Svenske impulser

Det nyeste svenske Fantomet-bladet fører Ånden som går til Sverige.

Mens vi venter på sommerens norske Fantomet-album «Sommerfuglmannen», kan det være verdt å se nærmere på månedens dobbeltutgave av det svenske Fantomet-bladet. Fantomen nr. 14-15/2019 ligner i form på de norske Fantomet-bladene vi fikk før heftet gikk inn i fjor. Vi snakker om 100 sider, en blanding av svenske og amerikanske Fantomet-historier og en sentraleuropeisk albumhistorie.

I likhet med «Sommerfuglmannen», har Fantomen nr. 14-15/2019 en historie som lar Ånden som går reise til Skandinavia. Det norske albumet fører Fantomet til Bergen og et møte med Varg Veum, mens «Djävulen i Stockholm» sender vokteren av østens mørke til den svenske hovedstaden. Det er Fantomens egen redaktør Mikael Sol som står for manus, mens Jan Bielecki tar seg av tegningene. Bielecki har vi også sett i det norske Fantomet-bladet som tegner av biserien «Fantomet Kids», der Kit og Heloise er hovedpersoner.

Forsiden er både dramatisk og ikonisk. Vi ser Stockholm i skumring. En rekke av byens viktigste landemerker er synlige i det to skikkelser er i fritt fall. En av dem er en stoisk Fantomet, som stråler ut styrke og kontroll som om han skulle vært en superhelt med flygeferdigheter. Under ham ser vi en mindre figur som er i ferd med å ta en saltomortale. Kontrasten er stor mellom ham og Ånden som går i situasjonen. Redaksjonen skal ha ros for en glimrende forside som både setter heftet på plass geografisk og gir en in medias res-introduksjon til bladets hovedhistorie.

I Stockholm er Sala sendt på møte i regi av FN, og dermed rusler Fantomet rundt i sivil i den svenske hovedstaden. Underveis møter han Djimon. Djimon er opprinnelig bengalsk, men han bor i utlendighet i Sverige. Der har han fått suksess som kunstner, men samtidig består ikke livet til Djimon av bare gleder. Agenten Plutte har altfor stor kontroll på økonomien til Djimon, og det er liten tvil om at Djimon blir utnyttet. Samtidig sliter Djimon. Han har lav selvtillit, og psykiske problemer manifesterer seg for ham som en plagsom ånd som prøver å lede ham på ville veier.

Det er dermed et psykologisk drama Fantomet blir en del av i den svenske hovedstaden. Intrigen er godt utført, og Mikael Sol har gode og troverdige dialoger. Det er et godt grep å la byen Stockholm bli en naturlig del av handlingen, og det er artig å se Fantomet gli inn i hverdagslivet. Samtidig lar Sol leserne se forstadsliv, og flere settinger der Djimon utfordres av sine demoner hever historien. Ellers er det interessant å se en sekvens der Fantomet i sivil kommuniserer med Sala med mobiltelefon.

I Fantomet Kids har Jan Bielecki bydd på en karikert og røff mangainspirert tegnestil som fremhever tempo. Her har Bielecki valgt en mer realistisk fremtoning, og det kler historien. Djimons plageånd og Plutte er derimot ikke like virkelighetsnære som de andre karakterene, og kontrasten gir tegneserien et ekstra lag. «Djävulen i Stockholm» er en god Fantomet-fortelling som viser at man med hell kan kombinere en god actionfortelling med et viktig tema som psykisk sykdom.

Den andre Fantomet-fortellingen i heftet er en av Lee Falks siste dagsstripetegneserier. «Shaman» stammer fra 1997, og den er tegnet av George Olesen og tusjeren Keith Williams. Så langt er den ikke gitt ut i noe norsk Fantomet-blad. På svensk har historien fått tittelen «Häxdoktorenes maktkamp». Dette er ikke Falks høydepunkt som manusforfatter. Strengt tatt snakker vi om en heller ordinær fortelling der jungelens heksedoktorer vender seg mot jungelsykehuset og doktor Axel. Dessverre blir historien litt mindre lesverdig i det svenske bladet enn den kunne vært på grunn av heftig redigering. I en tilsvarende publisering i det australske bladet The Phantom nr. 1187 har historien fått 24 sider. I det svenske bladet rundes den av etter 17 sider.

Redaksjonen har funnet plass til en hel albumhistorie. Første del av «Samurai» av Mathieu Mariolle (manus) og Nicola Genzianella (tegning) var på trykk i norsk Fantomet nr. 7/2018. Her kommer en fortsettelse kalt «Kurofone». Bladet inneholder også en smakebit av den herlige og humoristiske superheltparodien «Imbattable» av Jousselin. På svensk heter den «Oslagbar», og den kan leses på dansk i album under tittelen «Overmand». Den kan anbefales på det aller varmeste!

Fantomen nr. 14-15/2019 viser at det svenske Fantomet-bladet holder stand med en god miks tegneserier. Da blir det spennende å se hvordan dette lar seg sammenligne med «Sommerfuglmannen», som kommer i salg 13. juli.

Fantomen nr. 14-15/2019
Redaktør: Mikael Sol
100 sider
64,90 svenske kroner
Egmont Publishing

4 tanker om “Svenske impulser

  1. Bra anmeldelse…. men hva syntes du om Samurai albumet Kristian?
    Selv har jeg ikke lest Samurai ennå, og det bærer meg imot litt….virker være mye folk som står og snakker 🙂
    Jeg ble også imponert av tegningene til Bielecki! En frisk pust og mye bedre enn Fantomet Kids!
    Hvis jeg skal rette noe kritikk er det vanskelig å ta en karakter ved navn «Plutte» på blodig alvor.

    Et morsomt nummer og et fantastisk omslag.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *