Fantomets overganger

Fantomets overganger

Årets første Fantomet-hefte har fokus på slekten til Ånden som går.

Tegneseriene om Ånden som går har et viktig premiss. Mens vi lesere vet at det er generasjoner fra samme slekt som kjemper mot forbrytelser og ondskap, vet ikke Fantomets motstandere det samme. Det betyr at tegneseriehelten ofte har et fortrinn overfor de han bekjemper. I mange tilfeller tilfører det tegneserien viktig mystikk og spenning i sentrale deler av ulike historier.

I Fantomet nr. 1/2018 finner vi to historier. Den første, «Farvel til De dype skoger», er skrevet av Tony DePaul (manuskript) og Mike Manley (tegninger), og dette er en nyere historie opprinnelig trykt i amerikanske dagsaviser i 2016. Den andre historien, «Den ukjente kommandanten» er todelt, og den var opprinnelig på trykk i Fantomet-bladet i 1981. Den er laget av Norman Walker (manus) og Georges Bess (tegninger).

Felles for begge historiene er at de problematiserer overgangen fra en generasjon av Fantomet til en annen. Fantomets krøniker, der slektshistorien er nedskrevet, er et viktig element i begge historiene. Det samme er tanken om at Fantomet utad er samme person, selv om personen bak masken kan være en annen. Dette er kjernen av en psykologisering rundt Fantomet-personen. Hvem er den egentlige personen? Er det Kit Walker, eller er det rollen Fantomet?

«Farvel til De dype skoger» er en godt tegnet historie som tar for seg det moderne Fantomet. Han er nr. 21 i rekken, og sammen med sin kone Sala har han blitt forelder til tvillingene Kit og Heloise. Det er bestemt at Kit skal til et slags kloster Himalaya for å få den riktige bakgrunnen til å inneha Fantomet-rollen, mens Heloise skal sendes på en eksklusiv pikeskole i USA.

Historien til Tony DePaul og Mike Manley har sine klare drypp av melodrama, og den har en sen fremdrift. Likevel fungerer den godt, fordi den har fokus på relasjonene mellom de ulike personene i Walker-familien. Sala følger Heloise til USA, mens Fantomet selv følger Kit til India og Himalaya. Underveis får vi flere dialoger som utdyper forholdet mellom karakterene. Noen artige spenningspunkter blandes også inn, og det er et godt grep at Heloise havner på samme rom på privatskolen som datteren til en av Fantomets tidligere motstandere, Nomaden. Der har DePaul laget et utgangspunkt for en spennende fortsettelse.

«Den ukjente kommandanten» må etter hvert regnes som en klassiker fra den svenske lisensproduksjonen av Fantomet. Det er en spenningshistorie som utspiller seg i 1831. Det femtende Fantomet opplever å miste både sin far og sin mor samtidig som Fantomet-slektens erkerivaler Singhpiratene tar grep mot Fantomet og hans militære styrke Jungelpatruljen. Norman Worker og Georges Bessis har laget en god Fantomet-fortelling som fungerer veldig godt på mange plan. Noe av psykologiseringen rundt det å være Ånden som går er en viktig del av historien, men Worker gir også en god forklaring rundt organiseringen av Jungelpatruljen og gir noen oppklaringer som Fantomet-skaper Lee Falk aldri kom med i sine historier.

Fantomet nr. 1/2018 er en meget god start på ny årgang med tegneseriebladet til Ånden som går. Hvis dette blir standarden utover året, er det mye interessant å se frem til i Fantomet.

 

Fantomet nr. 1/2018

Av: Tony DePaul, Mike Manley, Norman Walker og Georges Bess

100 sider

69,90 kroner

Egmont Comics Nordic

 

Anmeldelsen er tidligere trykt i Sydvesten 18. januar 2018.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *