Stemningsfull koronadagbok

Karstein Volles refleksjoner fra koronatiden er endelig samlet på norsk, først til bittersøt fornøyelse og etter hvert til stadig mer ettertanke.

Koronatiden har rammet oss alle, og hverdagen vår har blitt en helt annen. Flere forfattere og kunstnere har blitt inspirert av nedstengingen, og en av dem er Karstein Volle. Volle, som er bosatt i Finland, valgte å skildre hverdagen sin i tegneserieform i engelsk språkdrakt. Han delte enkeltkapitler nå og da på sosiale medier før den engelske originalutgaven ble samlet under tittelen «Pandemic Mindmap» sommeren 2020.

I disse dager har Überpress samlet Volles selvbiografiske koronategneserier, på norsk og i bokform, som «Pandemiske tanker». Samlingen er en vandring i Karstein Volles liv – både under koronatiden, som voksen og som ungdom. Enkle skisser og spontane tanker er blitt til en sterk bok.

Den starter med bearbeidelse av en slags midtlivskrise. Faren til Karstein Volle har nylig gått bort, og boken innledes med ordene «Det har vært en måned uten pappa nå». Moren, blir vi senere minnet om, døde da Karstein var en liten gutt. Han kommer tidlig inn på diabetesen som går igjen i familien, og besteforeldrenes tidlige død i en bilulykke. Elendighet ser ut til å ha fulgt familien, bekymringene er mange.  Nære venner har psykiske problemer. Volle selv har gått gjennom et samlivsbrudd, han sliter med vektproblemer.  På toppen av det hele har han barn å ta seg av, og så kommer koronasituasjonen i tillegg.

Karstein Volle har noe allmenngyldig å fortelle, og det er lett å kjenne seg inn i problematikken fra nedstengingen og hverdagslivet. Det går en tynn linje mellom å være personlig og å være overdrevent utleverende, og Volle balanserer på den gang på gang. En del av fortellingen er lengre tilbakeblikk på ungdomstiden, der serieskaperen skilte seg ut og var del av et miljø som eksperimenterte med rus. Volle bruker plass på å skildre oppvekstutfordringer, og han legger vekt på et positivt menneskesyn som anerkjenner menneskelivets mange fasetter – også når det skjærer seg.

Boken er i utgangspunktet et prosjekt der Volle har stramme rammer for hva han skal fortelle. Etter hvert bryter han med dette, uten at det ødelegger fortellergleden og leseopplevelsen. Den fleksible tilpassingen til dagsform blir tvert imot et viktig element i journalens konstruksjon. I tilbakeblikkene bryter han etter hvert med ett-kapitel-en-tanke-mønsteret og beretter en stadig mer dramatisk episode fra videregående i føljetongs form.

Tegningene er tilsynelatende enkle, men de har et impressivt preg som gir kapitelene flere lag. Bruk av fantasifulle visuelle virkemidler underbygger både de humoristiske poengene, og de mer seriøse og spissede. Hver dag, og dermed nesten hver side, byr på nye ideer som fungerer like godt som i foregående episoder, bare på en litt annen måte. Volle er en utmerket forteller, og det viser han til gangs i denne boken.

«Pandemiske tanker» er en av de første norske tegneseriebøkene denne anmelder har lest i år. Den holder en meget høy standard, og den underbygger at Karstein Volle er en av våre beste tegneserieskapere. Anbefalt!

Pandemiske tanker
Av Karstein Volle
Oversatt av Are Edvardsen