Hjemme hos rakkerungene

Hjemme hos rakkerungene

Hva kan man si om årets julehefter med «Knoll og Tott» og «Kapteinens jul»? Vi har sett nærmere på utgivelsene.

«Knoll og Tott» har en viktig rolle i norsk tegneseriehistorie. «Knold og Tot i Skole» fra 1911 var en av de første tegneserieutgivelsene her i Norge, og fra 1914 har ugagnskråkene hatt eget julehefte her til lands. I tillegg har «Knoll og Tott» gått fast i ukebladet «Hjemmet» i over 100 år. Det gir tegneserien en egen og spesiell status, og salgstallene for juleheftene har heller ikke vært til å kimse av.

Det var den tyskfødte Rudolph Dirks som skapte «Knoll og Tott» i 1897 under tittelen «Katzenjammer Kids». Etter en rettslig konflikt med utgiver William Randolph Hearst, satt Hearst igjen med navnet «Katzenjammer Kids». Dirks selv kunne fortsette å lage tegneserien under et annet navn og endte opp hos et konkurrerende konsern. Dermed har man siden 1914 hatt to sett med rakkerunger. Rudolph Dirks’ tegneserie fikk etter hvert navnet «The Captain and the Kids», mens Hearst satte Harold Knerr til å overta «Katzenjammer Kids». Her til lands har «The Captain and the Kids» hatt eget julehefte siden 1987, og det har hatt tittelen «Kapteinens jul».

Dette er et eksempel fra en søndagsside med «The Captain and the Kids» fra 1956 signert Rudolph Dirks. Denne var på trykk i «Kapteinens jul» i 1988.
I årets julehefte med «Kapteinens jul» finner vi den samme søndagssiden. Den er blitt nyoversatt og har fått ny fargelegging.

På slutten av nittitallet gikk Bladkompaniet tom for materiale med tegneserien. Det viste seg at verken syndikatet United Feature eller distributøren satt på trykkoriginaler som ikke var brukt i Norge. Et par år løste man dette ved å trykke opp tidligere publiserte søndagssider, men etter hvert gikk man over til en annen løsning. Den danske tegneserieeksperten Ove Høyer hadde samlet sammen sider med «The Captain and the Kids» fra danske ukeblader. Disse ble så brukt av tegnere som Henrik Rehr og Thierry Capezzone, som laget nye tegneseriesider ut fra ukebladene. Dermed ble «Kapteinens jul» omtegnet til bruk i julehefter helt frem til i fjor.

I år er situasjonen annerledes. Bladkompaniet har funnet frem originaltrykk fra femtitallet, og dermed er årets julehefte preget av tegneserier signert Rudolph Dirks. Man har plukket ut søndagssider fra 1956 og 1957, og disse er fargelagt på ny i forbindelse med utgivelsen. Førsteinntrykket av «Kapteinens jul»-juleheftet er meget godt. Papir og trykk-kvalitet er av høy standard, og introduksjonen på innsiden av omslagssiden er meget god. En fin detalj er at Rudolph Dirks-utstillingen i Tyskland tidligere i år nevnes med både ord og illustrasjon, og det er flott at det markeres i teksten at det i år er femti år siden Rudolph Dirks døde.

Det interessante med søndagssider med «The Captain and the Kids» fra 1956 og 1957, er at litteraturen spriker litt om i hvor stor grad John Dirks var innblandet i tegneserien til Rudolph Dirks. Allerede på førtitallet var John Dirks i gang som farens assistent. Noen kilder snakker om at John Dirks overtok tegneserien helt og holdent fra 1956 eller 1957, mens andre snakker om en mer glidende overgang frem mot Rudolph Dirks’ død i 1968. Det som det er ingen tvil om, er at tegneserien ble signert Rudolph Dirks helt frem til 1968.

Disse rutene fra søndagssiden datert 3. november 1957 ser slik ut i «Kapteinens jul» 2018.
Slik så de samme rutene ut i amerikanske aviser i 1957. Merk forskjellene i fargeleggingen.

Utstillingskatalogen fra Tyskland tidligere i år legger vekt på den første forklaringen, og Dirks-biografen Tim Eckhorst skriver i sin artikkel at vi snakker om fra 1956 og senest 1958. Dermed er det sannsynligvis i hovedsak tegneserier laget av John Dirks som er på trykk i juleheftet. Et tegn på dette er karakteren Phineas Phlubb, som er en viktig gjennomgangsfigur i den første delen av juleheftet. John Dirks så på Phlubb som sin egen tegneseriefigur. I et intervju trykt i bladet Hogan’s Alley nr. 20 understreker John Dirks at Phlubb var hans første, egne tegneseriefigur i tegneserien.

Inspektøren er på vift i denne søndagssiden fra 1957. Slik er den gjengitt i årets julehefte med «Kapteinens jul».
Det franske albumet «Les Kids» fra 1991 brukte den samme sekvensen.

Det er en god blanding med søndagssider i juleheftet. Sammenlignet med «Knoll og Tott»-tegneserier av Harold Knerr og Doc Winner på førti- og femtitallet, har far og sønn Dirks en mye mer variert tegneserie å by på. Det er et større persongalleri, handlingen har en mye større aksjonsradius og Dirks-familien kunne også lage lengre sekvenser som strakk seg over både flere uker og i enkelte tilfeller måneder. I tillegg er ikke «The Captain and the Kids» bare humor i form av for eksempel slapstick og ordspill. Her og der leker både Rudolph og John Dirks seg med andre genrer enn humortegneserien, og et godt eksempel er science fiction-historien fra 1958 som kan leses i «Kapteinens jul» fra 1992. John Dirks var heller ikke redd for å blande inn metablikk på tegneserien, og han hadde også tegneserier med et satirisk blikk på kunst og kunstkritikk på sekstitallet.

Rutene over så slik ut da de ble publisert i amerikanske søndagsaviser 15. desember 1957.
Fra en tidligere publisering av søndagssiden i Norge. Dette er hentet fra «Kapteinens jul»-juleheftet i 1996.

Avslutningen av juleheftet inneholder materiale som ble trykt i stående format i det franske albumet «Les Kids» fra 1991 (senere gjenutgitt i 1994). Dette er søndagssider fra 1957 med et mer filosofisk innhold, der Inspektøren står i sentrum. Disse sidene etterfølger en annen lang science fiction-historie som strakk seg over store deler av 1957. Mens den aller siste siden i juleheftet passer glimrende inn som en flott juleside, er dessverre redigeringen av de siste sidene ikke helt heldig. I juleheftet får vi historien mer eller mindre i motsatt rekkefølge, og en side der guttene, mor og kapteinen feirer jul er tatt ut av sin sammenheng og plassert sist. Det betyr at skjegget til Inspektøren i historien er grodd ut før det blir klippet av. Selve søndagssiden der rakkerungene klipper av skjegget er ikke med i juleheftet.

Noen av sidene i juleheftet har vært på trykk i «Kapteinens jul» tidligere. Blant annet er noen av solosidene med Inspektøren trykt i juleheftet fra 1996. I Kapteinens jul 1988 og 1989 finner vi noen av søndagssidene fra 1956 som også er trykt i årets julehefte. Det er ikke så farlig. Det viktigste er at vi får originalt Dirks-materiale igjen.

Også årets julehefte med «Knoll og Tott» gir et godt inntrykk. Innholdet er søndagssider fra 1945 og 1946, der Harold Knerr er i storform. Også denne utgivelsen inneholder materiale vi kjenner fra tidligere julehefter. Mesteparten av innholdet i juleheftet var også på trykk i 1982, og enkeltsider finner vi i «Knoll og Tott»-juleheftet fra 1999. Presentasjonen i årets julehefte er bedre, og den norske teksten glir lettere enn i de gamle juleheftene. Fargeleggingen er i tillegg mer delikat i årets julehefte i forhold til de eldre utgivelsene.

Utdrag fra en side i årets julehefte med «Knoll og Tott».
De samme rutene som over, men her er de hentet fra «Knoll og Tott»-juleheftet fra 1982.

Både «Kapteinens jul» og «Knoll og Tott» baserer seg rundt Katzenjammer-familiens liv på en sydhavsøy. Vi får se rampestreker, uheldig barneoppdragelse, eksplosjoner, hendelser med dyr og alt det andre vi nordmenn forbinder med Kapteinen og resten av den dysfunksjonelle familien. Harold Knerr var en dyktig tegner og spilloppmaker, og tegneserien «Knoll og Tott» er inne i en meget god periode i slutten av Knerrs virke som serieskaper. Det er vanskelig å kåre hva som er årets sydhavsvinner av de to juleheftene, men variasjonen i «Kapteinens jul» gjør at utgivelsen er hakket mer interessant enn årets utgave av «Knoll og Tott».

Håpet for 2019 er at Bladkompaniet følger opp med mer Dirks-materiale til «Kapteinens jul». For «Knoll og Tott» er ønsket at Egmont satser på historier fra andre settinger enn sydhavsøyen. Juleheftene har i flere tiår basert seg på slikt materiale, og vi har fått se tegneserier av Doc Winner og Joe Musial i tillegg til Harold Knerr. Det er mange og gode «Knoll og Tott»-tegneserier som er eldre enn dette som det kan være verdt å trykke. For eksempel tilbrakte Katzenjammer-familien en lengre periode i Arktis på begynnelsen av trettitallet. Dette er en god periode der Harold Knerr hadde ansvaret for tegneserien, og noen søndagssider fra 1932 i denne settingen var på trykk i svart/hvitt i den amerikanske utgivelsen «The Katzenjammer Kids» fra forlaget Blackthorn Publishing i 1986. Kanskje noe av dette også kunne vært brukt i Norge? Eller kanskje Egmont kunne vært enda mer banebrytende og satset på tidlige søndagssider av Rudolph Dirks. Det meste av hans arbeid på «Katzenjammer Kids» som er utgitt i Norge, finnes jo bare i omtegnet utgave. Det hadde vært en flott variasjon for norske juleheftelesere.

 

«Kapteinens jul» julen 2018

Av: Rudolph Dirks m.fl.

ISBN 978-82-419-3214-4

36 sider

59,90 kroner

Bladkompaniet

 

«Knoll og Tott» julen 2018

Av: Harold Knerr

36 sider

59,90 kroner

Egmont Kids Media Nordic AS

One thought on “Hjemme hos rakkerungene

  1. Savner omtale av mange av høstens utgivelser: Corto Maltese bok 9, Ernie bok, Nemi bok, Tempo bok 21, Tex Willer kronologisk, MaxiTex, Fantomet, Kollektivet, Rutetid, Donald Pocket (50 år) mm.

    Er forlagene for lite flinke til å sende ut anmeldereksemplarer?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com