LAUVIKS ANDRE ( 1.09.06 )
I fjor kunne Schibsted Forlagene by på den første boksamlingen med Lars Lauviks tegneserier. Denne måneden kommer bok nummer to i salg, men hvilken tittel har den fått?
Mens enkelte serieskapere konsentrerer seg om én enkelt tegneserie, har Lars Lauvik drevet med flere serier på en gang. For tiden går det i Eon og vitsetegningene Oppgulp, men Lauvik har også tatt seg av serien Wildlife. Nå i september kommer den andre samlingen med Lauvik-serier, og i likhet med fjorårets ”Galskap satt i system” blir årets bok en utgivelse der alle tre Lauvik-prosjektene samles.
I følge nettsidene til Schibsted Forlagene vil den nye Lauvik-boken få tittelen ”Naiv.Hyper” og inneholde ”176 sider syk, syk humor samt et bak kulissene-kapittel der leserne får se hvordan Lauviks serier blir til.
Lars Lauvik kommer med boken ”Naiv.Hyper” denne høsten. (Foto: Kristian Hellesund)
Les mer om utgivelsen hos Schibsted Forlagene:
http://www.schibstedforlagene.no/tegneserier/tegneserieboker/articles/artid508199.html
Les mer om Lars Lauvik hos Serienett:
Sotras egen tegneserieskaper
FIOR STILLER UT <- Eldre | Nyere -> SPIDER-MAN SLÅSS VIDERE
Men det merkelige er at forlaget – som ved fjorårets lansering – ikke finner plass til en Lauvik-lansering i festivalprogrammet på Raptus. I fjor ble boken lansert på Ark Beyer samtidig som Raptus gikk av stabelen i Kongressenteret…
— Spacedog 2. September 2006, 10:27 #
Samme opplegget med Rocky-boka. Trur det er fordi dei kan dra nytte av pressefokuset rundt Raptus samtidig som dei skiljer seg ut ved å ha arrangementet i handlegatene i Sentrum. Skadar ikkje at dei (forlaget, ikkje Lauvik) kan late som dei er for kule eller for store for Raptus.
Viss dette opplegget er ein suksess, så kan og “markedsføringsansvarlig” ta meir av æra for det enn viss det ligger under Raptus.
Problemet er vel heller at vi ikkje har meir sånne opplegg i Raptus-regi som ein appetittvekker som kan dra folk til sjølve festivalen. Men sjølve festivalen har alltid vore så arbeidskrevande at eg vanskeleg kan sjå korleis det skulle gå til.
Men vi kan vel alle vere einige om at det viktigaste er at forlaget og Lauvik tar dei markedsføringsvala som fører til best sal og PR for dei. Men eg opplevde det som uheldig den gong eg var involvert med festivalen at forlaga viste såpass liten interesse for å ta i bruk dei ressursane festivalen kunne stille til veie i forbindelse med markedsføring og “event”-planlegging.
— Knut R Knutsen 2. September 2006, 19:07 #