VM-marerittet – 20 år etter

VM-marerittet – 20 år etter

Det er ganske åpenbart at Egmont ønsker å gjøre Pondus julinummer til sommerens essensielle sommerlesing.

I Pondus 7/2018 gir forlaget alt de har på lager. Så mye at det er litt pussig at, av alt mulig innhold de kunne valgt å fronte, er det Hjalmar som har fått forsida sammen med en sniktitt på neste Krüger & Krogh-album.

Men alt til sin tid. Enda mer sensasjonelt enn seks sider fra det ennå uutgitte Krüger & Krogh-albumet «Spøkelseståken» er det kanskje at nyeste Pondus inneholder Frode Øverlis første spesialhistorie på femten år. Femten sider lang! «Alt for England» har VM-tema, og alluderer, som de mest observante nok allerede har gjettet, til den første Pondus-spesialhistorien «Alt for Norge» fra 1998. Ikke bare tittelen er en allusjon til VM-klassikeren fra 1998; årets historie handler igjen om hvordan skjebnens luner gang på gang hindrer Pondus (i kompaniskap med Jokke, denne gangen) i å se VM.

Planen om å se fotball-VM på puben går skeis, om ikke fullt så raskt som for 20 år siden

«Alt for England» er mindre histrionisk enn forgjengeren (som riktignok var – spoiler alert! – en drøm), og en demonstrasjon av hvordan Øverli i årenes løp har gått fra å prioritere enkel, direkte komikk til å vektlegge ordleker og subtil, humoristisk timing. Det er mye utviklingshistorikk å spore i en sammenlikning av de to historiene. Men vær ikke redd om du frykter at det skal bli utvannet; «Alt for England» inneholder mye av alt som folk forbinder med Pondus, inkludert Jokkes kebabmage (i en av seriens mest grafiske toalettvitser noensinne), gladvold og partyhomoer. Og tross i 20 års mellomrom snakker vi om variasjon over tema her. Jeg tror Øverli hadde moro med å finne på paralleller mellom «Alt for Norge» og «Alt for England».

En harmløs guttestrek resulterer i en sak for Avsnitt for Mellemliggende Anliggender.

Resten av bladet er 50 % biserier og gjesteserier, og 50 % markedsføring, med smakebiter fra Sabotør (jada, det er fortsatt Cappelen som gir den ut), Nordlys, den siste «Rutetid»-boka og seks sider fra før nevnte «Spøkelseståken». Hvis du ikke kjøper Pondus fast, eller det ikke var snakk om et impuls-feriekjøp, er sistnevnte serie grunnen til at du kjøper dette bladet. Vel, det og kanskje den nye Pondus-spesialhistorien. Men pussig nok er den ikke annonsert særlig tydelig. Det er nesten litt beundringsverdig tilbakeholdent av redaksjonen å ikke utbasunere med store bokstaver på forsida: «NY PONDUS-SPESIALHISTORIE! ALT FOR ENGLAND!» Uansett, «Spøkelseståken» ser ut til å bli en skikkelig Halloween-historie fra Krüger & Krogh, muligens med spøkelser, og i alle fall med tåkete kirkegårder og en mystisk kult. Passende nok kommer den ut i begynnelsen av oktober, noe som blir bekreftet i dette bladet. Smakebiten setter den rette stemningen og vekker nysgjerrigheten på en særs effektiv måte.

Nordlys av Malin Falch

I påvente av albumet du muligheten til å delta i Egmonts «Visuell Historiefortelling»-konkurranse, som også blir kunngjort i dette nummeret, og som har frist til oktober. Verdt å merke seg er at dette ikke er noen ren tegneseriekonkurranse, derav den fleksible formuleringen «visuell historiefortelling». Illustrerte blogger og illustrerte barnebøker blir også trukket fram som eksempler på kvalifiserte bidrag. Egmont ønsker åpenbart å sikre seg større ryggdekning for framtiden ved å satse på et bredere medietilbud. Noe som forklarer hvorfor Malin Falch skal være et av jurymedlemmene – riktignok er hun også tegneserietegner, men i bokformat og med bokhandelen som nedslagsfelt. Konkurransen er, om ikke nødvendigvis en innrømmelse av at tegneserier har blitt for snevert, så i alle fall at striper kan bli for snevert.

Å bli småbarnsmor har forandret Therese G. Eide, også som serieskaper

At Therese G. Eide har fått en gjesteopptreden med sin visuelle blogg «Intet nytt fra hjemmefronten» kan også ses på som et måte å eksemplifisere hva Egmont kanskje leter etter. Det er uansett et velkomment gjensyn å se Eide i et tegneserieblad igjen, og «Hjemmefronten» er en serie som fortjener mer eksponering. Etter å ha levert den ganske morsomme Tommy & Tigern-kopien «Victoria» i et par ungdomsår har hun nå slått seg opp i en helt ny nisje.

Av biseriene går ellers det meste på rutinen, men Bestis og Radio Gaga leverer i alle fall sesongrelevante striper, mens Ingrid Bomann-Larsen har laget en korthistorie, også den med sommertema, med et billig poeng, men saftig dialog.

Pondus 7/2018
100 sider
Kr. 69,90
Egmont

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *