Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

ERNSTSENS INFERNO (16.06.11 )

Kodok’s Run av Martin Ernstsen er en av mest spesielle utgivelsene Jippi har stått bak.

Av: Trond Sätre

En ting er selve historien, om den postbærende frosken Kodok som reiser gjennom et drømmeaktig landskap for å levere et brev med ukjent innhold til en ukjent mottaker – Den er passe finurlig surrealistisk og åpen for tolkning, men historien i seg selv er ikke noe mer eksperimentell enn mye annet vi har sett fra Jippi. Nei, det er formatet som gjør Kodok’s Run til et særsyn.

Martin Ernstsen lagde denne serien som et eksamensprosjekt da han studerte kunst i Stockholm (kanskje er dette grunnen til at han har lagt engelske på undertekster). Omslaget er tittelen skrevet med ekstra store, bølgete bokstaver og boka er trykket i avlangt format (24×30). Dette formatet er nødvendig for å kunne gjengi det panoramiske landskapet som serien stort sett består av. I likhet med seriens forvirrede hoverperson reiser vi som lesere gjennom et overveldende fantasilandskap som er full av detaljer, og stadig skifter form. Som en kontrast er fargebruken enkel: Bare nyanser av svart, rødt og grønt blir brukt. Virkningen er at landskapene og dets beboere virker enda mer truende. På noen av sidene minner Ernstsens landskaper mest av alt om helvetesmalerier fra middelalderen. Om det var en tiltenkt effekt, vet jeg ikke, men den fungerer godt.

Handlingen er fortalt på en mest mulig flytende måte, der ruter blir brukt bare når det er strengt nødvendig for å få fram detaljer i handlingen. Mesteparten av tida ser vi frosken Kodok bevege seg gjennom det panoramiske landskapet på en ”animert” måte som krever at leserens følger nøye med den visuelle framdriften. Den panoramiske fortellerstilen er også viktig for å få fram sluttpoenget i historien, som jeg for øvrig ikke skal røpe her, selvsagt.

Kodok’s Run fortjener litt ekstra oppmerksomhet fra serie-Norge. Boka innholder så gode eksempler på kreative fortellerteknikker innen tegneseriemediet at den gjerne kan ende opp som pensum.

Kodok’s Run
ISBN 9-788292-226353
32 sider
150 kr.
Jippi Comics

divider
  1. For en sjelden gangs skyld :) kan jeg nok være enig med vår venn Gonzo: dette ser ut som en viktig og god utgivelse. Som Håvard Johansens bok fra i fjor (som dessverre ikke vant Sproing-prisen) er dette en bok/serie som bryter grenser og legger nye veier i spennende terreng.


    Arild W    17. June 2011, 16:17    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)