Ser mot stjernene

Vigmostad & Bjørke har en økt satsing på tegneserier som i første omgang topper seg med Sigbjørn Lilleengs nytolking av en Bing & Bringsværd-klassiker.

Forlagshuset er Norges fjerde største (etter Gyldendal, Cappelen Damm og Aschehoug), og omfatter nå Schibsted, som også betyr at de eier Bladkompaniet. Vigmostad & Bjørke har holdt navnet i live, men når det gjelder tegneserier er Bladkompaniet knapt nok en skygge av seg selv lenger. Særlig da Torbjørn Lien, som den siste av de store, norske stripetegnerne, meldte overgang til Egmont på slutten av 2018.

Hos Vigmostad & Bjørke øvrig skjer det derimot interessante ting.

Hilo

Hundesuksess
Vigmostad & Bjørke hadde allerede de norske rettighetene til Dav Pilkeys populære hybridserie «Kaptein Supertruse» da de i 2017 kom ut med første bind av Pilkey nye serie, «Hundemannen». Begge seriene er liksom tegnet av de to guttungene Thomas og Harald (som også er figurer i Kaptein Supertruse), og har derfor en overlagt barnslig strek. Forskjellen er at Hundemannen er en ren tegneserie.

Internasjonalt er Pilkeys bøker bestselgere inne barnelitteratur. Sjefsredaktør for barne-og ungdomsavdelingen i Vigmostad & Bjørke, Camilla Brønnich Eikeland, stadfester at Pilkeys bøker også er blant forlagets desiderte toppselgere.  -Vi er spesielt begeistret over at en ren tegneserie som Hundemannen slår like godt an som hybriden Kaptein Supertruse, legger hun til.

Denne våren kommer forlaget med sin sjuende Hundemannen-bok, og den sjette boka i serien om romgutten Hilo, som ble påbegynt i 2016. I fjor kom de to første bøkene i hybridserien «Turbo-Tim», som ble etterfulgt av et tredje bind i januar.

Nikoline

Ingen kjønnsprofilering
Alle disse titlene handler om gutter (med en nyanse: Hilo er en robot som ser ut som en gutt, og har både en gutt og ei jente som hjelpere), men Brønnich Eikeland avviser at forlaget har en kjønnsrettet markedsføring av barnebøkene sine. – Alle våre utgivelser har som mål å skape leselyst hos begge kjønn, forteller hun. – Dessverre er markedet blitt slik at humor og action i primærfarger raskt blir oppfattet som såkalte guttebøker, mens en noe dusere fargepalett signaliserer jentebok.

Imidlertid får forlaget like mange tilbakemeldinger fra jenter som fra gutter. – Kanskje er vi ikke kommet lenger enn at såkalte guttebøker oppfattes som allmenngyldige, mens bøker med jenter i hovedrollen oppleves som kjønnet, lurer hun på – Innholdsmessig er det i hvert fall ingen grunn til at noen av seriene skulle appellere mer til gutter enn til jenter. Humoren er allmenngyldig!

I vinter lanserer Vigmostad & Bjørke en tegneserie med ei jente i hovedrollen, den fransk-italienske fantasyserien «Nikoline».  Men igjen er ikke intensjonen å henvende seg spesielt til ett kjønn:

– Det vi derimot var på jakt etter, var tegneserier med et annet visuelt uttrykk enn våre amerikanske utgivelser, forklarer Brønnich Eikeland. -Det fant vi i Nikoline. Det er egentlig synd at disse knallgode omslagene ser ut til å henvende seg til jenter spesielt, for handlingen og fantasyuniverset vil appellere like mye til begge kjønn. Ideelt sett ønsker vi oss en serie som ikke oppfattes som kjønnet i det hele tatt. I farten kan jeg bare komme på «Amuletten» som eksempel. Vi får utvikle vår egen serie i mellomtiden!

En første kikk på noen av sidene fra «Inntrenger». Bildet er utlånt av Sigbjørn Lilleeng.

Norsk science-fiction klassiker       
Mens vi venter på en egen serie fra «moderforlaget» er imprinten Ena snart aktuell med en ny, norsk tegneseriebok, «Inntrenger» av Sigbjørn Lilleeng. Tegneserien er basert på Bing og Bringsværds epokegjørende norske science fiction tv-serie «Blindpassasjer» fra 1978.

Ena, som ble kjøpt opp av Vigmostad & Bjørke i 2017, er en integrert del av forlagshuset. -Grunnen til at bøkene fra Ena kommer ut på eget imprint, er at vi har ønsket å beholde den sterke merkevaren Ena med sin klare utgivelsesprofil innen norsk kvalitetslitteratur for barn, forteller informasjonssjef Anne Iversen.

Ena-redaktør Fredrik Di Fiore kan informere om at initiativet til boka kom fra forlaget. De hadde allerede et samarbeid med Tor Åge Bringsværd, og tenkte at det ville vært spennende med en oppdatert tegneserieutgave av Blindpassasjer.  Bringsværd og enken etter Jon Bing tente begge på ideen.

-Det er fascinerende å lese manuset i dag, da det er så nyskapende og forut for sin tid, mener Di Fiore.  – Dette er skrevet før Ridley Scotts «Alien», før John Carpenters «The Thing», og utover noen ting som går på teknologi, har den holdt seg svært godt. Vi ville ha med oss Sigbjørn Lilleeng fordi han er en fantastisk serieskaper som passet perfekt. Og heldigvis ville og kunne han. Sigbjørn gjør dette på dønn alvor. Her er ingen ironisk lek med 70-tall eller tv-serie. Han var veldig tydelig på at skulle dette funke, måtte det tilgjengeliggjøres for en helt ny generasjon, som verken har noe forhold til tv-serien eller 70-tallet. Vi gleder oss veldig til utgivelsen!


(Øverst: Hundemannen)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *