En sterk førstebok

En sterk førstebok

Magnhild Winsnes er debutant som forfatter og serieskaper med «Hysj». Hun har derimot lang erfaring fra animasjon, en bakgrunn som hun her utnytter på best mulig måte, både som tegner og historieforteller.

Plottet er en typisk sommerferie-historie, kombinert med en oppveksthistorie. Det er sommer, og Hanna reiser på landet for å være sammen med kusinen Siv. Et årlig høydepunkt for dem begge, får vi inntrykk av, men alt er ikke som før. De to kusinene er i ferd med å entre tenårene, men med ulike tilnærmingsmåter. Hanna liker fortsatt å fange insekter og prøve å sette nye rekorder i å holde pusten under vann. Hun snakker fortsatt ganske fritt og ubekymret. Siv har derimot begynt å interessere seg for gutter, henger sammen med de «modne» jentene og har blitt hemmelighetsfull (og her aner vi selvsagt bakgrunnen for tittelen). Vennskapet deres er fortsatt sterkt, men det er tydelige tegn på at noe er i endring. Dette er, som bokas cover kortfattet oppsummerer, «sommeren da alt forandrer seg».

I utgangspunktet er historiefortellingen filmatisk; observerende og uten eksternt narrativ, men grafisk er det atskillig med kreativitet.  Sidene passerer forbi som en strøm, en behagelig, malerisk og jevn strøm. Og her er det serieskaperens bakgrunn fra animasjon skinner gjennom: historiens flyt er usedvanlig sømløs; sjelden har jeg sett en så elegant komposisjon i en tegneserie. Historien er bygd opp av scener som driver selve fortellingen framover, det kan være snakk om tre bilder per side, men like ofte bare ett per side eller et dobbeltsidig bilde. De større bildene fungerer også forsiktige pustepauser i form av stemningsfulle oversiktsmotiver, i tillegg til at de alltid er en naturlig og integrert del av selve fortellingen.

Jeg snakker om bilder fordi ruter ikke finnes i serien. Enten dekker de hele sida, eller så er de innsnevret til små, diffuse sirkler. Dette er enkle, nesten elementære grep, men utrolig effektivt for å forsterke den behagelige flyten.

Det hjelper også på stemningen at Winsnes, tross i en ganske enkel strek, har øye for detaljer, særlig de små detaljene – krabber og maur, vinden i trærne, beitende kyr – som samlet kan utgjøre viktig elementer i et barns sommerminner.

Tross i sine 200 sider er «Hysj» svært lettlest. Mye av boka er bare bilder; store bilder med lite tekst. Men den har en historie, og den har også, når det kommer til stykket, mye dialog. Winsnes tar seg god tid med historien, men vet hele tiden hvor hun vil med den, og bygger den opp i et jevnt tempo. Det er en tydelig og planbevisst balanse mellom dialogen og det visuelle, selv om serieskaperen tenker og forteller visuelt, mer enn noe annet. Tross i seriens gjennomgående naturalisme benytter hun seg iblant av fortellervirkemiddel som er nesten eller helt unike for tegneseriemediet. Særlig i en scene mot slutten blir hun ganske kreativ, uten at jeg skal røpe hva den går ut på.

Oppvekstfortellinger er det mange av, og utpreget visuelle tegneseriefortellinger for barn og ungdom er det også ganske mange av. Mer unikt er det ambisjonsnivået som serieskaperen må ha hatt da hun ga seg i kast med et så omfattende prosjekt av en oppveksttegneserie for barn og ungdom. Undertegnede vil tro at tålmodigheten som kreves av en animatør hjalp henne til å gjennomføre dette. Men sluttresultatet sier først og fremst noe om hvilket stort talent tegneserie-Norge har fått i Magnhild Winsnes.

 
Hysj
Av Magnhild Winsnes
978-82-03-26194-7
200 sider
299 kr (veil.)
Aschehoug

 

One thought on “En sterk førstebok

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *