi gjør, forklarer hun. I tillegg til inspirasjonen hun får fra de andre tegnerne, er hun påvirket av tegneserien Alvefolket, som for tiden gis ut i pocketbøker på norsk.
-Ellers får jeg mye inspirasjon fra manga. Av tegneserie kjøper jeg lite norske utgivelser. Jeg er veldig kresen når jeg kjøper blader! slår hun fast.

Selv om Anette Aga får tegningene sine på trykk i Baddis, er hun sikker på at hun ikke kan leve av å lage tegneserier.
-Nei, det går ikke her i Norge. Da måtte jeg nok bodd i Japan. Men det kan bli en biinntekt ved siden av det jeg tjener i et annet yrke, mener hun. Og fremtidsvisjonen innen tegneserier er klar:
-Når jeg er ferdig med Ulvetid, vil jeg lage en serie selv. Den skal være fantasypreget med vampyrer og slik, og jeg skal lage manus og tegne selv, avslutter den unge serietegneren.

(Teksten er tidligere publisert gjennom Laksevåg forlags syndikasjonstjeneste.)

divider

Kommentarer er låst for denne artikkelen.

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)