Fra bass til sologitar

I Radio Gagas år markerer Øyvind Sagåsen, alias Flis, 30 år som profesjonell serieskaper. Serienett har snakket med jubilanten om både fortid og nåtid, men mest det siste.

Øyvind Sagåsen begynte, som så mange serietegnere, med å lage humorstriper for skrivebordsskuffen. Det endret seg da han møtte Kristian Walters (senere mest kjent for Pervo-Kris). – Han hadde i bøtter og spann den selvtilliten som jeg kanskje ikke i utgangspunktet hadde når det gjaldt å gjøre karriere på serietegning, minnes Øyvind. Sammen startet de Norsk Seriebyrå for å tilby sine egne humorserier til aviser og ukeblader. Han hadde nettopp fullført gymnaset, og tok jobb på smelteverket i Odda samtidig som han lagde tegneserier og vitsetegninger om kveldene. Det gjaldt å sette sammen en slags portefølje de kunne tilby, de trykte opp brosjyrer, og da alt dette var ferdig gikk de ut til alle institusjoner på en gang – Først og fremst de rundt 220 avisene som fantes i landet på den tida. Noen lot seg sjarmere. – Kvaliteten var vel ikke sånn all verden, innrømmer Øyvind i ettertid, men jeg tror de syntes det var nytt og friskt på et vis. For de [norske seriene] vi konkurrerte med på den gangen var jo stort sett Smørbukk og Stomperud. Byrået fikk napp hos en del aviser, og serieskaperen solgte sin aller første vitsetegning til Vi Menn. Han husker hvor stort det var første gang han opplevde at noen ville betale ham for en morsom tegning.  

Brannkorpset

Øyvinds signaturtegneserie gjennom mange år var «Brannkorpset» fra Norsk Seriebyrå. De begynte å selge den fra 1989, og den gikk i diverse aviser fram til 1997. Da var det brytningstid, med nye stripeserier som kom til. «Flis» Sagåsen  ville også ha noe nyere og friskere. Så han satte seg ned å la litt tankearbeid i utviklingen av seriens som skulle komme til å hete Radio Gaga. Til sammenlikning ble «Brannkorpset» til på en kveld. Radio Gaga, som debuterte i 2001, ble lagd for å ha litt mer substans.     

18 år senere debuterte Radio Gaga som bladtittel. – Det første ordet som dukker opp er «travelt», svarer Øyvind når jeg spør hvordan han kan oppsummere et halvt år i eget månedsblad. Det kom veldig overraskende på nesten alle, det som skjedde da Strand Forlag ble etablert på slutten av 2018, en liten periode med granatsjokk. Det tok noen dager og uker etter Egmont fikk beskjed, før man hadde klart å summe seg til å få på plass en slags plan videre.  Øyvind selv husker at han var «i Limbo» ei stund.  Så fikk han tilbud om eget blad, og da var det veldig mye som skulle gjøres veldig fort. Ikke minst ønsket han å foreta en renovasjon av det grafiske utseendet ved en slik overgang. Tida var inne for å gjennomgå serien og se hva som funket og ikke funket.

-Jeg er så gammel i faget at jeg visste dette kom til å bli hardt, forklarer han. – Presset øker dramatisk når du kommer forrest på scenen. Samtidig var det veldig lystbetont å få stå fremst. – Du vet aldri helt åssen det kommer til å fungere, mener han, du er et annet vesen når du står litt bak på scenen og spiller bass, enn når du skal du fram og spille sologitar. Men han synes de har fått det til veldig bra, at bladet satt veldig fort. Overraskende fort; han hadde ventet at det skulle famle litt mer. Han krediterer dette til veldig drevne folk i redaksjonen, og at alle i Egmont kjente serien fra før og visste hva den sto for, og derfor også hvordan bladet burde se ut. Bare # 0, som bar preg av at de måtte skynde seg, syntes han ikke var helt optimalt.

-Det er ikke uendelig med gode serier å velge mellom, sier han om sammensetningen av bladet, men de er veldig lydhøre for mine ønsker. Noen av seriene er kommet med på hans personlige forslag, som Corey Giaccos «Nedenom og Hjem». Men han får også motstand, noe han hevder å sette pris på: – Det begynner å bli få redaktører rundt omkring, og det er ingen ting jeg vokser så mye på som å ha sparringpartnere. Jeg er ikke eneveldig; noen av forslagene mine har møtt motstand som jeg i ettertid ser at var helt riktig. Det er trygt og sunt å føle seg som del av en redaksjon. Som biserie er det begrenset hvor mye oppmerksomhet en får, da er det bare å levere og sende regningen, og så går livet sin skeive gang. Nå er det flere øyne på deg og mer dialog i redaksjonen, som kanskje er det jeg synes er mest stas.  

I en periode var «Radio Gaga» dominert av striper om Tobbens familie. Nå har serien gått tilbake til å bli en mer ensebledrevet «work com». Øyvind kan stadfeste at dette er bevisst, og at han er veldig fornøyd med den nye utviklingen. Serien er jo ikke helt løsrivet fra hans eget liv, og da han fikk barn ble det naturlig at Tobben, som er den figuren nærmest ham selv, også fikk barn. Men han ville ikke at Radio Gaga skulle bli for familieorientert, og så at serien var på vei i den retningen.  Det var en av grunnene til at han gjorde endringer i samband med overgangen til eget blad, og introduserte den nye redaktøren, Magne. Mye løste seg med ham. De eksisterende hovedkarakterene – Tobben, Wo, Børre, Brita, Rolf og Preben – irriterte hverandre, men hadde ikke noen spesiell motstand på jobb, og heller ingen som drev dem framover. Preben var jo ikke interessert i det hele tatt. Med Magnes inntog ble det litt mer anspent på Radio Gaga, han kjører på og pisker på, og plutselig var det rom for mer arbeidsplassbasert humor. Tobben skiftet rolle og ble musikkjournalist. En velsignet avgjørelse, kaller serieskaperen det. Tobben var jo ikke særlig til redaktør uansett, han var bare snill og grei. Å ha ham mer i studio og ute på oppdrag fungere bedre.

Etter lanseringen av månedsbladet blir Radio Gaga også mer profilert i andre formater. Den nye Radio Gaga-hardcoverboka «Over Til DAB» kommer den 25. august. Med bare to tidligere utkomne hardcoverbøker virker det som en håpløs oppgave å skulle samle serien kronologisk, slik man fortløpende gjør med Pondus, Nemi, Lunch og Kollektivet. «Over Til DAB» kommer derfor simpelthen til å samle de beste stripene som er laget siden forrige bok, «Utvidet Sendeflate» (2016). Så en viss kronologi er det uansett i det. Å utgi Radio Gaga komplett har vært diskutert, men det blir i så fall opp til Egmont; Øyvind har ikke selv noen styring med det. Og særlig når man diskuterer bokutgivelser er det plutselig mange avdelinger på forlaget som må være involvert, forklarer han.

Tormod Løklings egen versjon av hvordan den første Radio Gaga-podcasten ble innspilt. Ill. Morten Tefre.

Siden juli i år har Radio Gaga også hatt faktiske radiosendinger, dersom podcast teller. Serieskaperen selv har hatt stor glede av dette, selv om bare en episode er lagt ut i skrivende stund (det er planer om flere). – Hvis jeg ikke var født og oppvokst i Odda kunne jeg kanskje like gjerne ha endt opp i radio eller andre medier, mener Øyvind, – Men det var ikke så stort utvalg i der. Jeg trives dårlig på tv, men veldig godt på radio.  Det rent tekniske og praktiske bak kulissene var veldig godt organisert fra Egmonts side, men innholdet ble veldig spontant. De møttes i studio med et par stikkord og godt humør, og fikk inn en gjest i studio bare på flaks.  

Hør Radio Gaga podcast her

Også i Radio Gagas år blir det selvsagt et julehefte. Far før av kan Øyvind se tilbake på en Radio Gaga julespesial «Under Julebordet» fra 2016, men den utkom tre uker før de ordinære juleheftene. Denne kommer til rett tid.  – Nå har jeg ventet så lenge på dette at jeg ofret sommeren og lagde en 13 siders spesialhistorie, røper han. Og allerede nå er han villig til å avsløre hva den handler om: – Jeg har laget en vri på Dickens’ Julefortelling. Det har jo vært gjort før, både på teater, tv og film, men denne blir veldig…Radio Gaga. 

Øyvind foretrekker imidlertid å kalle det for et julealbum, heller enn et julehefte, og innrømmer at han ennå ikke vet sikkert om Radio Gaga er garantert plass i den såkalte sjokkselgeren, spesialstativet som er reservert for julehefter. – Det er visst en hel tverrfaglig komite som sitter og avgjør det, så det er ikke bare opp til serieavdelingen på Egmont, heller. Veldig mange slåss om å komme med i den lukrative sjokkselgeren. 


(Øverst: Tormod Løkling og Øyvind diskuterer podcast. Ill. Morten Tefre.)


Les også:
Radio, what’s new?
Persongalleriet utvides

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *