Festlig og fyldig sommer

Festlig og fyldig sommer

Det er et tegn i tiden at årets Kollektivets sommerhefte for første gang ikke er en frittstående utgivelse. Til gjengjeld har serien fått sin egen sommer-pocketbok.

«Kollektivet Sommerspesial» er i år et nummer av det vanlige bladet, men med et innhold som minner mer om sommerheftene. Som vanlig har Torbjørn Lien laget et en håndfull spesialhistorier (eller mer presist, én halvlang historie og en håndfull gags i søndagsstripe-format). Med sommer og der tilhørende mye naken hud blir det ekstra mange forutsigbare vitser om sex og ikke minst om kåt glaning, selv om Lien gjør et halvhjertet forsøk på å gi litt mer karakterdybde til Gry og Emma i spesialhistorien. Dagsstripene har mer variasjon, også rundt temaet sommer.  Pluss for en sommerforside som for en gangs skyld handler om noe annet bading og stranda.

Men tross i et brukbart utvalg av dagsstriper har heftet litt problemer med fyllstoff, enda vi ikke snakker om et utvidet sommernummer. Fire sider er satt av til pin-ups og gamle sommerforsider. To biserier er inkludert (ikke flere; kanskje redaksjonen trodde at det ville føles mer som et spesialhefte uten samtlige av de vanlige biseriene) med åtte sider hver: «Snorre, Verdens Sinteste Mann» har fire sekvenser på to sider hver, stort sett sommerrepriser, og er en overdose av seriens bisarre og innfallspregete humor.  Heftet avsluttes litt mer rolig med noen ganske brukbare Wumo-gags som for en gangs skyld toner ned seriens evinnelige sosiale media-humor. God jobb med å unngå Wumo-klisjeene, der.

Samlet sett et ujevnt produkt, selv om Torbjørn er i godt slag når han ikke anstrenger seg for mye for å formidle sommer-og strandstemning. Mer interessant, og en bedre investering hvis du vil ha fyldigere sommerlesing, er den kvadratiske pocketboka «Dristige damer og sleipe sjekketriks». Ikke minst fordi Lien og redaksjonen har lagt en reell innsats i boka. Heller enn en stripesamling er dette en blanding av prosatekster og striper satt inn i felles kontekst, ispedd vittige sitater, lister o.l. Mange av stripene blir morsommere i den konteksten, men her er det flere (i alle fall for meg uoppdagete) gullkorn som står seg utmerket på egenhånd også. Temaet er, som tittelen tilsier, sjekking, men er utvidet til å dekke de fleste felt som Kollektivet-serien er innom (unntatt det som angår Balder).

Variasjonen er stor, selv om det underveis i prosessen tys til enkelte vitser som er blitt i overkant gamle (dro dere virkelig den om at munker og nonner formerer seg ved celledeling?)

Boka kommer forresten med ei snor, en gimmick jeg ikke helt forstår vitsen med. Kanskje det er for å alludere til Cappelen Damms Jul på utedassen-hefter (som også kommer ut i en sommerutgave i år)? Og det er deler av Kollektivet-boka som nærmer seg Utedassen-heftene tematisk, selv om førstnevnte totalt sett er på et helt annet og høyere nivå.

En pussig trykkteknisk feil – deler av fargetrykket i midten gir figurene grønn hud – bør vel påpekes. Rent bortsett fra det er denne boka obligatorisk for alle Kollektivet-fans, selv de skulle slumpe til å ha lest alle stripene før.

Kollektivet nr. 4/2018 – Sommerspesial
Av Torbjørn Lien, Karine Haaland og Wumo
44 sider