Hjemmekontor for viderekomne

I ett år nå har Lunch gitt oss pandemihumor på høyt nivå. Heldigvis trengte vi ikke å vente så lenge med å se den samlet. «Du er mjuta» blir lansert mens temaet ennå er høyaktuelt.

Lunch-bøkene kan være noenlunde fleksible i forhold til kronologien. Forrige bok, for eksempel, var dominert av sekvenser fra spredte nummer av bladets 2017-og 2018-utgaver, samt juleheftet fra 2016.

Denne fleksibiliteten kom ekstra godt med når Børge Lund og Strand skulle sette sammen den tolvte boka. Lund var ganske tidlig ute med å lage striper om pandemien. I april 2020 var det klart for temanummer (# 4) om hvordan covid-19 påvirker arbeidslivet. I de følgende månedene ga dette helt spesielle samfunnsfenomenet serieskaperen rikelig med anledning til å demonstrere sitt usedvanlige talent for nisjehumor. Utfordringen om å være samfunnsrelevant gikk liksom opp i et høyere nivå, og Børge Lund var mannen med den nødvendige idérikdommen. Helsiden der Kjell bygger en fysisk zoom-møtesimulator for å lette overgangen, er allerede blitt så smått ikonisk.

«Du er mjuta» (basert på en uhøytidelig avstemming om hvilket pandemirelatert nyord som ville gjøre seg best i en boktittel) inneholder så godt som alle covid-relaterte striper fra Lunch, og og er dermed den mest oppdaterte boka i serien.

Boka starter ikke med stripene fra # 4/20, men heller med noen mer allmenngyldige og lettere fordøyelige observasjoner fra fenomenets tidlige dager, om smittepanikk og håndspritforbruk i en ren slapsticksekvens med Kalle. Deretter får vi en løsere sammenhengende sekvens fra sommeren, da Lund hadde hatt litt tid til å tenke over og observere hva lockdownen gjorde med folk.

I ettertid gir det god mening å plassere denne sekvensen så tidlig i boka fordi den svarer på noen umiddelbare spørsmål om hvordan pandemien påvirker arbeidsplassen til Lunch-gjengen; framfor alt hvordan de individuelle karakterene takler overgangen til hjemmekontor. Lunch har også tidligere tillatt seg å gi oss sporadiske innblikk i karakterenes privatliv, men plutselig er vi i den situasjonen at grensene mellom jobb og privatliv er visket ut. Da finner Lund enda flere måter å trekke inn ektefeller og barn på, samtidig som perspektivet alltid forblir på jobbsituasjonen. Kan vi likevel her se en mulig forklaring på hvorfor hovedhistorien i juleheftet 2020 var så familieorientert?  Enda interessant er det å observere hvordan hjemmekontorsituasjonen får fram forfengeligheten hos folk.        ‘

Men som vanlig er det Kjell som står for de mest perfekte karaktermomentene. Allerede i april 2020 møter vi ham alene på kontoret. Hvis noen kunne snakke seg til å få vende tilbake til kontoret så tidlig ville det selvsagt være Kjell, men hvorfor ville han så endelig gjerne tilbake til kontoret? Fordi han er, som jeg har drøftet i anmeldelsen av en tidligere bok, en unnasluntrer på et mer avansert nivå. Med et tomt kontor er arbeidsplassen blitt det han likevel alltid behandler den som – en lekeplass. For Kjell byr det på nye og uante muligheter for å være virksom med alt annet enn jobben sin.

«Du er mjuta» inneholder selvsagt ikke bare koronarelaterte striper. Kronologisk er store deler av boka fra 2018, og det er tunge tema som Børge Lund gang på gang gir seg i kast med. Bitcoins. Reiseregningssystemer og outsourcingsprosjekter som spinner ut av kontroll. Debatt om definisjonen på en klimafornekter. Temavariasjonen er stor og tilsynelatende uuttømmelig.

Boka slutter likevel logisk, og håpefullt, i tråd med sitt utgangspunkt -Med vaksinering og karanteneslutt, og flere gode karaktermomenter for hele gjengen.

Det ville være problematisk å utrope en klar vinner blant norske tegneserieskaperes skildringer av pandemien, særlig når tilnærmingene deres ofte er svært ulike i utgangspunktet. Men Lunch’ tilnærming understreker hvorfor en smart arbeidslivstegneserie tilpasset norske forhold er så verdifull.

Lunch, tolvte bok – Du er mjuta
Av Børge Lund
Forord av forfatteren