Lille 25-åring

Lille 25-åring

Zoom og Outland viderefører Lille Sprint på norsk.

I samarbeid med danske Zoom har Outland blitt en ny og viktig leverandør av fransk-belgiske tegneserier på norsk. Fra før av har de bøker med Sprint, Blåjakkene og Kid Lucky i katalogen. Nå gir de for første gang ut et softcover-album. 2013 var siste gangen Egmont ga ut et Lille Sprint-album – Det sekstende. Nå fortsetter Zoom/Outland der de slapp.

I seg selv er dette et svært prisverdig tiltak. En viktig fordel med Outlands utgivelser er at de ikke er i salg kun i en begrenset periode. Ulempen er selvsagt at de nye utgiverne ikke har distribusjon gjennom Narvesen og dagligvarebutikkene, men det jobbes med en utvidet bokhandlerdistribusjon.

Hvordan er så albumet i seg selv? Etter 17 album er det lett å stivne i formen, særlig med en gagserie, men Tome og Janry gjør sitt beste for å unngå det, enkelte forutsigbare gags til tross. Eksperimenteringsviljen deres er større enn noensinne, og serieskaperne er et oppkomme av ideer. Dette fører ikke nødvendigvis til morsommere poenger enn før, men gjør «Lille Sprint» til en mer spennende leseopplevelse; det skapes et inntrykk av at hva som helst kan skje. Med største selvfølge går serien fra slapstick og forvekslingskomikk til uforutsigbare absurditeter.

Den surrealistiske åpningshistorien er et perfekt eksempel på dette, men det som virkelig står ut, er en tolv siders sekvens i andre halvdel av albumet: Sprint får en trylledrikk av Cassius og blir plutselig 25 år. Så blir han et barn igjen. Så blir han 25 år igjen, så blir han et barn, men en kjempe…i det hele tatt, ord blir gjerne fattige når en skal prøve å forklare Lille Sprints verden – Selv om serien også utmerker seg med kreativ dialog.

Etter noen års pause er «Lille Sprint» et velkomment gjensyn med en serie som langt fra har gått ut på dato ennå.

Lille Sprint 17: Alle ser på deg!
Av Tome og Janry