Det begynner ikke før de stygge damene synger

Det begynner ikke før de stygge damene synger

Førsteinntrykket av Strand Forlags Pondus er at ikke så veldig mye endrer seg, men lesersidene kan få et litt annet innhold.

Da Pondus meldte overgang fra Bladkompaniet til Egmont, ble det kronet med en forside der hovedpersonen kastet sin sjåførlue og en sekvens der han skiftet jobb. Et skifte som viste seg å bli varig.

I motsetning til seriens. Pondus’ overgang fra Egmont til nystartede Strand Forlag blir kronet med en forside der to klassisk stygge og ivrige Pondus-damer vagger vinkende mot oss, og det er nesten som de prøver å si til publikum: Slapp av folkens, som dere kan se, er alt som før! Og det er det; Månedens Pondus-sekvens er en sjekkerunde der alt går på rutinen – Dessverre for Turid-Laila og Pondus selv, som må hanskes med kveldens sjekkegjester fra helvete, Jeanett og Anett.

For øvrig er det de samme biseriene som har blitt med på flyttelasset (med unntak av Radio Gaga, men det visste vi allerede): Lunch, Bestis Hjalmar (som fortsatt har et bein i begge leirer), Zelda, og Storefri. Pluss flere nykomlinger: Rutetid følger som forventet med (bladet Rutetid fortsetter likevel på Egmont, bare med et litt annet navn, men det er annen historie som vi skal komme tilbake til senere); Trond J. Stavås har endelig fått sjansen til å spise kebab med de store med en tre måneders gjesteopptreden av Bakketoppen Barneskole. Om den greier å distingvere seg tilstrekkelig fra bladets allerede eksisterende skoleserie, Storefri, er ennå usikkert etter første opptreden. Lille Berlin og TegneHanne har også fått plass i Strand Forlags Pondus, noe som gjør undertegnede ganske nysgjerrig på hva Lunch-bladet fra samme forlag kommer til å inneholde – Hva, det var ikke nok å låne hovedserien, dere måtte stjele to av biseriene også?

TegneHanne – Nå som stripe

TegneHanne er ellers det eneste innslaget i Pondus 2019 som er litt nytt og overraskende; for første gang som jeg kan huske prøver Hanne Sigbjørnsen seg på en stripeserie, et format som jeg innbilte meg at hun ikke var komfortabel med å tegne i. Var det ikke derfor hun takket nei til Pang Pang-utstillingen? Stripeformatet virker uansett ikke ideelt for Hannes humor; med mindre tekstplass til rådighet mister hun straks noe av den snertne formuleringsevnen, men det er tegn til at hun kan vokse inn i formatet.

Bakketoppen Barneskole

På det administrative planet er Lasse Espe blitt redaktør for Pondus. Med tanke på hans konsekvent ypperlige arbeid å gjøre Rocky til et spennende og redaksjonelt variert blad, hadde jeg et lønnlig håp om at han bringe denne inspirerte ånden til Pondus. Men strengt tatt ser det ikke slik ut. Det er tydelig at Strand Forlag legger seg på en mer folkelig profil. Forordet er skrevet av Frode Øverli selv (det skulle da også bare mangle i sakens anledning), og for øvrig består det redaksjonelle materialet av en kort artikkel om fanseriene som Frode Øverli fikk på trykk i Fantomet på midten av 80-tallet, og en liten notis som faktisk har en slags forbindelse til dette: Leserne oppfordres til å send inn «fanart» av Pondus, og lokkes med årsabonnement og Tore Strand Olsens «Tegn Serier!». Tidligere, og særlig i Bladkompaniets tid, foretrakk bladet å belønne kløktige ordsmeder som kunne spissformulere redaksjonen i senk, så denne direkte oppfordringen til å tegne i stedet representerer et ønske om å gjøre noe nytt, tross alt. Kanskje tenker de også, som Egmont, langsiktig, og håper å dyrke fram nye tegnestjerner i påvente av tiden da Frode Øverli, og kanskje flere med ham, legger opp.

Pondus nr. 1/2019

Av Frode Øverli m.fl.

Pondus nr. 1/2019

52 sider

55 kr.

Strand Forlag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com