Drows & Dragons

Uansett kjønn, legning eller hudfarge vil nok Dragens øye være en fortelling som gleder fantasyfansen. Charlotte Sandmæl har laget en historie som engasjerer, gjør nysgjerrig og får leseren til å glede seg til neste bok.

Overbevist om at norske forlag ikke ønsket å publisere episke fantasy-tegneserier, la Charlotte Sandmæl heller ut tegneserier på nett, og benyttet folkefinansiering til å trykke og selge tegneseriebøker. Etter å ha kommet over Malin Falchs Nordlys tok hun likevel sjansen, men ble refusert. Redaktøren glemte henne ikke for det, og da hun så at Sandmæl holdt på med en ny tegneserie tok hun kontakt. Dermed ble bind 1 av hennes første tegneserieroman, Dragens øye, publisert hos Egmont. I fortellingen møter vi Kha, en ikke-binær askealv som er en slekt av alver som lever under bakken. Kha er flink i magi og interessert i verdenen over, men når det viser seg at noen nær Kha ønsker å sette hen (den kjønnsnøytrale nevningen er viktig) ut av spill, må hen rømme til overflaten. Forvirret og redd blir Kha nødt til å orientere seg i en fremmed og farlig verden, inntil hen får hjelp fra uventet hold i form av en drage.

Fortellingen trekker linjer til både Tolkiens midgardunivers, norske folkeeventyr og Dungeons and Dragons (D&D), og er spunnet rundt alver, både over og under jorden. Askealvene ser ut til å være inspirert av «drows» eller svartalver fra D&D, men mens drows er kategorisert som såkalt «nøytralt onde» er ikke askealvene like tydelig kategorisert. Det generelle skillet mellom godt og ondt som i inspirasjonskildene gjerne er tilknyttet hvilket vesen eller folkeslag individene tilhører, finnes i liten grad i Dragens øye. Hvem som er god og hvem som er ond ligger heller på individnivå. Dette passer også godt med historiens fokus på mangfold. Hvordan du er skapt fra naturens side bestemmer ikke hvem du blir som person eller hva du kan gjøre. Og Sandmæl har uttalt at hun ønsket «å vise at skeive folk er i stand til å gjøre andre ting enn å gå i Pride-parader og å komme ut av skap». I tillegg til den ikke-binære hovedpersonen er det også mangfold med kjønn og legning, kropp og hudfarge.

Mangfoldet blir en naturlig del av en også veldig spennende historie, med mange overraskende vendinger hvor det nesten er umulig å forutse hvor historien skal gå videre, fra en side til den neste. Verdensoppbyggingen har en trygg blanding av kjente temaer fra inspirasjonskildene og forfatterens egen fantasi. En del informasjon blir effektfullt holdt tilbake slik at jeg blir nysgjerrig på universet, og håper dette blir belyst mer i de neste bøkene. Men ved noen anledninger blir det kanskje gitt litt for lite informasjon for å få full forståelse av fortellingen her og nå. Det gjelder blant annet en faktaopplysning man får i begynnelsen som fører til at resten av planene til en av karakterene ikke virker som den burde fungere, og gjør at jeg lurer på om jeg har misforstått noe eller mangler informasjon. En annen ting som forvirrer meg litt er alle de fremmede navnene og titlene, som ser ut til å være inspirert av japansk kultur, så det kunne gjerne vært greit å ha en slags form for karakter- og tittelliste i boken.

Tegningene ser også ut til å være japansk inspirert, men har i tillegg noe «Kittelsensk» over seg som forsterker følelsen av folkeeventyr. De er relativt enkle, men har en del morsomme detaljer, og jeg oppdager flere ganger nye ting når jeg går tilbake i boken. En artig detalj er også fargebruken i snakkeboblene, der fargen representerer hvilket språk og muligens dialekt som karakterene bruker.

Å benytte alver, eller for den saks skyld drows, i hovedrollen er ikke noe nytt i fantasysjangeren, ei heller det å ta inspirasjon fra Tolkien eller eventyr, men Charlotte Sandmæl har fint klart å kombinere nye ideer med gamle, og resultatet er en fortelling til glede for fantasyinteresserte.

Dragens Øye 1 – Forrådt
Av Charlotte Sandmæl
142 sider