Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

TEGNESERIENS DRAMATURGI I EGET SEMINAR ( 9.04.07 )

Oslo Comics Expo nærmer seg. En del av tegneseriefestivalen blir et seminar om tegneseriens dramaturgi.

Av: Kristian Hellesund

Det er under fire uker til tegneseriefestivalen Oslo Comics Expo går av stabelen. Så langt er lite sluppet ut av informasjon om festivalen, og festivalens nettside har i to måneder fortalt at det snart kommer mer informasjon. Men like fullt er noe klart. I en pressemelding fra arrangørene får Serienett opplyst at Oslo Comics Expo tyvstarter med et eget seminar om tegneseriens dramaturgi. Seminaret arrangeres av Norsk filmutvikling fredag 4. mai klokken 13.

Spørsmålene man stiller seg og som kan bli besvart under seminaret er som følger: “Hvordan preger tegneserier moderne film? En rekke av de siste års kinosuksesser er basert på tegneserier. Hva sier filmer som 300, Ghost World, Spider-Man, Constantine, og ikke minst Sin City om tegneseriefortellingenes betydning for moderne film? Hvordan skriver man en tegneserieroman?”

Til seminaret er det hentet inn både serieskapere og tegneserieeksperter. Forelesere blir den britiske Hellblazer-forfatteren Denise Mina sammen med norske Tor Ærlig og Morten Harper.

Les mer om seminaret på nettsidene til Norsk filmutvikling:
http://www.nfu.no/dok.php?kat=aktuelt&id=167

divider
  1. Denise Misa? Ho er ein romanforfattar som berre ganske nyleg har byrja med teikneseriar. Eg kan sjå meg føre at ho er forelesar i eit seminar om skriving /oppbygging av ein roman, men ikkje teikneseriens noko spesielle formspråk. Eg er sikker på at forfattarar kan få noko ut av seminaret, det er berre teikneserievinklinga eg er litt skeptisk til.


    Knut Robert Knutsen    9. April 2007, 10:06    #
  2. Du tar selvsagt feil. Leonardo Manco kommer også, det blir offentliggjort straks over påske nå. De snakker om å jobbe sammen..

    Det blir så fint atte! Komkomkom alle skeptikere..


    håvard s. johansen    9. April 2007, 19:01    #
  3. Helt enig med Gonzales. Det er utrolig dårlig av arrangørene å enda ikke ha noe å vise til, bare drøye tre uker til festivalstart.

    Helt greit swelvsagt, dersom OCX bare ønsker å være et lokalt oslo-fenomen. Men har de virelig ambisjoner om å bli en slags motvekt til Raptus, bør de få ut fingeren og legge noe mer på bordet snart, ellers blir det få tilreisende som gidder komme.


    Ragonix    10. April 2007, 10:28    #
  4. De skal ha tidenes freskeste ballrom for småunger! Med over hundre gitarspillende barnehageonkler!


    Quakeulf    10. April 2007, 14:27    #
  5. Synes OCX har alt for lite å stille opp med for å være en motvekt til Raptus. Jeg var innom hjemmesidene til OCX og håpte at de hadde LITT mer info for festivalen, og nettsider med flott design osv. Istedet var det bare tre linjer som hvem som helst kunne skrevet. Jeg har ikke dirkete noe imot OCX, men som festval synes jeg de har en lang vei å gå.


    Torgeir    10. April 2007, 16:13    #
  6. OCX er arrangert av late og uengasjerte mennesker som får for godt betalt.


    Quakeulf    11. April 2007, 01:38    #
  7. «Utrolig dårlig», «alt for lite å stille opp med», «late og uengasjerte mennesker»? Huff, eg kunne ikkje ha vore meir ueinig. Eg er sjølvsagt einig i at OCX har langt å gå for å nå Raptus-nivå, og at ting kunne ha vore betre oppdatert, men ærleg talt, vi snakkar om ein festival som er heilt i startgropa. Kven er det som ikkje har litt problemer når dei starter opp med noko nytt?

    Eg trur at OCX akkurat som alle andre nye prosjekter har sine problemer. Men la oss ikkje dømme festivalen før vi har sett den. Vi kan ikkje samanlikne med Raptus, vi kan kanskje samanlikne med aller første Raptus som blei arrangert, for det vil ALLTID eksistere problemer i oppstarten. Og eg er einig i at mange av desse problema burde ha vore løyst no—men eg trur likevel at OCX kjem til å bli ein flott festival og ei flott markering av Tegneseriens dag for oslofolkets del. Og hadde det ikkje vore for at det fell saman med Tegneseriens dag, skulle eg definitivt ha prøvd å gi festivalen ein sjanse. Og dramaturgiseminaret synest eg faktisk verker ganske spennande, same kva namn som står på plakaten.


