Internasjonale helter

Internasjonale helter

En norsk superheltserie er ikke helt unikt. En uten noe ironisk tilsnitt er ganske unikt, og en superheltserie med ambisjoner om universbygging enda mer.

7: Trusselen fra dypet er kulminasjonen av et tegneserieprosjekt som har vært under utvikling i flere år. I en bokhøst der science fiction-tegneserier er mer profilert enn på lenge (se Moderator, Trigrammaton, og Mellom Planeter) finner denne sin naturlige plass. Rett nok med den forskjellen at denne henvender seg spesielt til barn og ungdom. Men historien er intelligent nok til at den også kan nytes av mer voksne lesere.

Opphavsmennene Ole Bernt Tollefsen og Kristian Landmark ville først gi ut historien om «7» som roman, men fikk høre fra Cappelen Damm at den egnet seg bedre som tegneserie. Først etter å ha snakket med Josef Yohannes på Stribefeber i 2013, løsnet det, og de kom i kontakt med tegner Kenneth Iversen fra Kristiansand tegneserieverksted. Det er snakk om et prosjekt som har hatt god tid til å vokse seg stort og ambisiøst. For norske serier kan dette fort bli et problem; ofte kan det skorte, både på plass til å fortelle den historien som forfatteren ønsker, og på tid for tegneren til å levere alle sidene som trengs.

7: Trusselen fra dypet har fått drøyt 100 sider. Det er en bra start, men det mest imponerende er likevel at skaperne tar seg såpass god tid med historien, og likevel klarer å sette leserne så grundig inn i 7s univers før boka er omme. Lesernes identifikasjonsfigur er liksom ment å være Oscar fra Kristiansand i Norge. Men noen utpreget provinsialisme er det ikke snakk om. Veldig raskt blir fokusert internasjonalt, og flere av de andre karakterene er blitt like godt utviklet som ham i løpet av 100 sider.

Den obligatoriske "velkommen, la meg fortelle dere hvorfor dere er her"-scenen
Den obligatoriske «velkommen, la meg fortelle dere hvorfor dere er her»-scenen

Konseptet er i grove trekk som følger: Oscar er en av «De Utvalgte» en liten gruppe barn i 12-årsalderen fra hele verden som får tildelt spesielle evner (med reine ord: superkrefter). Evnene stammer fra det såkalte Stjernefolket (skaperne har antydet at de ikke nødvendigvis er romvesener, men ut fra konteksten er det vanskelig å forstå at de kan være noe annet) som besøkte jorda for snart tusen år siden. Men de utvalgte kan bare bruke evnene i alderen 12-19 år; som i følge Stjernefolket er den alderen da ungdommer har den rette balansen mellom ansvarsfølelse og idealisme – og som derfor er den alderen når de er minst troende til å misbruke evnene sine. Deretter må evnene overføres til en annen, eller gå tapt. Og selvsagt finnes det et ondt brorskap, en terrororganisasjon, som de utvalgte er nødt å bekjempe.

Når en kar er både kyborg, skallet og har arr, vet du at han må være en av skurkene

Ungdommer som heltene, en internasjonal gruppe av helter, superkrefter av utenomjordisk opphav og hemmelige organisasjoner…alt dette er velkjente elementer fra superheltserier. Det er vanskelig å finne på noe nytt med sjangeren. At de utvalgte mister kreftene når de blir voksne, er kanskje det mest originale.   Men i den norske tegneseriekulturen, som har et så ambivalent forhold til superhelserier, er det forfriskende å se, ikke bare et sjangertro eksempel på sjangeren, men også en som simpelthen er veldig godt laget. 7-teamet har tydelig lagt mye tid og arbeid ned i å skape en serie med et solid fundament, og med en historie som engasjerer og har en viss rot i vår egen verden.

At Iversen er uvant med så store prosjekt, går det forsåvidt an å se. Streken hans er noe ujevn, og bakgrunnene blir ofte litt skisseaktige.  På 100 sider er det likevel lett å se hvordan han vokser med oppgaven og tar de mange utfordringene i manus på strak arm. Dessuten er det atskillig med personlighet og humor i streken hans, noe som denne serien vil trenge for å markere seg på barne-og ungdomsbokmarkedet.

Grunnlaget for framtidige "7"-leker blir lagt
Grunnlaget for framtidige «7»-leker blir lagt

I likhet med Apefjes-bøkene ender «Trusselen fra Dypet» med en cliffhanger, men i dette tilfellet føles som et naturlig sted å avslutte første kapittel. Det første eventyret blir visstnok avrundet i neste bok, noe som vel egentlig er snart nok for en norsk spenningsserie. Særlig når det første bindet alene byr på en såpass helhetlig leseopplevelse.

7: Trusselen fra dypet
Skrevet av Kristian Landmark og Ole Telelfsen
Tegnet av Kenneth Iversen