Best uten ord

Sergio Aragonés er en erfaren serieskaper. I disse dager samler en dansk utgivelse en rekke av hans tegneserier.

«MAD» har vært et banebrytende magasin. Den amerikanske antologien har trykt tegneserier, illustrerte tekster og artikler med en humoristisk vri. I hovedsak har «MAD» hatt et satirisk syn på virkeligheten, og det er ikke få tema bladet har tatt opp siden oppstarten i 1952. Mye har handlet om populærkultur, men «MAD» har heller ikke vært redd for å ta for seg politikk og samfunnsliv.

Vi har også hatt en lokal variant av «MAD» her til lands. Etter en treg oppstart på syttitallet, som førte til at bladet ble lagt ned, fikk en ny versjon, «Norsk MAD» fra 1981, et bredt nedslagsfelt. Det var Dag Kolstad som var redaktør for bladet, som i tillegg til å bruke amerikansk materiale satset på norske tegneserier. Blant dem som fikk tegneserier på trykk i «Norsk MAD» de første årene, var Arild Midthun og Tommy Sydsæter. Da Kolstad sluttet i «Norsk MAD», gikk turen for ham og en rekke av tegnerne videre til antologien «Pyton», som hadde en enda større spissing av norsk materiale i bladet.

En rekke amerikanske serieskapere knyttes til «MAD». Slapstickkongen Don Martin, som i en rekke år hadde eget blad i Norge, er en av dem. En annen er Sergio Aragonés, som også har hatt enkelte utgivelser her til lands – blant annet med tegneserien «Groo». Aragonés er kanskje best kjent for sine ørsmå margtegninger i «MAD»-bladet, men han har også hatt ulike satiriske skråblikk på hverdagen.

Det danske forlaget Cobolt er i gang med en bokserie om de største tegnerne fra «MAD». Bind to tar for seg Sergio Aragonés, og det er blitt en samling som viser et flott utvalg av hans «MAD»-arbeid. Boken har også godt og interessant artikkelstoff rundt serieskaperen og hans arbeid, og et intervju med Aragonés selv er spesielt spennende lesning.

Sergio Aragonés blir ofte nevnt som en av verdens raskeste tegnere. Det har han for eksempel vist på ulike tegneseriefestivaler, der det har blitt en gimmick. Blant annet kunne man oppleve det på tegneseriefestivalen Raptus i Bergen i 1999. Arbeidsmetoden gir Aragonés en tilsynelatende enkel strek, men sidekomposisjon, ansiktsuttrykk og variasjoner fra rute til rute viser at det ligger mye arbeid fra serieskaperens side. Sergio Aragonés’ spesialitet er ordløse tegneserier, og det får man i fullt monn i boken. Aragonés er en ekstremt dyktig forteller, og hans fremstilling av sekvenser uten tekst er mesterlig.

Innholdet i boken er en ekte godtepose i tegneserieform med veldig mye å le av. Enkelte av sidene har vært på trykk i «Norsk MAD» på åtti- og nittitallet, men de tåler en reprise. I tillegg er flere av dem gjengitt i boken i farger i motsetning til de gamle norske utgivelsene. Har man gode minner fra «MAD» eller tegneseriene til Sergio Aragonés, er denne boken verdt å anbefale.

«MAD – De største tegnere: Sergio Aragonés»

Av: Sergio Aragonés

ISBN 978-87-7085-684-3

196 sider

348 danske kroner

Cobolt

 

Anmeldelsen er tidligere trykt i Sydvesten 8. november 2018.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *