Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

UTTRYKKSFULL THRILLER ( 7.06.10 )

Amerikanaren Max Estes har laga årets mest stiliserte krim på eit norsk forlag.

Av: Trond Sätre

Max Estes hadde allereie opparbeida seg ei viss kredibilitet på forlaget Top Shelf då han flytta til Norge i 2009. Her arbeider han som illustratør, tilknytta selskapet Patron. ”Den Krokete Kniv” er den første teikneserien han har laga spesielt for eit norsk forlag.

”Den Krokete Kniv” er ei ordlaus forteljing, presenteret i eit lite, rektangulært album. Men til skilnad frå dei fleste ordlause teikneseriar utgjeve i Norge gjer denne historia lite bruk av symbolikk; den er påfallande konkret. ”Den Krokete Kniv” er ein thriller med dramaturgi som ein film, men med eit særs stilisert uttrykk. Sentralt i handlinga står ein egyptisk kniv som det kviler ei forbanning over, og dei tre hovudpersonane, som alle er av det litt tvilsomme slaget, prøver enten å få tak i den eller kvitte seg med den. Rett nok er handlinga temmeleg enkel; det er ikkje historien som er det sentrale elementet her, men formen. Om stilen er enkel, er kvar einaste rute uttrykksfull. Bruk av i utgangspunktet banale verkemiddel som fartsstriper, stjerner, utropsteikn og lydeffekter gir til saman serien ei særs animert kjensle, mens bruken av fargar er effektivt til å skape den rett stemninga. I grunnen er fargebruken (svart og blått dominerar) det mest påfallande med albumet, og den verkar uhyre gjennomtenkt.

Max Estes sin krim er ei solid forteljing med ordentlig og truverdig oppbygging. Men skal du investere i denne vesle boka, er det heilt klart ein fordel om du ønsker å studere dei visuelle verkemidla litt nøyare – For ”Den Krokete Kniv” er framfor alt eit eksempel på utnytting av det reint visuelle formspråket i teikneseriar som medium.

Den Krokete Kniv
Av: Max Estes
ISBN 978-82-92226-26-1
56 sider
130 kroner
Jippi Forlag

divider
  1. 1066 skrev:
    Jeg tok med meg siste Tex Willer, i butikkene nå, her kan man virkelig snakke om tegneseriekunst. Og handlingen går elegant framover, med dialoger, bilder, dramatikk og spenning, nesten som i en film.

    Dette ble hånet, spottet og harselert over, spesielt av en innsender som har visse problemer med tall og derfor siterer min signatur feil. Med andre ord et null, som vi må slite med!

    Noe for han med tall problemer:

    ”Den Krokete Kniv” er ein thriller med dramaturgi som ein film, men med eit særs stilisert uttrykk.

    Så kommer dette, og jeg savner virkelig ”nullet”s kommentar, at han møter seg selv i døren, med buksene nede tar jeg som en selvfølge.
    Det er i grunnen synd på han, og jeg føler med han, det er jo ikke greit å være liten et null, som vil hevde seg, stakkars mann! Etter er det bare en liten gutt, siden han stadig i sin selvhevdelse gjentar at alt annet er barnslig enn det som han har tror er fine greier, som kan imponere!


    1066    8. June 2010, 22:28    #
  2. Hei, 1066! Bare en liten utfordring: Har du lest Den krokete kniv? Hva synes du om utgivelsen?


    Kristian Hellesund    8. June 2010, 22:55    #
  3. Hei, Kristian, ja og jeg vet også hvor intrigen er hentet fra!

    Originalen er best, synes nå jeg, videre synes jeg at denne kunstneren burde gitt kredit til hvor han fant denne thrilleren.

    Eller er det slik at tilfeldighetens skjebne spiller inn og på meg, som vet tydelig litt mer enn dem som frankerer denne siden?

    Likeså – hva mener du om å rakke ned på min framstilling (om en helt annen serie) og så bifalle (eller blir det ikke bifalt?) en annen utgivelse fra Jippi, der vi kunne byttet ut denne tittelen med Tex Willer og da blir alt harselert over?

    Eller er det et for vanskelig spørsmål, noe som du ikke liker å snakke om?

    Og beklager, jeg oppfatter ditt innspill et forsøk på å avlede oppmerksomheten på disse tingene!


    1066    8. June 2010, 23:07    #
  4. Jeg blir litt forvirret over et par ting i innlegget ditt 1066.

    1. For et par uker siden skrev du at du syns det er trist når noen går på person isteden for sak (noe jeg er enig i), men i ditt første innlegg nå så bruker du store deler av innlegget på å kritisere Gonzales og kalle han et lite null og en det er synd på.

