Ekko av barneliv

Med «Nulteliv» har Fredrik Larsen og Espen Friberg laget noe rart, tullete og ekstremt morsomt.

Bokas handling svirrer rundt en gjeng fjerdeklassinger og øyeblikk fra deres liv. Et liv som stort sett handler om lek og moro, TV-spill og godteri. Boka deles inn i rundt 14 hendelser i deres liv, og vi får se dem leke krig og hvilke konflikter som kommer ut av det, eller vi får se dem planlegge et attentat på kongen. De barnslige konfliktene som blomstrer ut av det meste de gjør er fantastisk å bevitne. Både fordi det morsomt selvsagt, men også fordi det minner om ens egen barndom. Alt vi får se er ustyrtelig morsomt og prakteksempler på at barn ikke alltid er de mest kreative, bare ordentlig dumme.

00_nulteliv-2

Tegneren Espen Friberg var i sin tid med å starte Yokoland, et designstudio som vinner priser for det meste de tar henda i. Fribergs figurer er bygget opp av snodige former og fasonger. Man kan kalle det avanserte strekmenn. Stilen er enkel og uten ruter, men åpenbart gjort av en stilbevisst tegner som har stålkontroll på hva han gjør, for stilistisk fungerer dette ekstremt bra. Det er også kult å se en bok i Billy-pocket format trykket i rødt og sort. Det hele virker som et sykt og abstrakt minne, eller en drøm dirigert av to praktfolk som kun er ute etter å få deg til å flire deg fjollete. Og det får Larsen og Friberg sannelig til.

«Nulteliv» er også nostalgisk opplevelse på mange måter. Den er ekko av levde barneliv på seint 80- og 90-tallet. Boka benytter seg stort sett mye av den kollektive hukommelsen til barn på den tiden. Det mest åpenbare eksemplet på dette er tittelen «Nulteliv», som referer til når du spiller tv-spill og det står 0 på antall liv man har igjen. Tittelen er altså en god pekepinn på hva man begir seg ut på. En reise tilbake til barndommen.

Den tar også for seg ting som kan virke universelt i alle barneliv. Krangling om penger man har fått for å hjelpe noen, eller det første møtet med rappere som banner og steiker på et språk man ikke skjønner, men digger det likevel.

00_nulteliv-1

«Nulteliv» er en fin reise tilbake til barndommen. Samtidig som det er ufattelig morsomt, er det også synd at det slutter, og man må takke farvel til barndomsminnene som disse to har klart å fange. Men heldigvis er dette bare bok en. La oss håpe det kommer mer snart, for på tampen av året har de to gitt ut årets morsomste bok, og man kan ikke få nok.

Nulteliv
Skrevet av Fredrik Larsen, tegnet av Espen Friberg
ISBN 978-82-8255-072-7