    Olaf Moriarty Solstrand    11. April 2007, 08:54    #
  8. Og berre så det er sagt: Klart eg er einig i at det bør gå an å stille krav. Men samtidig er eg forståingsfull for at det ikkje nødvendigvis er så lett å få alt på plass med ein gong første gong ein prøver på ting.

    Eg har vore kritisk til kollisjonen med Tegneseriens dag sidan første gong eg høyrde om denne datoen, men ein veldig stor trussel mot Tegneseriens dag trur eg ikkje at det blir. Såvidt eg har skjønt blir det framleis arrangement iallfall både i Bergen, Østfold og Trondheim, og vi jobber med å få til noko i Tromsø. Så eg trur ikkje vi treng å vera bekymra over at det ikkje er folk igjen til lokale arrangement. Vi treng vel heller ikkje bekymre oss over at publikum til dei lokale arrangementa forsvinn, ettersom dei fleste av arrangementa Tegneseriens dag har vore best på, eigentleg retter seg mot dei som ikkje vil reise femti mil for å dra på teikneseriefestival uansett. Men mange teikneseriefolk kjem til å la vere å reise til OCX så lenge den kolliderer med lokale plikter i Tegneseriens dag, og det vil vera eit irritasjonsmoment både for oss som sit i utkanten av landet og kunne tenkja oss til Oslo, og for OCX som mister ei rekke potensielle gjester.

    Eg trur Oslo får årets klart beste lokale Tegneseriens dag-arrangement. Men det gjenstår å sjå om vi som ikkje er frå Oslo vil sjå på festivalen som noko meir enn eit lokalt Tegneseriens dag-arrangement, og då vil samlingspunktet for teikneserieinteresserte over heile landet ikkje vera OCX, men Raptus.

    Dersom det blir ny OCX neste år, håper eg at festivalen blir flytta til eit anna tidspunkt. Isåfall skal eg prøve å ta meg ein tur.


    Olaf Moriarty Solstrand    11. April 2007, 09:57    #
  9. Jeg vil understreke at Quakeulfs innlegg helt og holdent står for Quakeulfs regning.


    Kristian Hellesund    11. April 2007, 10:00    #
  10. Undertegnede kommer i år til å droppe en konfirmasjon for å være med å arrangere Tegneseriens dag i Trondheim, men frykter interessen fra publikum vil bli mindre når publikumsmagneten vår, Mads Eriksen, svikter oss og drar på OCX (grrrrr….). Men vi andre får bare gjøre vårt beste for å få til en skikkelig trøndersk markering på dagen.


    ABye    11. April 2007, 11:05    #
  11. Eg har ofte kome med kritiske kommentarar til innhaldet i OCX sine media-utspel, men Quakeulf sine kommentarar er det lett å ta avstand ifrå. Eg trur ikkje eit augeblikk at OCX-folka er uengasjerte eller late. Det som uroar meg mest er at det ser ut til at dei har mange av dei same unødvendige problema som Raptus sleit med i startfasen. Men det går seg vel til.
    Eg håpar faktisk at OCX klarer å bli det som arrangørane lovar.


    Knut Robert Knutsen    11. April 2007, 11:10    #
  12. Åh herregud. Internettdrama.

    Så se å BEVIS NOE DA, og ikke feig ut og ty til støttegrupper fordi herr anonym på internett sa noe som gjorde at du ble lei deg.

    Selvfølgelig kommer jeg til OCX, men det er ikke til å skyve under en stol at jeg er dypt skuffet over informasjonen og markedsføringen.


    Quakeulf    11. April 2007, 12:59    #
  13. Beklager, Quakeulf, det var ikkje slik meint. Du har sjølvsagt lov til å meine det du vil, beklager om det verka som om eg gjorde narr av dine meiningar. Det var verkeleg ikkje min intensjon. Sorry.


    Olaf Moriarty Solstrand    11. April 2007, 14:13    #
  14. Quakeulf, hva ville du markedsført på dette tidspunktet med et minimalt markedsføringsbudsjett, når forlagene holder igjen navn og hverken vil si ja eller nei, eller gi festivalledelsen svar? Er det så rart om informasjonen kommer litt sent når festivalledelsen venter i det lengste for å forsøke å opprettholde et godt forhold til forlagene – som tross alt også er oppdragsgivere for flere av enkeltpersonene? For å få en vinn-vinn-situasjon må alle parter gi litt. Forlagene har kanskje gitt litt lite, og OCX har gitt litt mye allerede. Men det spørs om det ikke forandrer seg ganske raskt nå som festivaldagene kommer nærmere og nærmere. Hvis du er mer opptatt av mulighetene enn av å være negativ og slenge med leppa, så kanskje du til og med kan få det ganske hyggelig under festivalen.


    Mariam    11. April 2007, 14:15    #
  15. Etter det jeg har sett, er det lite å hente på å vente på de større forlagenes velvilje. Slik sett bør festivalledelsen satse på å ordne med trekkplastre på egen hånd.

    Uansett er det litt tøft å dra i gang en ny festival på såpass kort tid som Oslo Expo har tatt sikte på.

    Selv dropper jeg denne til fordel for tegneseriens dag og drar til Vossastreken i stedet.


    Frank Flæsland    11. April 2007, 15:24    #
  16. Heihei, alle sammen – kult at folk er engasjerte, uavhengig av hvilke synspunkter man måtte ha, fra de mest støttende til de mest hissige;)

    Jeg skal ikke skrive noen veldig lang og unnskyldene mail på noen måte her; ting blir som det blir pga av mange faktorer hvorav de største og mest avgjørende kortene har vært kort tid og en frivillig komité som aldri har arrangert noe slikt før – i tillegg til noen uventede situasjoner i forhold til gjester(dødsfall, bl.a.).

    Generelt er vi i rute og nettsida er oppe om noen dager, festivalavisa er i ferd med å gå i trykken, bodområdet begynner å bli fullt av små og store forlag, utstillingene snor seg inn i interessante områder, programmet er tettpakket og spekket med intervjuer og debatter og tegneserieband, øl og Fiske & Kverneland-talkshow skulle gjøre det hele en minneverdig opplevelse for de som velger å ta turen.

    Men det at forlagene har vært vanskelige å ha med å gjøre stemmer overhodet ikke; la meg bare ha dette på det rene. Grunnen til at lite informasjon har vært gitt, er rett og slett fordi vi har fokusert på å bygge en expo fra bunn av og få alt opp på bena av både praktiske og estetiske ting før informasjonen blir gitt. Men den er på vei.

    Husk forøvrig at dette er ikke Quartfestivalen vi snakker om, men en liten og intim sak på Grünerløkka. I størrelse blir den liten, men i tyngde blir den.. vel.. forhåpentligvis tung.

    Så nok en gang til de som kan og vil: komkomkom! Ta en øl og ta en titt. Til de som ikke kommer: kom neste gang!

    Takk for all kritikk, ros og surmuling.. vi håper dere fortsetter… det gjør vi, jaffal..

    Håvard og Flu,
    Oslo Comics Expo ´07


    OCX ´07    11. April 2007, 17:16    #
  17. Glimrande, Håvard og Flu – har tru på at dette blir eit fint arrangement, og dersom festivalen ikkje kolliderer med Tegneseriens dag 2008, lover eg å prøve å kome meg dit neste år :-)


    Olaf Moriarty Solstrand    11. April 2007, 17:44    #
  18. Vel… foreløpig så snakker vi om annenhvert år, om det blir noe mer. Men det får man komme tilbake til:)

    Takk for entusiasme, Herr Duck;)


    OCX ´07    11. April 2007, 17:47    #
  19. Velvel. Kan alltids kome i 2009 òg, eg. Eller eg kan kome i 2008 og sitja der på halestjerten og kose meg på Grünerløkka aleine.


    Olaf Moriarty Solstrand    11. April 2007, 18:08    #
  20. Wow, faktisk svar fra OCX-folka.

    Dette er bra. :)

    Men altså, markedsføring.

    Har dere hørt om noe som heter “viral marketing”? På godt norsk “jungeltelegrafen”. Dt fungerer som fy på internett, og er relativt enkelt å sette i gang også, bare ha en dugelig hjemmeside å vise til og registrer dere som brukere på enkelte nettsteder og så er dere godt i gang. Raptus er allerede presentert på Nettserier.no.


    Quakeulf    11. April 2007, 20:29    #
  21. Vel.. da må jeg få parere enkelt og greit:

    www.oslocomicsexpo.no/

    Checkit, yo!

    Håvard og Kristoffer


    OCX ´07    11. April 2007, 20:49    #
  22. Vel.. da må jeg få parere enkelt og greit:

    www.oslocomicsexpo.no/

    Checkit, yo!

    Håvard og Kristoffer


    OCX ´07    11. April 2007, 20:49    #
  23. Hei Håvard og Kristoffer

    Fint at dere tar kritikk så bra. Jeg har arrangert større ting selv, og vet at det ikke er lett så lenge man bare har frivillige bak seg. Har vært og sett på programmet, og det ser spennende ut. Synd det er lite for oss superheltinteresserte, men markedet for oss er lite i Norge ;-) Dette blir gøy. Kunne tenke meg å sitte på stands selv… I superheltkostyme, selvsagt….


    Aina Johnsen    11. April 2007, 21:05    #
  24. Hei, Aina!

    Det er ledige stands og vi vil ha alle interesserte der! Ta på kostyme og kom, regardless.

    Og vi trenger også frivillig hjelp for alle som er interesserte! Særlig på lørdagen.

    H.


    OCX ´07    11. April 2007, 21:07    #
  25. Så bra at sidene endelig har kommet opp, nå føltes det mye bedre. :3


    Quakeulf    12. April 2007, 08:30    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)