    2. Jeg skjønner heller ikke hvorfor Gonzales må møte seg selv i døren. Jeg er ikke enig med han i at Tex Willer er en dårlig serie, men “Den krokete kniv” og Tex Willer er to forskjellige tegneserier og dermed kan man jo bruke beskrivelsen på den ene, men føle at den ikke passer på den andre.

    Har desverre ikke lest “Den krokete kniv” ennå, men vi garantert gjøre det etterhvert. :)

    Det hadde forresten vært interessant om 1066 kunne røpe hvor intrigen er hentet fra, slik at jeg kunne sammenlikne originalen med “Den krokete kniv”.


    Chris R    9. June 2010, 00:00    #
  5. 1066: Retoriske spørsmål er interessante, men i dette tilfellet velger jeg å overse dem.

    Jeg stilte deg spørsmålet om Den krokete kniv siden du velger å komme med en kommentar til Serienetts anmeldelse uten tilsynelatende å benytte muligheten til å kommentere utgivelsen.

    For min egen del kan jeg innrømme at jeg har lest meget lite Tex Willer og dermed ikke kan uttale meg om denne tegneserien. For øvrig oppholdt meg i Italia i 2009 og har sett flere utgivelser av italienske Tex Willer der det grafiske holdt en meget høy standard. Siden mine ferdigheter innen italiensk er heller dårlige, velger jeg å ikke uttale meg om disse tegneseriene som en helhet av tekst og tegninger.

    Ellers synes jeg det er flott å se Gimenez på norsk igjen i siste nummer av Fantomet. Jeg skulle ønske at Egmont tok opp hansken og ga oss mer av Paracuellos. Dette er en av de mest interessante selvbiografiske tegneseriene, og den hadde fortjent ny utgivelse i Norge.


    Kristian Hellesund    9. June 2010, 00:05    #
  6. Jeg er overrasket over at mitt første innlegg ble lest/misforstått slik!

    For det var ikke mitt budskap å kritisere anmeldelsen og eller innholdet av dette heftet, altså kvaliteten av denne serien.

    Det jeg påpeker at når jeg brukte lignende superlativer om en Tex Willer utgivelse, ble disse (superlativene) harselert over som noe latterlig.

    Men her blir slike ord godkjent!

    Denne forskjellen var det jeg påpekte, og det har ingenting med om jeg har lest serien, som jeg så som en avsporing av det problemet jeg tok opp!

    En person som i nær sagt alle sine innlegg har gått fra den ene usaklighet til den andre, samtidig han har gjort sitt beste med stadige personangrep, samt at han ikke kan skrive et tall riktig, fortjener vel ikke annen betegnelse enn et ”null”. 99% av alle hans innlegg består jo av personlig tøv og usakligheter. En nærmest uslåelig negativ rekord!


    1066    9. June 2010, 11:18    #
  7. Du er inne på noe der!


    1066    9. June 2010, 20:24    #
  8. 1066: Hvorfor i heite huleste kommer du drassende med Tex Willer til denne anmeldelsen av Den Krokete Kniv (som for øvrig er en veldig fartsfyllt og lekker sak)?!? Jeg begynner faktisk å tvile på at du har lest Forresten eller Den krokete kniv eller noe annet som er tilgjengelig utenfor Rimi.


    Bendik K    18. June 2010, 18:26    #
  9. Eg skjønte ikkje den eg heller.

    Det ser ut som om 1066 reagerer på at anmeldar samanliknar med dramaturgien i film (som gir ei spesifikk referanse til trekk med serien) fordi ein lesar gjorde narr av at 1066 skreiv at Tex Willer var nesten som ein film (på ein måte som riktignok er veldig vag og lite informativ).

    Det er ei kolossal avsporing, spesielt i byrjinga av ein diskusjon om ein interessant serie.

    Og det vert å rette bakar (anmeldar) for smed (ein av dei som berre kommenterer på desse sidene).

    Viss der oppstår meiningsbrytningar etterkvart som ein diskuterar ein serie, så er jo det greit, og i enkelte tilfelle givande eller informativt. Men eg synast det vert feil å trekke gamle diskusjonar over i nye emne og så byrje å gå til angrep.

    Då eg først såg 1066 sitt innlegg, så byrja eg å lure på om der mangla eit innlegg før han som hadde forsvunne, det verka berre så malplassert at desse argumenta skulle opne kommentarane her.

    Det går an å diskutere kvar serie for seg før ein byrjar å gå i skyttergravsposisjonar.


    Knut Robert Knutsen    18. June 2010, 23:12    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)