Begravelsesagent uten hesteansikt

«Undertaker» er en western med en velkjent skikkelse i uvant protagonistrolle.

Du har sett skikkelsen før. Om du ikke kjenner ham fra klassiske westernfilmer, er sjansene store for at du har møtt ham gjentatt ganger i «Lucky Luke»: Alltid korrekt antrukket i en loslitt dress med flosshatt. Vanligvis enten veldig kort, eller veldig høy og hengslete. Ofte med et hesteansikt. Følger ivrig med på dueller og provisoriske rettsaker, fordi han regner med at det resulterer i et lik. Venter med begeistring på utfallet, selv om han ikke har noen grunn til å tro at liket vil etterlate seg penger, langt mindre et testamente der en dyr begravelse ønskes og dekkes.

Kort sagt, begravelsesagenten. Men denne gangen i en annerledes rolle.

Den franske tegneserieforfatteren Xavier Dorison står bak en rekke gode titler, og noen av dem har vi også sett i norsk språkdrakt. Seriehuset ga ut første album av «Det tredje testamentet» i 2006. Dorisons samarbeid med tegneren Alex Alice var en ytterst lesverdig spenningstegneserie med handling fra middelalderen, med kjettersk virksomhet og apokryfe skrifter er viktige bestanddeler. Sjørøvertegneserien «Long John Silver» med tegninger av Mathieu Lauffray har vi sett som biserie i tegneserieheftet Fantomet, og der har også de første avsnittene av «Undertaker» gått.

I «Undertaker» føres vi tilbake til det ville vesten, og møter begravelsesagenten Jonas Crow, som får et spesielt oppdrag i byen Anoki City. Der bor gruveeieren Joe Cusco, som er døden nær, og han har en plan for hvordan formuen hans ikke skal ende opp hos andre. Cuscos husholderske Rose Prairie, som har en broket bakgrunn med rikmannen, involveres motvillig i planen sammen med den kinesiske stuepiken Lin. Det viser seg at Jonas Crow ikke nødvendigvis er den han fremstår som, og historien blir en spennende affære der Crow, Rose Prairie og Lin prøver å komme seg bort fra Anoki City og en stadig argere lokalbefolkning.

Xavier Dorison blander spenning, melodrama og humor på en meget god måte i albumet, og handlingen har flere overraskende momenter. Dorison spiller på spenninger mellom hovedpersonene, men samtidig er det en fortelling om menneskets skyggesider, der følelser som hat, misunnelse og oppofrelse står i sentrum. Jonas Crow selv er en interessant og sammensatt karakter, der han både skal være den medlidende begravelsesagenten men også er en knalltøff revolvermann som kan bryne seg på de råeste menneskene han møter.

Han har også en egenartet form for humor, av den mørke typen man kanskje kan forvente fra en begravelsesagent, men med en egen vri. En av spesialitetene hans er å improvisere frem falske bibelvers.

Tegningene til Ralph Meyer er naturalistiske og vakre. Han har fått god hjelp av fargeleggeren Caroline Delabie i utformingen, og sidene fremstår som lekre og innbydende. Som grafisk forteller gjør Meyer en utmerket jobb. Han driver handlingen flott videre med gode sekvenser og flott sidelay-out. Det er en fryd å få nettopp denne tegneserien i albumformat. Størrelsen yter mer rettferdighet til Meyer og Delabies glimrende arbeidet til, og teksten er mye lettere å lese enn den gangen serien gikk i Fantomet.

«Undertaker» er en glimrende og annerledes westerntegneserie. Her er en mulighet til å følge den fra starten med en presentasjon den fortjener – med stive permer og stort format.

Undertaker 1 – Gulleteren
Skrevet av Xavier Dorison, tegnet av Ralph Meyer, farger av Caroline Delabie