Kunst og forbrytelser

Kunst og forbrytelser

Berliacs «Sadbøi» skiller seg ut fra andre tegneserier utgitt i Norge det siste året. Utgivelsen er både kunst, kunstkritikk og samfunnskritikk i japansk stil.

Under Oslo Comics Expo i juni var den argentinske serieskaperen Berliac i søkelyset. Like før festivalen ble det kjent at tegneserieboken «Sadbøi» skulle utgis i engelsk språkdrakt av det kanadiske forlaget Drawn & Quarterly. Etter få dager snudde forlaget. Plutselig skulle ikke boken til Berliac utgis likevel, og det viste seg at det hadde vært en kampanje i sosiale medier for å stoppe utgivelsen.

For tiden bor Berliac i Polen. Serieskaperen har tidligere bodd i Bergen og Berlin, og da han holdt til i regnbyen var han en del av det lokale fanzinemiljøet. Berliac har i hovedsak gitt ut spanskspråklige tegneserier, men det har kommet noen drypp på andre språk også. Serieskaperens selvutgitte fanzineserie, «Seinen Crap», er kommet på engelsk, og vi har også sett enkelte tegneserier i norsk språkdrakt. Blant annet kan Berliacs bidrag til antologier som «Forresten» og «Smuss» nevnes.

«Sadbøi» er Berliacs første tegneseriebok på norsk. Den ble utgitt av Jippi forlag like før jul, og den er en videreføring av Berliacs japanskinspirerte stil som vi tidligere har sett i «Forresten». Berliac har valgt en fremtoning som kalles gekiga, som er et mer voksent og realistisk uttrykk enn det man gjerne finner i vanlige, kommersielle japanske mangautgivelser. Berliacs tegninger er uttrykksfulle i svart/hvitt med et blålig preg og bruk av raster. Lay-outen er godt bygget opp, og Berliac er dyktig til å skape stemninger som både drar opp tempoet i historien eller holder det nede. Bruken av lydeffekter er også godt utført, der de integreres i det kunstneriske uttrykket.

Boken er historien om Sadbøi. Sadbøi er en ung, foreldreløs flyktning, som endte opp i Norge. Her blir han både en utfordring og en mulighet for myndighetene. Som mindreårig tas han hånd om av barnevernet, og han vokser opp i et fosterhjem. Samtidig har han mye og viktig kontakt med saksbehandleren sin, og til tross for det slår han inn på en kriminell løpebane. Samtidig er kunsten viktig for Sadbøi, og han finner sine kunstneriske uttrykk i skjæringspunktet mellom kunst og forbrytelser.

«Sadbøi» er en tegneserie som tar opp en rekke spennende tema. Først og fremst er det en annerledes oppvekstskildring, der Berliac ser nærmere på problematikk rundt det å være nyankommet, foreldreløs flyktning i Norge. Dette bearbeides gjennom Berliacs spørsmålstegn rundt arbeidet som gjøres i integreringsarbeidet, i kriminalomsorgen og i barnevernet. Samtidig problematiserer Berliac rundt kunstens vesen. I sum blir dermed «Sadbøi» en samfunnskritisk utgivelse som drøfter flere ubehagelige problemstillinger.

Berliac er en spennende serieskaper, og «Sadbøi» er en meget interessant utgivelse som fortjener både å bli lest men også bli drøftet i samfunnsdebatten her hjemme. Som innvandrer til Norge har Berliac sett på samfunnet vårt med en annen og spennende optikk.

 

«Sadbøi»

Av: Berliac

Oversetter: Øystein Nordvik

ISBN 978-82-92226-59-9

142 sider

270 kroner

Jippi forlag

Anmeldelsen er tidligere trykt i Sydvesten 10. august 2017.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *