TEGNESERIER SOM KUNST, ELLER OMVENDT

TEGNESERIER SOM KUNST, ELLER OMVENDT

Serienett skrev tidligere i år om bind 32 og 33 av C’est Bon Anthology (CBA), fra det alternative, svenske serieforlaget C’est Bon Kultur (CBK).  Det nyeste bindet i serien heter Re:Creation & Idleness, og bak den tittelen ligger en utopisk tanke: Hva ville du gjøre i en verden der alle hadde så mye fritid de kunne trenge, og ikke trengte å bekymre seg for penger?  Og blant svarene som redaktør Steve Nyberg foreslår er: Hvis vi som kunstnere ikke trengte å rette oss etter markedet, hadde vi vært frie til å uttrykke oss hvordan vi enn ville.

I klartekst betyr det at CBA 34 er mer kunstnerisk utfordrende enn den forrige antologien i serien, Blue Beginnings. Der sistnevnte hadde noe mer fokus på fortellingen, er Re:Creation & Idleness mer opptatt av det visuelle.  Det som alle seriene i denne antologien har til felles, med et unntak, er enkle historier med vekt på grafisk eksperimentelle uttrykk.

Alexander Robyn fra «Tieten Met Haar»-gruppa i Belgia har tidligere bidratt med en ganske så surrealistisk serie til CBA, men til denne antologien nøyer han seg med å lage coverillustrasjonen. Den slår selvsagt straks an tonen med sin bruk av utflytende og kraftige farger, tilsvarende «Bad Dream»

DJ Cat Gosshie besøker Ralph Lundsten i Frankenburg, komponistens villa/studio i det virkelige liv
DJ Cat Gosshie besøker Ralph Lundsten i Frankenburg, komponistens villa/studio i det virkelige liv

Et nytt bekjentskap for meg, og første serieskaper ut i antologien, er japanske Harukichi med en episode av sin tegneserie «DJ Cat Gosshie». Harukichi legger seg mye tettere opp til en vestlig kunstseriestil enn til manga, og skiller seg ut fra de fleste bidragene i denne antologien ved at han bruker mange serieruter og legger inn mye handling, tross i at bidraget hans «DJ Cat Gosshie meets an alien», bare er på fire sider. Tittelen viser seg å skjule en lett absurd og naivistisk hyllest til den svenske synthkomponisten Ralph Lundsten, med en visuelt sterk oppbygging.

«Dom Quixote» av den slovenske kunstmaleren Jasmina Grudnik presser grensene for hva som kan plasseres i en tegneserieantologi til det ytterste. Men selv om hun bruker en blanding av abstrakt kunst og collage er det mulig å lese en slags struktur og en handling i serien hennes. Skjønt det hjelper mye av en får forklart konteksten i innholdsfortegnelsen.

Eki&Coco # 1
Eki&Coco # 1

Ungarske Petra Lilla Marjai er et navn som det nok er mer verdt å merke seg i tegneseriesammenheng. Ungarn er ikke det landet en først tenker på når temaet kommer inn på øst-europeiske serier, men Marjai har ambisjoner om å fornye interessen for serier og fanziner her. Hun studerte i Gent i Belgia, og er tydelig påvirket av den før nevnte «Tieten Met Haar»-gruppa derfra. Serienovellen som hun her bidrar med, «Eki&Coco # 1» handler om to venninner som diskuterer samliv. Selv om serien er lagt opp som en dialog, er det betydelig variasjon og dynamikk i den grafiske framstillingen.

Caballo
Caballo

Basiske Javier Triviño Murillo «Caballo» utmerker seg med bruk av skygger og kontraster mellom svart og hvitt som gir en tilnærmet fotografisk følelse, men har i tillegg subtile, abstrakte innslag. Rent grafisk er den en av antologiens beste.

En som derimot skuffer litt er polske Anna Krzton.  I forrige CBA-antologi utropte jeg bidraget hennes til albumets beste, men denne serien «Constant Sorrow» er flat og kjedelig i sammenlikning. I tillegg til å ha et antiklimatisk poeng.

«Gears» av franske Aurélien Leif er igjen mer av en kunstnerisk collage enn en tegneserie, marginalt mindre abstrakt enn «Dom Quixote», men igjen svært krevende i forhold til de rene tegneseriene i antologien, og ikke så visuelt pirrende.

Kombinasjonen av kunstnerisk uttrykk og budskap fungerer bedre for tsjekkiske Stepanka Jislova, som her bidrar med «The Succession» –  en kort, men uhyre sterk og effektivt fortalt ordløse tegneserie som hun for øvrig også fikk på trykk i Bobla # 150 i fjor.

The Succession
The Succession

Mens forrige antologi inneholdt flere svenske tegneseriebidrag, inneholder denne bare ett – «Idle Hands & recreation» av Mattias Elftorp, en av ildsjelene i Malmøs omfangsrike tegneseriemiljø.  Han bidro sist til CBA 30. Elftorp har et grafisk variert uttrykk, mens han som forteller ofte er svært direkte, krass og misantropisk. Det siste er så absolutt tilfelle her. Grafisk er han også ganske krass denne gangen, men tegnearbeidet og oppbyggingen har noe skissepreget over seg, og sammenliknet med de andre bidragene virker dette som hastverksarbeid.

CBA Vol 34 – Re:Creation & Idleness
Av diverse.  Redaktør: Steve Nyberg
ISBN: 978-91-87825-09-5
76 sider
50 SEK
CBK

Les også:
Nyanser av blått

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *