Betroelser fra porselenstronen

Betroelser fra porselenstronen

Ane Barstad Solvang har bakgrunn som både forfatter og kunstner, men «Frykt & Medlidenhet» er hennes første tegneseriebok. Kanskje vil hun bli en berikelse som serieskaper. Hun er det i alle fall som serietegner.

En rask gjennomgang av arbeidene på Anes egen hjemmeside gir oss inntrykket av en kunstner som allerede har jobbet med tegneseriens formspråk i noen år, «Frykt & medlidenhet» virker som en naturlig videreføring.

Rammefortellingen er en gjenforeningsfest. Charlotte – Lotte blant venner – skal møte den gamle gjengen etter flere års fravær, mye av det i utlandet. Til å begynne med ser det ikke så bra ut. De gamle vennene hennes virker stort sett uinteresserte i hva hun har drevet med siden hun forlot hjembyen; de vil bare drikke og sladre. Som et mottrekk gir Lotte ganske snart opp småpraten, og begynner i stedet å fortelle ganske intime historier om selv – Særlig om hvordan hun, for å si det mildt, ikke kommer godt overens med sin egen kropp.

Etter flere års fravær er det ikke umiddelbart lett å se hva Lotte og den gamle gjengen noen gang hadde til felles.

Også fra leserens synsvinkel blir dette selvsagt veldig intimt. Norske serieskapere kan være direkte, men Solvang går de fleste av dem en høy gang, og det alt i debuten.  Vår heltinne(?) tilbringer flere av scenene sittende på WC, og i de scenene der hun ikke gjør det, finner vi henne gjerne i enda mer ydmykende og sårbare posisjoner.  Alt fra klamydia til solbrenthet blir skildret i ubehagelig detalj.

Lotte i sin på alle måter mest naturlige tilstand

Ærligheten er et godt utgangspunkt, men det som løfter «Frykt & Medlidenhet» til noe mer enn bare en sosialrealistisk fortelling som tilfeldigvis er tegnet, er det personlige uttrykket i streken. Som sagt, Ane Barstad Solvang har tidligere brukt tegneseriens uttrykk i sin kunst, men i «Frykt & Medlidenhet» fortsetter hun å utvikle seg videre som illustratør og prøver ut nye former. Både tegninger og fortellermåte slekter mye på Christopher Nielsen, og i etterordet røper serieskaperen at hun har gått i lære hos nettopp han. Men resultatet er noe mer unikt. Solvangs figurer er stramme, skarpt stiliserte, noen ganger nesten kubistiske sammenliknet med Nielsens. Men det mest spesielle med figurene er at de som regel er estetisk tiltalende tegnet, selv når de befinner seg i heslige og avskrekkende situasjoner (noe som er ganske ofte).  Vakre er de selvsagt ikke, men de kunstneriske teknikkene gjør hver rute til en nytelse å betrakte.

Selv med sololje kan en ettermiddag i syden gi katastrofale resultat

Lottes venninner fortoner seg som mer nyanserte etter hvert som historiene hennes rulles ut. Empatien kommer til overflaten. Samtidig blir hovedpersonens behov for medfølelse og oppmerksomhet stadig mer påfallende og irriterende. Helt til historien tar en ny vending som setter Lottes nevroser inn i en avgjørende kontekst, og dermed også nyanserer hennes karakter. Klimakset er langvarig, grotesk og delvis marerittaktig surrealistisk, og de visuelle valgene er helt essensielle for å få fram dette inntrykket. Noen ganger er tegningene runde og nesten bare skisser, andre ganger er de knallharde, ekstra stramme og kraftige.

Lotte utsetter kroppen sin for mange prøvelser – og vice versa

«Frykt & Medlidenhet» er ikke et formfullendt verk. Manuset er mer en serie episoder og en idé om hvordan de kan sys i sammen, enn en komplett historie, og noen av de grafiske løsningene virker lite gjennomtenkte, særlig når Solvang prøver å manøvrere seg gjennom et kaotisk klimaks. Presentasjonen, og da framfor alt en særdeles spennenende og forførerisk strek (i en tegneserie hvis tema er lang fra forførerisk i seg selv), gjør likevel boka til en intens og medrivende leseopplevelse som det er vanskelig å legge fra seg.

 

Frykt & Medlidenhet
Av Ane Barstad Solvang
ISBN 9788282550871
120 sider
280 kr.
No Comprendo Press

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *