Den nådeløse dadaisten

Den nådeløse dadaisten

Selv om han har en av serie-Norges mest særmerkte tegnestiler, har Lars Fiske vist en beundringsverdig evne til fornyelse og variasjon. Automobilfabrikken Fiske var et ypperlig eksempel på dette. Nå får vi igjen bevis på Fiskes evne til å fornye seg både i tema og visuell presentasjon.

Hans nye verk, Grosz. Berlin – New York er et prosjekt som har vært under utarbeidelse en god stund. Allerede i antologien Smuss (2014) fikk vi en smakebit, Ecce Homo, på verket som skulle komme. I høst ble dette fulgt opp med den obligatoriske presentasjonen i Rocky, før det ble stille rundt utgivelsen en liten stund; boka var nemlig forsinket fra trykkeriet. Nå er den klar.

George Grosz (1893-1959) var en venstreradikal dadaist, maler, illustratør og samfunnsrefser, og en av de mange tyske kunstnerne som måtte forlate landet da nazistene avskrev deres kunst som «degenerert». Han rømte til New York, noe som må ha passet ham utmerket – På det tidspunktet hadde han for lengst skiftet navn fra Georg til George for å uttrykke sin forakt for hjemlandet og sin kjærlighet til det amerikanske.

Grosz i et for ham stadig mer fremmedgjort Tyskland

Fiskes bok er en dialogfri biografi om denne kunstneren, med vekt på hans virke fra første til andre verdenskrig.  Det er naturlig at nettopp Lars Fiske skulle finne på å lage en slik hyllest; I Grosz’ tegninger, som er preget av stiliserte figurer og ofte skarpe kanter, er det et åpenbart fellesskap med den norske serieskaperen. De to illustratørenes streker smelter her sammen til et perfekt hele fullt av utsøkte detaljer.  «Leser» du denne boka riktig, kan du bruke like langt til på å studere de mange og utsøkte detaljene som du ville brukt på å lese en side med en normal mengde tekst. Dekadansen, fattigdommen, sensuren og den politiske uroen i Weimar-republikkens Tyskland er skildret med nerve, men også med betydelige mengder stil og eleganse.

Eksempel på samfunnskritikken i en en original Grosz

Med tekstlig hjelp bare fra navne-og årtallsanmerkninger, samt skilter og dokumenter, er det også svært lett å følge historien.  Historien er ispedd Grosz-sitater som ikke er nødvendige for å forstå handlingen, men som gir leseren større innsikt i mannens motivasjon, ideologi og handlemåte. Det eneste boka mangler for å føles komplett, er en smidig overgang mellom andre verdenskrig og sommeren 1959, da han døde under et besøk i sin gamle hjemby Berlin. Kanskje var det ikke så mye interessant å si om tiden imellom?

Selv om det var beklagelig at Grosz ikke kom til jul, har Lars Fiske i alle fall skaffet seg én fordel har ved at publiseringen ble utsatt: Han har, allerede i januar, satt et visuelt kunstnerisk toppmål for norske tegneserier i 2017 som skal bli vanskelig å overgå.

Grosz. Berlin – New York
Av Lars Fiske
ISBN 9788282550710
80 sider
280 kr.
No Comprendo Press

Lansering av Grosz.Berlin-New York finner sted på Bar Robinet Gurrik førstkommende mandag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *