Kunst, ikke sannhet

Kunst, ikke sannhet

Henrik Rehr er et takknemlig intervjuobjekt, og dermed også en god festivalgjest, for han snakker godt for seg. Han har også en allsidig produksjon bak seg, men det han har fått mest heder for er nok seriene hans basert på virkelige personer og hendelser. Samtidig er han tydelig på at han ikke etterstreber å være mest mulig autentisk: – Hvis du vil han sannheten, ikke gå til kunsten, uttalte han på en paneldebatt på Raptus om research lørdag ettermiddag. – Problemet med å lage en tegneserie basert på fakta er at det finnes så mange fakta der ute, fortsatte han.

Henrik Rehr (f.v.) med Kristian Hellesund
Henrik Rehr (f.v.) med Kristian Hellesund

Fokuset på hans dokumentariske tegneserier var imidlertid på fredag kveld. Rehr ble første gang involvert i en slik serie med Danmark Besat , en fem binds albumserie om okkupasjonen av Danmark under krigen, tegnet og fortalt av Nils Roland. Rehr rentegnet og fargela denne, mest fordi serien måtte være klar til 50-årsmarkeringen i 1990, og han var ledig.

Senere har Henrik Rehr flyttet til New York, og han kunne se tvillingtårnenes fall på den skjebnesvangre dagen 11. september. Dette fortalte han om i tegneserieromanen «Tribeca Sunset». Han har selv hevdet at han ville lage denne som «propaganda», for å få fram poenget om at det er ikke rettferdig når terrorhandlinger går utover sivile, samme hva USA kanskje hadde gjort i for å bli utsatt for angrepet. Anmeldelsene var uansett gode, og boka blir regnet som ganske nyansert.

Gavrilo Princip
Gavrilo Princip

Ønsket om å få fram mer nyanser ligger også delvis bak Rehrs mest kjente dokumentariske tegneserie – Gavrilo Princip – Manden, der ændrede et århundre, om mannen bak skuddet i Sarajevo. Ideen kom til Rehr nærmest ved en tilfeldighet, da han leste en artikkel om Princip i et tidsskrift hos tannlegen. Med denne boka har han ønsket å peke på de historiske årsakene til serbernes nasjonalisme. Da han besøkte Sarajevo nylig, oppdaget han at Princip fortsatt er en omstridt skikkelse blant de ulike etniske gruppene i Bosnia.

Henrik Rehr i paneldebatt om research med Thierry Capezzone (f.v.) og Karoline Stjernfelt
Henrik Rehr i paneldebatt om research med Thierry Capezzone (f.v.) og Karoline Stjernfelt

Rehrs nyeste tegneserie innen sjangeren heter Det Cubanske Efterår. Her vender han tilbake til et samarbeid med Morten Hesseldahl, mannen som skrev historien til Danmark Besat, og som denne gangen også har skrevet tegneseriemanus. Hesseldahl arbeider på den måten at Rehr fikk en synopsis uten dialog, derfor ble historien svært visuell.  Efterår omhandler den venstreradikale, danske journalisten Jan Stage, som var agent for Cuba. Også hans neste prosjekt som han lager etter manus av Julian Voloj, handler om en historisk person som var venstreradikal agent – David Crook.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *