Prisen for et liv

Prisen for et liv

Fjoreårets vinner av Pingprisen for beste danske barne-og ungdomstegneserie, «Zenobia» er ute på norsk. Det er sterk og høyaktuell historie med perspektiver både på fortid og nåtid.

Lenge før europeiske kolonister delte Midtøsten ved å trekke snor-rette linjer på kart, stod sivilisasjonens vugge med meiene plassert langs de store elvene. For 1800 år siden løsrev det palmyrenske riket seg fra Romerriket, og sentralt i riket som strakk seg fra Egypt i sør til Ankara i nord lå hovedstaden Palmyra. Her hersket dronning Zenobia, en fryktløs kvinne som ledet sin hær fra seier til seier.

Hennes vågemot og evner er sagnomsuste i området hun regjerte over, og er fortsatt et forbilde for kvinner derfra.

Dette er likevel ikke hennes historie.

Det er heller ingen «coming of age» eller dannelseshistorie. Den slutter lenge før hovedpersonen når frem til et land uten soldater.

Boken er en overraskende nøktern fremstilling av krigens redsler sett med barneøyne, presentert i tegneserieform. Gjennom kort, konsis tekst og klare, detaljerte, tegninger beskrives det Syriske landskapet, krigens råskap, enkeltmenneskets uendelige egenverdi samtidig som enkeltskjebnen viser hvordan prisen for et menneskeliv i krigsherjede områder er tilnærmet null.

Amina leker gjemsel hjemme, minnes mors fylte vinblader og er like stolt og tøff som Zenobia. Rundt disse minnene utspiller det seg en annen, mørkere, historie.

Å lese bøker i ulike omgivelser påvirker leseopplevelsen. Dette verket leste jeg første gang sammenkrøket i et hjørne av sofaen med påskepils og teppe til inn- og utvortes bruk. Det resulterte i en klinisk vurdering av boken som god og godt fortalt, men uten at jeg lot meg rive med. I morges leste jeg den høyt for femten elever i førsteklasse, og på slutten av boken var både meg og min kollega for gråtkvalt til å snakke rent. Å lese tegneserier i større grupper er utfordrende, men billedlegging og lesehastighet er godt samstemt her. Hjemmets tiåring er lei av å bli fôret med mine leseanbefalinger, men denne pløyde han igjennom på sengekanten og ønsket å lese mer i sjangeren.

I boken finner Amina Zenobia, mens leserne finner et hav av drømmer, tanker og minner om et liv som kunne vært.

Zenobia – På flukt fra krigen
Skrevet av Morten Dürr, tegnet av Lars Horneman