Raptus time for time (søndag)

Raptus time for time (søndag)

Serienett følger Raptus tegneseriefestival fortløpende.

 

Det er sjelden at serieskaperen – eller i alle fall en av dem – er til stede for å motta Sproingprisen for beste oversatte serie. Men lørdag kveld hadde NTF og Raptus denne sjeldne anledningen til personlig overrekking da tegner Olivier Schwartz var til stede for å motta prisen for Sprint-albumet «Operasjon Flaggermus» på Hotel Terminus i Bergen.

På det tidspunktet hadde Schwartz (f.v. med Øystein Nordvik) allerede foredratt om de andre seriene sine (bl.a. Gringos Locos). Søndag formiddag var han invitert til å snakke om Sprint. Da han ble involvert i «Flaggermus» trodde han det bare skulle bli med en one-shot. Albumet ble populært, men mange mente at serien ble fratatt sin uskyld når et Sprint-album tok opp temaene nazisme og krigen (og Sprints nyvunne alkoholisme). Så Sprints og Kvikks kongolesiske eventyr, lagt til samme kontinuitet, var en måte å vende tilbake til uskylden på.

På Raptus i dag kan Tormod Løkling (f.v. med Tonje Tornes) informere om at per dags dato har Egmont ikke fått inn et eneste bidrag til sin «Visuelle Historieforteller»-konkurranse. Som kjent ble denne kunngjort i Pondus 7/2018.  Om interessen er laber vil han ikke spekulere i; han antar at de fleste simpelthen kommer til å sende inn sine bidrag i aller siste liten. Som vanlig.

Å få ektefelle og barn er ikke nødvendigvis døden for en serieskaperkarriere, men at det fører til et comeback som serieskaper, er likevel noe spesielt.  Etter «Victoria» i Tommy & Tigern, og noen striper i en bergensk studentavis, forsvant Therese G. Eide fra seriescenen. Det var den tegnede bloggen «Intet Nytt Fra Hjemmefronten», om livet som småbarnsmor, som fikk henne tilbake. Blogg ble til stripe som nå går i Dagbladet og Lunch. To barnefødsler (inkl. en tvillingfødsel) på fire år var en overgang som måtte skildres. Søndag møtte hun Egmonts Tonje Tornes (f.h.) som selv har erfaring som småbarnsmor, på Raptus. – Ideen om å gjøre bloggtegningene til stripene er ganske ny, påpeker hun. Utgangspunktet var utstillingen «Pang! Pang!» i vår, da den norske delen av utstillingen hadde behov for striper fra flere kvinnelige serieskapere. Tidlige blogginnlegg var ofte tegnet på post it-lapper, røper hun. Ikke overraskende kunne Eide og Tornes kunngjøre at det blir bok av «Hjemmefronten» til neste år.

Ved siden av å være gjest lager finske Aino Sutinen (f.h.) årets Raptus-festivalrapport for Empirix.  Hun er et naturlig valg, ettersom hun nesten utelukkende lager dokumentariske tegneserier, både reiseskildringer, historie, reportasjer og sosial og politisk kommentar. Den eneste rene fiksjonstegneserien hun har laget er serienovellen «Ms. Mandarin & miehet».

Lightning Strike Comics i Irland har fått lisens til å lage nye Fantomet-historier. Dette har gitt Mike Collins (f.v.), og med ham Arild Wærness, en unik mulighet. Etter at Ånden Som Går tidligere har besøkt både en vikingkoloni i Nord-Norge og Oslo under Nobelprisutdelingen, er turen kommet til Bergen – Fordi Collins insisterte på å få bruke en Wærness-historie da han fikk tilbud om å tegne Fantomet for LSC. -Kan jeg legge historien til Bergen, spurte han forlaget. -Hvor det enn er, er det greit, svarte de. Wilson McCoy liket å tegne heksedoktorer med store masker, minnes Wærness om sin barndoms Fantomet. Dette inspirerte historien som får navnet «Masks of the Phantom». Bladet blir på 22 sider i farger, og kommer ut i november. Norsk distribusjon er ikke avklart, men serieskaperne håper på å få bladet til Outland.

Irske Ronan Haggard er en av partnerne bak det Bergensbaserte selskapet InkyPen, som har fått litt internasjonal oppmerksomhet fra bransjen etter at de kunngjorde lanseringen av en streamingtjeneste for tegneserier via Nintendo Switch. På søndag ettermiddag var han på Raptus for å fortelle om prosjektet, og vise fram en demo. Tjenesten er på engelsk, og blir lansert i november. Den kommer til å tilby både nye blader og en back-katalog av serier, både amerikanske independents (Marvel og DC foretrekker sine egne digitale tjenester), fransk-belgiske album og Manga. – Noe av det som overrasker folk mest, er at det faktisk er mye penger i tegneserier, fortalte Haggard. De har gjort undersøkelser på hvor mange Nintendo Switch-brukere som er interesserte i tilbudet, og det ser lovende ut.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *