Mannen med jernmasken

Mannen med jernmasken

Ondskapen har en historie. Det gjør den ikke mindre ond. Serienetts første Zoom-runde avsluttes med serien «Chok».

Første en innrømmelse: Jeg har aldri lest tegneserien Tim & Thomas (Tif et Tondu). Jeg skylder på at den aldri fortsatte som egen albumserie i Norge etter at Trumf-serien sørget for den første, norske «bølgen» av slike serier tidlig på 70-tallet. Men den er en institusjon i belgisk tegneseriehistorie, like gammel som Sprint, og det er derfor ikke så rart at den har inspirert flere generasjoner av europeiske serieskapere. Noen mer direkte enn andre.

For eksempel inspirerte den Stéphan Colman til å forfatte en historie om Tim & Thomas’ erkefiende. Den mystiske Chock (Monsieur Choc) er en åndelig slektning av Dr. Doom: En mystisk mann i jernmaske, en behersket og sindig gentleman, men samtidig en nådeløs, kriminell mesterhjerne som går over lik uten samvittighetskvaler. Choks identitet ble aldri avslørt, men i denne serien går Colman dypere i materien. Med seg på laget har han tegner Eric Maltaite, sønn av Choks opphavsmann Willy «Will» Maltaite. I tillegg til å levere ypperligere tegninger gir altså Eric Maltaite Colman ryggdekning i kraft av sin arv.

Choks virkelige navn var Eden Cole, og han kommer fra en svært så dickensk bakgrunn, selv om han var født (like) etter første verdenskrig. De to albumene veksler mellom å skildre Chok i 1955 (året han ble skapt), når han er blitt berømt og beryktet, og flashbacks til Eden Coles harde oppvekst på 20-og 30-tallet. Det er tilløp til klisjeer i oppveksthistorien, særlig barndommen, men for det meste unngår den å bli overdrevent melodramatisk i tonefallet. Men _historien_ er melodramatisk, og det må den nesten være for å forklare Choks vei til forbryterbanen. Serien prøver på ingen måte å rettferdiggjøre Choks valg, men den prøver å forstå og forklare hvordan han endte opp slik.

00_Chock skann 02
Ønsker serien å heroisere Chok? Skal vi tro denne meta-samtalen må svaret være nei.

I seg selv kan det være interessant nok, men det er følelsen av at alt er større, viktigere og mer seriøst som gjør denne albumserien verdt en investering for enhver fan av fransk-belgisk tegneseriekunst. Det med «større» er lett å få øye på: Zooms utgaver er innbundne og i ekstra stort format, et praktverk i bokhylla. Hvert album har også dobbelt så mange sider som et typisk fransk-belgisk tegneseriealbum, så Colman kan ta seg god tid med historien (selv om han skrur opp tempo litt for mye mot slutten av andre bind). I tillegg er det åpenbart at _Chok_ prøver å appellere til mer voksne lesere enn de tradisjonelle frank-belgiske seriene. Choks verden er rå og brutal, noe som serien til enhver tid skildrer åpent

To utvilsomme talent står bak serien om Chok. Stéphan Colman har et saftig og kreativt språk, og karakterene hans elsker ordkløveri. Kontinuiteten, er solid selv om serien hopper mye fram og tilbake tid. Han gir atskillig dybde til både Eden Cole og Chok, uten å forringe sistnevntes ondskap. Eric Maltaite gjør ære på den tradisjonen han vokste opp med; tegningene hans er utsøkt detaljerte, og den visuelle framstillingen hans av mellomkrigstida er svært levende. Chock er i høyeste grad et verk som greier å leve opp til sine egne ambisjoner. Alle med interesse for den fransk-belgiske serietradisjonen skylder seg selv å lese serien. Jeg beklager bare at andre bind kom på fransk så nylig som i år, for da er det sannsynligvis en god stund til neste bind.

00_Chock skann 01
Chok staker ut kursen for sitt fortidige jeg

Chok: