Heilnorskt Eventyrland

Heilnorskt Eventyrland

Nordlys er bortimot den perfekte norske barne-og ungdomssatsing innen tegneserier.

Serien oppsto som en skoleoppgave da opphavskvinnen Malin Falch studerte design på Academy of Art University i San Francisco. Utgangspunktet var en skoleoppgave å ta et eksisterende eventyr og designe en ny vri på det, gjøre det til sin egen. Hun valgte Peter Pan, og vrien var at hun brukte norsk kultur og tradisjon i utformingen.

Historien begynner på konfirmasjonsdagen til vår heltinne, Sonja Solberg. Hun bor på Røros i vakre, nasjonalromantiske omgivelser som er så gjennomførte at det kan være litt vanskelig å gjette at handlingen skal være lagt til vår tid (bare bilene som vi ser i én rute, og det faktum at presten har hvit kjortel i stedet for svart, røper at ja, det skal den). Sonja blir til og med kjørt til kirken i hestekjerre, og alle konfirmasjonsgjestene har bunad – Alle unntatt Sonjas kunstneronkel Henrik, som kommer til henne med en spesiell gave, en mystisk sølvnål.

Nåla viser seg å tilhøre en ung gutt, et slags troll med navnet Espen, som besøker vår heltinne midt på natta, først for å få tilbake nåla, men deretter for å invitere henne med til sitt Eventyrland. Hvorfor han gjør det sistnevnte er ikke så veldig godt begrunnet, ikke i første bind i alle fall, det er nærmest bare fordi han synes det kunne være gøy. Landet heter Jotundalen, og ligger på den andre siden av nordlyset.

Når jeg sier at dette er bortimot den perfekte barne-og ungdomssatsing, sikter jeg i første rekke til tegneseriens estetiske kvaliteter. Tegningene er vakre, glatte og perfeksjonerte, fargene er praktfulle og bakgrunnene er maleriske og behagelige. Visuelt er Nordlys i nærmest perfekt harmoni hele veien. Både i tegnestil, tema og fortellermåte er tegneserien er produkt av generasjonen som vokste opp med W.I.T.C.H., og den retter seg mot en ny generasjon som også har latt seg trollbinde av Disney i ulike former.

Når det gjelder historien brukes mesteparten av bind 1 på å introdusere oss for konseptet. Dette er en fornuftig prioritering. Boka har noen dramatiske scener (og et par av disse kan faktisk kan være litt sterke for de minste), men Falch legger vekt på gjøre oss kjent med Jotundalen, lag for lag, i all sin skjønnhet, men også i all sin frydefulle gru. Hun har stor tålmodighet, og historiefortellingen føles svært organisk.

Utgangspunktet er som sagt Peter Pan: Sonja er Wendy, Espen er Peter Pan, de bortkomne barna er trollunger, mens vikingjarlen Hjalmar og sjøormen har klare likhetstrekk med Kaptein Krok og krokodillen, selv i bakgrunnshistorien. Men Nordlys skiller seg tidlig ut på flere vesentlige områder, både når det gjelder Sonjas bakgrunn og ikke minst i måten serien gir substans til trollenes samfunn i Jotundalen. Og selvsagt er den gjennomsyret av norsk særpreg; dalen er full av norske sagnfigurer og landskapet et fullkomment postkort av skoger, fjorder, og fjell – Vakkert, men også vilt og truende når handlingen krever det.

Så kan det innvendes at serien nesten er for norsk, at det føles som om den systematisk krysser av for punkt etter punkt på en sjekkliste over nasjonalromantiske og folkloristiske klisjeer. På den annen side ble konseptet utviklet mens serieskaperen var i USA, og var i utgangspunktet var tiltenkt en målgruppe som trolig syntes disse elementene var både uvanlige og eksotiske. Dessuten var Pans Aldriland på tilsvarende måte befolket med elementer som forfatteren visste at engelske barn kjente igjen og likte å fantasere om (sjørøvere, indianere, havfruer), og Falch følger den samme tradisjonen.

Og erfaringsmessig går vi nordmenn aldri lei av å se vår eventyr-og sagnskatt i nye varianter. Nordlys føyer seg inn i en fin tradisjon som Malin Falch gjør ære på.

 

Nordlys 1 – Reisen Til Jotundalen
Av Malin Falch
Etterord av forfatteren
ISBN 978-82-429-5937-9
170 sider
249 kr. (veil.)
Egmont Kids Media

Les også:
Fra Røros til Aldriland

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *