Hva skogen skjulte

Med «Hekseskogen» prøver Edward Rubikon-teamet å gi sin helt og hans verden et større islett av alvor.

I samband med utgivelsen av den første boka i Edward Rubikon-serien ønsket jeg meg litt mer ambisiøs historiefortelling. Siden har det kommet tre bøker til, og serien har gradvis beveget seg i retning av dette. Med lanseringen den fjerde boka, «Hekseskogen», kunngjør Aleksander Kirkwood Brown at serien får en «make-over» , og at boka er «hakket mørkere og skumlere». Jeg vet ikke om den er så mye skumlere, men hvis han med «mørkere» mener at boka tar sitt eget konsept mer på alvor, samtidig som den prøver å berøre virkelighetsnære temaer, så ja, det stemmer.

Boka begynner med en forhistorie som beskriver en mer historisk virkelighetsnær hekseprosess, før vi får foranledningen til plottet: Edwards mor er deprimert på grunn av alle hatmailene og telefonene hun får fordi hun leder en kampanje mot å hogge ned den lokale turskogen. Ordet «heksejakt» kommer snart inn i samtalen, og som om ikke budskapet var overtydelig nok allerede da, begynner Edward straks å snakke om virkelige hekseprosesser.  Heldigvis gjør ikke historien senere for mye ut av den direkte parallellen.  I stedet drar faren alle med på telttur, i skogen mens de ennå har sjansen, noe som Edward gjør med atskillig mer motvilje enn både foreldrene og vennene. Før han, selvfølgelig, oppdager noe mystisk ute i skogen.

Herfra skal jeg ikke gå nærmere inn på handlingen, fordi den inneholder såpass mange subversjoner (og dobbel subversjon i minst ett tilfelle) og dei ex machina at det meste av den er spoilere.

Tidligere har jeg ettersøkt mer karakterutvikling hos bifigurene. Dette er fortsatt et problem i Hekseskogen, selv om Nadira har en klarere definert funksjon i denne historien, og Kasper, i kraft av å være speider på telttur, ofte er mer situasjonsbevisst enn Edward. Men de er mer narrative virkemidler enn karakterer.

Mens tegner Andreas Iversen har en lett og frisk strek, maler Brown med brede pensler i rollen som forfatter, men han gjør det i alle fall i et hederlig forsøk på å utvikle serien videre. Han har, i større grad enn i de tidligere bøkene i serien, et budskap å komme med, og kanskje aller viktigst: Han prøver å rive ned hovedpersonen fra pidestallen, og få Edward Rubikon til å sette spørsmålstegn ved sin egen moralske overlegenhet. Subversjonene har et formål utover bare det å leke med leserens forventninger, og forholdet mellom «snilt» og «slemt» er mer nyansert.

Edward Rubikons Mysterier – Hekseskogen
Skrevet av Aleksander Kirkwood Brown, tegnet av Andreas Iversen
ISBN 978-82-02-61767-7