
Vi er i Radio Gagas år. Mens hardbackbok og julehefte må regnes som obligatoriske, er en samling med de første stripene mer som et overskuddsprosjekt. Etter en gjennomlesing av virker den likevel som en obligatorisk del av pakken.
«Første Sending» samler de første Radio Gaga-stripene fra 2001. Forrige gangen deler av dem var samlet, var i albumet «Stille Før Sending!» (2005), så det har i alle fall gått nok tid.
Selv om redaksjonen har lagt til litt «ekstramateriale» i form av kommentarer og et intervju, er det tydelig at «Første Sending» ønsker å være en folkelig utgivelse, heller enn noe som er av interesse for fansen spesielt. Kommentarene (som dessverre ikke ser ut til å stamme fra serieskaperen selv) går mest på hvor utdaterte visse referanser (særlig de teknologiske) er i dag, mens Tormod Løklings intervju med Flis handler mer om å få fram hvor vittig førstnevnte er, enn sistnevnte.

Radio Gaga har gjennomgått noe av den samme utviklingen som Pondus – Den startet som en Pyton-tegners forsøk på å lage nye som var mer hans eget, og som hadde litt mer dybde; ganske lettvint og rølpete i starten, men gradvis litt mer avansert, og ikke minst med mer karakterutvikling.
Og tidlig Radio Gaga var nok hakket mer råbarka, både i språk og i gladvold sammenliknet med hvordan serien ser ut i dag – Tormod Løklings redaksjonelle serie fra Radio Gaga # 5/19 om Øyvind «Flis» Sagåsens bannskap har kanskje litt rot i virkeligheten likevel. «Milde Jesus» ser ut til å ha vært seriens foretrukne kraftuttrykk i de tidligste stripene. Kreativiteten hans når det gjelder spisset språk og slang var vel aldri helt på høyde med Frode Øverlis, men han kunne tidlig konstruere enkelte formuleringer som er til å bli paff av. «Hun må tro jeg er verdensmester i bøg!» er vel bortimot den særeste måten å si «Hun må tro jeg er homo» på som jeg kan huske.

Men selv om serien den gangen var litt sleivete i formen, minner boka oss på hvor tidlig serien egentlig fant formen. Histrionisme, underbuksehumor og slapstick gikk ganske raskt hånd i hånd med mer snedige og overraskende poenger, noen ganger som et resultat av Sagåsens preferanse for å lage stripesekvenser med improvisert framdrift i handlingen.

Også hovedpersonene utviklet tidlig sine nåværende personligheter, i alle fall i grove trekk. I en veldig tidlig stripe (sett ovenfor) som Flis ofte refererer til selv, kommer Børre med en kynisk, men skarpsindig uttalelse som er helt i strid med hans nåværende karakter. Han ble raskt dummere i de påfølgende stripene. Når vi kommer til stripene der han prøver å lage en dokumentar om kyr, har han tilegnet seg den nærmest patologiske dumheten som han senere er mest kjent for, og som Flis allerede i disse tidlige stripene anvender med atskillig variasjon.

Rolf var muligens litt mer radikal i begynnelsen, men det som har endret seg, er først og fremst hvordan han oppfattes utenfra. Når Tobben sier at «[Rolfs] politiske synspunkter får Goebbels til å fremstå som Desmond Tutu» kan det tilskrives serieskaperens hang til ekstra spissete bemerkninger i seriens begynnelse. Et mer oppsiktsvekkende (men riktignok mye mer fiffig) eksempel på plump satire dukker opp allerede i den første stripa, når Rolf gjør noe som ligner mistenkelig på en nazihilsen. I konteksten var det tydeligvis ikke ment slik fra Rolfs side, men trolig fra seriens. Denne detaljen hadde neppe fungert så godt i dag, og Flis strøk da også ganske fort Godwins lov fra Radio Gagas formålsparagraf.

Og Tobben har alltid vært limet som holder alt sammen (eller prøver så langt det lar seg gjøre), men en merker seg at komikken i større grad gikk ut over ham i seriens begynnelse. Den gangen var han både temperamentsfull ulykkesfugl og «straight man», men etter at han kom inn i ordnede familieforhold, har han stort slått seg til ro med den siste rollen Dette var selvsagt i samsvar med Flis’egen overgang til rollen familiefar. Noe som gjør det fristende å spekulerer på hvordan datinglivet hans var da innholdet i «Første Sending» ble tegnet, for Tobbens forsøk på å finne kjærligheten kunne gå hardt for seg.

Radio Gaga – Første Sending
Av Øyvind «Flis» Sagåsen
Forord av forfatteren
124 sider
179 kr.
Egmont
Les også:
Anm av Radio Gaga # 0
Anm. Av hardback «Over Til DAB»
Intervju med Øyvind Sagåsen