Til Valhall via manga

-Norrøn mytologi og vikingkultur er så store temaer at vi vil ikke kunne bruke det opp i nærmeste fremtid, sier debuterende serieskaper Odin Helgheim. Både han og Egmont satser stort på vikingeventyr med «Ragnarok».

Familien til Odin bodde en periode i USA da han var 5-7 år. Der var der Odin ble interessert i tegneserier for alvor, og begynte å lese det som inspirert ham mest. Manga var viktigst, særlig Dragon Ball. Ellers har han selvsagt tatt tematisk inspirasjon fra mytologiske kilder som Peter Madsens Valhall, Johan Egerkrans’ bok «Norrøne Guder», Elfgren/Johnssons VEI og Makoto Yukimuras Vinland Saga.

Ingen av disse er norske, så kanskje det er behov for flere norske tolkninger av norrøn mytologi? Odin mener i alle fall det er plass til det: -Norrøn mytologi og vikingkultur er så store temaer at vi vil ikke kunne «bruke det opp» i nærmeste fremtid. Samtidig, så er temaene veldig godt brukt i forskjellige filmer, bøker og tegneserier. Det er derfor viktig at «Ragnarok» fremmer nye perspektiver og tolkninger fra de norrøne karakterene og temaene.

Samtidig morer han seg med å referere til inspirasjonskildene i bind en av Ragnarok, «Fenrisulven». I boka kan man finne figurer fra VEI og Peter Madsens Valhall. I tillegg finnes det gjesteopptredener av Tonje Tornes og Tormod Løkling fra Egmont, og referanser til Nordlys.

Serien virker å ha et ganske moderne kvinnesyn generelt. Hovedpersonen Ubbes mor Gunnhild, er jarl og høvding, og Ubbes makker er en kvinnelig stavmester (sjaman). Men Odin mener å ha funnet historisk presedens for dette:

-Det er viktig å gi meg selv kreativt spillerom, men jeg ønsker også å gjøre Ragnarok så autentisk som mulig når det gjelder kultur, historie, tradisjoner, skikker og samfunn. Når man studerer fortiden, så kan man danne et bilde basert på tolkninger av arkeologiske funn og skriftlige kilder. Disse bildene er aldri 100% «fasit», men sterke teorier om hvem, hva, hvordan, hvorfor og når. Fra de kildene så virker det som kvinnene under vikingtiden hadde langt flere rettigheter enn andre kvinner i Europa. De kunne skille seg, kunne eie land, osv. I tillegg, så henter jeg inspirasjon fra sagaene. Vikingene verdsatte styrke, intelligens, hardt arbeid, sterke ledere og modighet. Og Gunnhild er det og mer, og derfor er hun høvding i min historie. Når det gjelder stavmestere så var de for det meste kvinner, og hadde mye makt. De ble sett opp til fordi av samfunnet pga. deres nærkontakt med gudene.

presentasjonen av «Fenrisulven» 22. august nevnte serieskaperen at, i tillegg til at han selv heter Odin, heter søstrene Idunn, Embla og Frøya. Foreldrene var likevel ikke veldig spesifikt opptatte av norrøn mytologi. De sier selv at de valgte norrøne navn fordi de ønsket å gi barna unike og kraftige navn, og fordi den norrøne mytologien er en del av kulturarven i Norge. Det ligger også litt i slekta, tilføyer han, -Bl.a. så heter broren til faren min Brage.

 «Ragnarok: Fenrisulven» er nominert til ARKs barnebokpris for 2020, og framstår kanskje mest som en barne –og ungdomsbok Men viktigste for Odin er historien som ligger bak: -Jeg mener det er mulig å skrive og tegne historier som alle kan like, uansett alder, både voksne og barn. «Avatar – The Last Airbender» er et godt eksempel på en historie og tegnestil som er elsket av både barn og voksne.

Det er mange dystre temaer i Ragnarok, og mer skal det komme. Men han har ikke et ønske om å tegne alt ekstremt grafisk: -Jeg vil jo at boken skal kunne leses av alle. Og boken blir ikke noe bedre av å stappe inn mer blod og vold.

Ragnarok er ment å gå over flere bind; rundt seks, men det kan endre seg. Odin har skrevet hele bok to, og hatt noen møter med redaktørene. Nå gjelder det å skisse sidene til bok to, og ta det derifra. Når det gjelder bok tre og utover, så vet serieskaperen hvilken retning han skal ta, men alt er ikke bestemt enda. Men han vet nøyaktig hvordan bokserien skal slutte. Slutten er krystallisert.

Bok to skal i alle fall hete «Fimbulvinteren», og planen er å utgi den til samme tid neste år. – Jeg skal jobbe så hardt jeg kan for å levere en bok både jeg og Egmont kan stå bak. Målet mitt er å bli bedre for hver bok.

Til arbeidet bruker den selvlærte tegneren Odin Helgheim foreløpig Wacom Cintiq 16 tegnebrett (ikke PRO versjonen) og Photoshop CC. Han prøver også å lære seg CLIP Studio Paint, og ønsker å prøve Procreate på iPad PRO.

Men arbeidet kommer til å bli vanskelig: -Jeg har andre tegneoppdrag på siden, og det blir en del reising og signeringer etter hvert. Så skal jeg til Raptus. Så det blir travelt, særlig i høst, men travelt er bra for en fersk debutant. Jeg er veldig takknemlig for alle mulighetene som dukker opp for Ragnarok!

Les også
Anmeldelse av «Fenrisulven»
Ny forlagsfestival
Coveravsløring – Ragnarok: Fenrisulven

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *