Kreativitet for dummies

Neil Gaiman forklarer hvordan og hvorfor han ble den Neil Gaiman.

«Kunsten å være kreativ» (orig. Art Matters, et typisk subtilt engelsk ordspill som ikke lar seg oversette) er en samling artikler der Neil Gaiman redegjør for synet sitt på lesing, skriving og kreativitet.  Alle er tidligere vært utgitt i andre medier, men har fått en mer dynamisk form i denne boka, gjennom Chris Riddells illustrasjoner, og en svært ekspressiv håndskriftfont.

Boka er ikke en ren tegneserie, men den doble visualiseringen av tekstene – tegninger og font – gir den et klart slektskap med mediet.

Litt frustrerende er det da forresten at opphavsmannen til et så vesentlig element som fonten ikke er presisert, verken for den engelske originalen eller den norske oversettelsen.

De to første artiklene, «Trosbekjennelse» og «Grunnen til at framtiden vår er avhengig av biblioteker, lesing og dagdrømming» er utvilsomt oppriktige, men banalt elementære og ganske selvsagte erklæringer om viktigheten av uinnskrenket ytringsfrihet og bøkers verdi, henholdsvis. Noen barn kan sikkert lære noen nyttige leksjoner fra disse, men idealisme og preking er ikke tilfredsstillende balansert.

Mer fantasifull er da den humoristiske, men fortsatt tankefulle tredje teksten «Å bygge en stol», der det å sette sammen en stol brukes som metafor for å skrive en bok. Sånn sett fungerer den bedre som en oppvarming til hovedteksten «Lag god kunst», som utgjør halvparten av boka.

Denne sentrale fjerde teksten er en blanding av filosofiske, billedlige talemåter, og nøkterne, gode råd basert på personlige erfaringer. er Her  Her er det nyttige ting å plukke opp, både for barn og voksne, om kunst og kreativitet. Dessuten er den langt mer underholdende og levende skrevet enn de foregående artiklene, tross i vegger med tekst på noen av sidene. Man merker også at «Lag god kunst» må ha vært mer inspirerende for Riddell, som tillater seg både mer humor og friere tolkninger i illustrasjonene her.

De fire artiklene hører uansett naturlig sammen, og gjør «Kunsten å være kreativ» til et nyttig lite stimuli å ha stående i bokhylla hos kunstnerisk orienterte familier.

Kunsten å være kreativ
Skrevet av Neil Gaiman, tegnet av Chris Riddell