Barndomsmagi

Nordlys-serien er en studie i fortellerteknisk finesse og håndverk. Malin Falch puster friskt liv i fortellingene fra barndommen.

Tegneserien Nordlys en fantasy-serie som kombinerer sjangerelementer fra den nordiske folkediktningen med James Matthew Barries barnebok Peter Pan og Wendy (1911), kjent fra teater og film . Fortellingen er lagt til moderne tid, og serieskaperen krydrer fortellingen med tidsmessige detaljer og kuriøs komikk, som når bjørnen Bjørnar blir sittende å fomle med Rubiks kube midt i en engasjerende oppsporing.

Hovedpersonen Sonja rakk akkurat å konfirmeres i den første boken Reisen til Jotundalen (2018) før alven Espen tok henne med til et norskættet Aldriland befolket av vikinger, troll og snakkende dyr. I bok nummer to, Vikingene og orakelet, tar forfatteren oss med enda dypere inn i trollskogen, hvor en pågående strid mellom vikinger og troll truer med å eskalere når et kråkekledd orakel ved navn Varis tilbyr sine magiske evner til vikinghøvdingen Jarl Hjalmar og låner bort den trolldomskyndige lærlingen Lotta. Hun skal imidlertid vise seg å ha selvstendige meninger som kommer i konflikt med vikingenes brutale ordrer.

Ladede bilder
Akkurat som i den første boken er det Sonjas onkel, Henrik, som får æren av å innlede eventyret, men denne gangen er stemningen langt mindre idyllisk. Gjennom en magisk portal entrer en heseblesende Henrik Jotundalen, på jakt etter sin bortkomne niese Sonja Solberg. Tre sider senere blir han fanget av to troll og slengt opp i en kjipe med skogssopp. Måten seansen er tegnet på, fremkaller skrekkblandet latter.

De to trollene som fanger onkelen slekter til dels på de to dumme rottenikkene fra Jeff Smiths Bone. Falchs humor er lett gjenkjennelig fra den første boka, hvor hun parafraserte et parti fra Thorbjørn Egners Hakkebakkeskogen; I den gjendiktede versjonen er Mikkel Revs jakt på kjøtt i stabburet gjenskapt som et panikkartet og lattervekkende basketak mellom forvokste høner, ulver, alver, mennesker og troll.

De mer eller mindre skjulte referansene til barndommens lesning gjør Nordlys-bøkene ekstra fornøyelige å lese, særlig fordi nytolkningene bare delvis harmonerer med opphavet. I den nye boken tas eksempelvis leseren med til en dyp kløft som vekker minner om Helvetesgapet i Astrid Lindgrens Ronja Røverdatter. Over kløfta går det an å hoppe for å komme til Trollriket.

Japansk inspirasjon
Miljøskildringene i Nordlys-bøkene er malerisk utført, med gode dybdevirkninger og stemningsskapende bruk av lys og skygge. Bakgrunnene er konsist inspirert av animasjonsstudioet Studio Ghibli, hvor konturlinjer og detaljer er forbeholdt figurene og objektene i forgrunnen.

Inspirasjonen fra Studio Ghibli gjør seg ekstra gjeldende i den nyeste boken, blant annet gjennom en konfliktfylt tematikk, og i portretteringen av Lotta, som stammer fra det mystiske fjellfolket. Nykommeren Lotta gjennomgår den største dramatiske utviklingen i Vikingene og orakelet, og har i seg potensiale til å utkonkurrere Sonja som protagonist. Jeg blir ikke skuffet hvis det skulle dukke opp en oppfølgerserie med Lotta i hovedrollen en gang i fremtiden.

Nordlys-universet ble opprinnelig til da Malin Falch studerte Visual development ved San Francisco Academy of Art University, og fikk som skoleoppgave å tolke eventyr. Hun valgte Peter Pan. Oppgavebesvarelsen ble siden videreutviklet til webserien Fjordson, som igjen har blitt omarbeidet og videreutviklet til Nordlys-serien under redaktør Tonje Tornes.

Hjemlengsel var en definerende faktor da det opprinnelige Nordlys-universet ble til. Felles for de to første bøkene i Nserien er en trang til å utforske magien fra de hjemlige eventyrene, og ved å nyansere blikket på troll til noe som kan være både skummelt og morsomt, snilt eller slemt, oppnår serieskaperen å blåse frisk pust inn i den norske eventyrsjangeren.

Tegning som språk
Bøkene i Nordlys-serien er en studie i god fortellerteknikk, både når det gjelder ansiktsmimikk, kroppsspråk og figurregi. Serieskaperen benytter Disneykonsernets velutviklede fortellerspråk hvor eksempelvis runde former signaliserer vennlighet, og rektangulære former indikerer ondskap. Ved å kombinere disse fortellerverktøyene oppnår serieskaperen en sømløs fortellerflyt.

Rikdommen av ansiktsuttrykk på de ulike figurene gir god trening i empati og gjør det enda enklere å leve seg inn i historien for de yngre leserne. Boken er lettlest og engasjerende nok til å leses fra perm til perm, og inneholder samtidig nok spenning til at den kan leses høyt for barn kapittelvis eller i mindre doser.

En åpenbar svakhet med Nordlys-serien er at Nordlyset-universet blir litt til etter hvert som bøkene skapes, og historiene føles av den grunn noe tilfeldig. Samtidig finnes det et konkret forelegg og en historie i bunn som holder det hele i sjakk.

For serieskaperen er dette selvsagt en unik mulighet til å prøve og feile, samtidig som hun finsliper fortellerteknikken sin. Spørsmålet er hvor lang tid det tar før speilingen av Peter Pan blir en tvangstrøye istedenfor et strukturerende element som muliggjør videre eksperimentering og historiefortelling.

Dyktig fortellerspråk og ladede bilder gjør Nordlys-serien til noe særegent og unikt. Det blir spennende å se om bok nummer tre beveger seg nærmere eller lenger bort fra inspirasjonen.

Nordlys 2 – Vikingene og Orakelet
Av Malin Falch