Nye takter for Corto

Nye takter for Corto

«Keltiske Ballader» og «Afrikas Horn» føles annerledes enn forgjengerne i den forstand de ikke inneholder like mye skattejakt og mystikk som de fire forrige Corto-bøkene. Til gjengjeld har de mengder med action. Noe som ikke nødvendigvis er en fordel.

«Keltiske Ballader» foregår i årene 1917-1918 i Europa, og åpner med Corto i Italia, nærmere bestemt Venezia. Her er han på utkikk etter Cibolas syv byer. Det som til å begynne med virker som en helaftens eventyrfortelling om skatter og tapte byer, ender fort med at Corto skyter ned et østerriksk fly, hvorpå han kjapt blir kastet ut i krigsintriger, spioner og møter med farlige damer. Og det meste av boken holder det sporet. Corto ender opp i kriger i Frankrike, England og Irland. Der, blant irer, australiere og østerrikere opererer han som tilskuer, antihelt og nomade uten agenda. Og for å være ærlig er det hele skuffende gjentagende.

00_venezia

Gjentagende i den forstand at selv om rammefortellingene til de forskjellige historiene er ulike, er likevel essensen det samme. Det er farlige damer, agenter, dobbeltagenter, spioner og Cortos tilsynelatende likegyldighet og hans lunefulle nærvær.

I tillegg er det veldig mange skyttergraver og veldig mye røyk i denne boken. Pratts pensel går berserk og avbilder krigens elendighet akkurat slik man skal: skittent. Men skittent er ikke særlig pent, og noen deler av boken har så uinteressant historie og så mye kruttrøyk at man nesten er fristet til å bare bla videre.

00_afrikas-horncover«Afrikas Horn» er på sett og vis relativt lik i den forstand at det er konflikt som er det hovedfokuset i historiene. Pratt gir seg selv likevel muligheten til å leke litt med mystikk, og fordype seg i Cortos vennskap med hans nye medreisende, Cush. Om man ikke var så begeistret for tonen «Keltiske Ballader» tok, er dette boken man kan puste lettet ut i. Her er det mer av det som er «Corto Maltese» for en novise som meg. Mystiske stammer, uforståelige vennskap, hodeskaller på staker og flere nærbilder av folk som smiler lurt. En lunere stemning og et betraktelig mindre kaotisk bilde enn forløperen. Som tittelen sier, befinner han seg nå i Afrika, hvor stammer kriger om kidnappede kvinner, og den mystiske gjengen Leopardmennene skaper uro, og ikke minst: Opprørslederen med det perfekte skurkenavnet «The Mad Mullah» lager trøbbel.

00_afrikas-horn

Konflikter er så klart en del av den tiden Pratt skildrer, og med disse bøkene, spesielt «Keltiske Ballader», virker det som Pratt får frem sin misnøye over menneskenes tåpelige hang til å være uenig om det som på utsiden kan virke som bagateller. Jeg har aldri sett på Pratts tidligere bøker som spesielt politiske eller kritiske til noe som helst. Han bryter riktignok med samtidsskapernes trender hva kjønnsroller, raseskildring og kanskje også menneskeverd generelt angår. Men Pratt var en mann av mange kulturer, og han hadde nok bare en tanke om at alle har noe de skulle ha sagt. Men her tar han serien til et nytt nivå, med noe som kan leses som en ganske grandios krigskritikk. Noen vil kanskje se på mer action som et stort pluss, men jeg liker min Pratt mystisk og eventyrlig fremfor grov og kaotisk.

Corto Maltese 5: Keltiske Ballader
Av Hugo Pratt
Oversatt av Jon Rognlien
ISBN 9788292796429
134 sider
269 kr.
Minuskel

Corto Maltese 6: Afrikas Horn
Av Hugo Pratt
Oversatt av Jon Rognlien
ISBN 9788292796436
109 sider
229 kr.
Minuskel

One thought on “Nye takter for Corto

  1. Den nye Corto Maltese-serien blir anmeldt av Fredrik Wandrup i Dagbladet for lørdag.
    Da snakker vi om de som etterfølger Hugo Pratt på serien om den omflakkende sjømannen med sigøynersk opphav.

    Stjerna i boka til de som kommer opp med navn på serier som de nye serieskaperne har laget før CM og som er utgitt i Norge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *