Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserie-utgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre.

Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune.
Norsk Kulturråd
Bergen kommune

Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante menings-utvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser


Raptus Comics Festival Oslo Comics Expo Deichmanske Serietek

FILOSOFI OG NOSTALGI (20.04.07 )

Schibsted Forlagenes andre Spider-Man-hefte er i salg. Her opptrer edderkopphelten i to historier der man får se både den nye og den klassiske drakten.

Av: Kristian Hellesund

Spider-Man er den mest profilerte superhelten i Norge for tiden. Tegneseriefiguren har to månedlige tegneseriehefter, og i Spider-Man Kids kan man lese britiskproduserte historier laget for barn i småskolealder. I tegneserieheftet Spider-Man kan man lese de moderne, amerikanske seriene med edderkopphelten, og i årets andre hefte har Schibsted Forlagene valgt å trykke del 2 av to ulike Spider-Man-fortellinger.

Den første delen av heftet føres an av fortsettelsen av historien ”Mr. Parker Goes to Washington”, der Spider-Man opptrer i den nye røde og gule drakten. Historien er på mange måter en filosofering over superheltrollen, der Spider-Man og Iron Man opptrer i sivil i en høring i Washington. Mens manusforfatter J. Michael Straczynski viser sin klasse med både rappe og lesverdige replikker, skuffer tegnerteamet Tyler Kirkham og Jay Lesten (tusj). De velger en tegnestil med mange interessante lay-outgrep, men utformingen faller gjennom sammenlignet med Ron Garney og Bill Reinhold, som tok seg av del 1 av historien. Kirkham/Lesten velger en enklere fremtoning, der tegningene blir mindre detaljerte og minner mer om en avslappet animasjonsversjon av Spider-Man. I tillegg sliter tegnerne med ansiktsuttrykk og øyne, slik at det er vanskelig å få helt bestemt sinnsstemningen til hovedpersonene i historien.

Del 2 av Spider-Man nr. 2/2007 gir leserne del 2 av den femdelte historien “Feral”. Her er det gjensyn med den klassiske drakten og gamle Spider-Man-kjenninger som Lizard, Vermin og Black Cat. Samtidig kan historien by på nostalgi i form av tegningene til Angel Medina. Medinas tegnestil er som om Todd McFarlane er tilbake som Spider-Mans kunstneriske leder, og man får en nittitallsfølelse av å lese historien. Manuset til Roberto Aguirre-Sacasa byr på spenning, og det er en fornøyelse å se hvordan han skriver superskurkene inn i historien. Dog savner denne anmelder de litt såpeoperaaktige replikkene til David Michelinie, som Todd McFarlane samarbeidet med i sin Spider-Man-karriere, men Aguirre-Sacasa gjør like fullt en god jobb.

Spider-Man nr. 2/2007 byr på gode superhelthistorier, men dette er ikke måten man bør presentere slike serier. Denne anmelder mener at det ikke er riktig å kjøre flere historier på en gang i et hefte. Det trekker neppe nye lesere til Spider-Man-bladet, og lesere som har fulgt Spider-Man i Norge gjennom mange år vil savne Spider-Man-heftenes lange historierekker med edderkopphelten. Det er en bedre måte å servere superhelthistorier på enn å adoptere antologiformatet som blant annet har vært brukt i det norske Conan-bladet.

Pssst, Schibsted Forlagene: Hva med å trykke opplysninger om amerikansk originalpublisering i heftene? Leserne fikk det i Spider-Man nr. 1/2007, men det savnes i dette heftet samt i Marvel Spesial nr. 1/2007 og 2/2007.

Spider-Man nr. 2/2007
52 sider
34,50 kroner
Schibsted Forlagene

divider
  1. Jeg tror en av de største tabbene superheltutgiverne kan gjøre er å forvirre leserne, ikke bare de nye, men også de mer erfarne. Jeg har lest (nesten) alt som er gitt ut på norsk – gjerne flere ganger, og selv jeg lurer noen ganger. Kan tenke meg at nye lesere fort gir opp og heller kjøper noe enklere….


    Aina Johnsen    22. April 2007, 22:15    #
  2. Jeg sier bare en ting: Spandex


    Quakeulf    22. April 2007, 22:34    #
  3. Nei, nei… det er ustabile molekyler, vettu. Snakk med Reed…


    Jon Løvstad    22. April 2007, 23:40    #
  4. Det var litt kult å se igjen de tidligere Spidey-draktene som den nye kan imitere.

    Ellers synes jeg Schibsted burde valgt å kjøre en av historiene i bladet, ikke begge samtidig.

    Som en digresjon: Hvordan går det med Seriehuset og superheltserier nå når Schibsted har overtatt Marvel-seriene?


    Frank Flæsland    23. April 2007, 01:17    #
  5. Superheltserier selger elendig, så det blir det nok ikke spesielt mye av etterhvert. For min del er det helt greit at Schibsted taper penger enn at jeg gjør det… ;)


    Jon Løvstad    23. April 2007, 10:05    #
  6. At Seriehuset tapt penger på superheltserier kan kansje ha noe å gjøre med elendig drisribusjon (både få utsalgsteder og at bladene aldri kom når de skulle), dårlig oversettelse (mange skrivefeil og ellers mye dårlig språk) og null markedsføring.


    Otto Grønnvol    23. April 2007, 14:49    #
  7. Otto. Eit lite tips. når du skriv eit innlegg der du klagar på mange skrivefeil, pass på at du ikkje har for mange skrivefeil sjølv.
    Og det med dårleg oversetjing er ikkje noko ein berre skal ta Seriehuset på. Det er alt for mykje av det frå alle forlaga. Eg må innrømme at eg ikkje beit meg merke i noko med oversetjingane i dei blada eg har lese frå Seriehuset, men eg syntes dei hadde litt meir fokus på at lesarane skulle kunne hengje med og få komplette historiar. Dei store forlaga kan vere litt hipp som happ med kva dei vel ut.


    Knut Robert Knutsen    23. April 2007, 15:47    #
  8. Tror du må se ting i perspektiv, Otto – hefter som ikke selger godt får automatisk dårligere distribusjon siden man ikke ønsker å ha hefter i hyllene som bare “varmer”. Det er en ond spiral som alle sliter med og det gjelder like mye BC som Interpress. At enkelte hefter ikke kom til tiden skyldes flere faktorer – Marvel har sendt feil materiell, sykdom og markedssituasjon. Dette med oversettelse er et artig poeng – mange syntes oversettelsene var bra, de som klager har sjelden noe konkret å dra frem… men for all del…

    Markedsføring – vel, hvor mange seriehefter ser du reklame for? Jeg kan ikke se at det blir reklamert for stort annet enn Billy og Donald utover reklame i andre seriehefter og det praktiserte vi også.


    Jon Løvstad    23. April 2007, 16:03    #
  9. Distribusjon av hefter er et etterhvert sørgelig kapitel for tegneserier på norsk. I praksis har de “to store” monopol på salg i dagligvarebutikker og selv der er det meget variabelt hva som dukker opp.

    F.eks. er det ikke mange butikker i Bergen sentrum som fører Fantomet(1), og der det finnes, er det snakk om få eksemplarer.

    Blader som Donald og Pondus finner du stort sett overalt, men andre titler må du gjerne lete etter.

    Etter at jeg måtte løpe rundt i alle kioskene i sentrum for å få tak i noen av Seriehusets (og andre) utgivelser, har jeg nå begynt å sjekke flere av disse ofte (2) for å få med meg hva som kommer ut.

    Hefter, bøker og lignende kan dukke opp mer eller mindre tilfeldige steder, og noen ganger (f.eks. de siste Blueberry-heftene, første gang de kom ut) forsvinne på et blunk.

    Alternative kanaler er bokhandlere (meget tilfeldig hva som havner i disse), Serie/spill butikker (bare 10-12 i hele Norge, og forlagene må selv sørge for kontakt med disse), direktesalg via internett (kundene må vite om nettbutikken) eller annonser (det er stort sett Egmont med sine bokserier som gjør dette.)

    Ingen av disse alternativene kan måle seg med salg i butikker, i hvert fall ikke enda.

    (1) Et blad som burde ha rimelig brukbart salg, selv om “storhetsperioden” nok er over.

    (2) Blader fra Interpress kommer ikke på faste dager.


    Frank Flæsland    24. April 2007, 05:18    #
  10. En direkte følge av Narvesens nye eierskap er at denne butikkjeden er siste plass du skal leite dersom du jakter etter hefter utenom Donald/Pondus. Det samme gjelder andre typer kiosker som MIX og 711. Paradoksalt nok er ikke Narvesen lenger et utsalgssted for litteratur, men et “lifestyle management center” med mer fokus på snop/mat enn litteratur. Jeg ser da bort fra de store Narvesenbutikkene i de støste norske byene, de har bra dekning. I resten av landet er matkjedebutikkene beste plass.


    Spacedog    24. April 2007, 09:04    #
  11. “Monopolsituasjonen” ligger hos distributøren, ikke hos forlagene (selv om det selvsagt er forlagene som eier Bladcentralen). Det er en kjennsgjerning at Interpress har dårlig dekning hos kjøpmannen på hjørnet. Fantomets tid er over for lenge siden, innse det en gang for alle. Akkurat som T&T, Conan og andre gamle storselgere. Butikker som ikke selger mange hefter får færre og færre og til slutt er det stopp. I tillegg tar alle de plastede helvetesheftene veldig mye plass i hyllene og på de butikkene som har store rack men få hefter ser tegneserieavdelingen så glissen ut at man ikke gidder å kikke engang (jeg får sende et bilde av Rimi på Lande utenfor Sarpsborg sentrum…).

    Bokhandlere har bare det forlagene klarer å overtale dem til å ta inn. De er genrelt svært motvillige til å ta inn serier og handler helst om det er noen som bestiller – men da kun det ene eksemplaret… Selv ikke seriebutikkene tar inn alt som utgis her på berget.

    For alle utsalgsstedet er det en ting som gjelder – de skal tjene penger. Blader som er hyllevarmere betyr for dem kun elendig likviditet.

    Skal et hefte få noenlunde greit salg bør det ha en spredning på minst 10.000 hefter/3.000 butikker. Det er ikke mange som gidder å fly rundt i bygda for å lete etter et gitt blad med mindre de er samlere.


    Jon Løvstad    24. April 2007, 09:21    #
  12. Enig med Spacedog her. Narvesen har blitt en enorm skuffelse. Ser på mitt lokale Narvesen her i bygda, som før hadde veldig godt utvalg av tegneserier, men hva finner du nå? Pølser. snop, mat og hyllemeter med DVD og lifestyle-magasiner. Sukk…. Verden går rett i dass sier jeg bare…


    Lien    24. April 2007, 14:54    #
  13. Bladcentralen er eid av de store forlagene og slipper ikke andre enn eierne til. Hvis ikke det er en monopolsituasjon, vet ikke jeg.

    Med mindre Interpress får til en avtale med større butikkkjeder, vil forlag som Seriehuset slite i motbakke.

    At Narvesen blir et mer rendyrket gatekjøkken er også et dårlig tegn. Vet ser ut til at vi er på vei mot en liknende situasjon som i resten av verden, der tegneserier, med unntak av et par “storselgere”, er henvist til spesialbutikker og bokhandlere. At Egmont satser på bokserier er også et tegn på dette.


    Frank Flæsland    24. April 2007, 15:16    #
  14. Jeg beklager at det var skrivefeil i mitt innlegg hvor jeg klager på skrivefeil, men da jeg er dyslektiker er det ikke alltid like lett å se sine egne feil. Men når jeg som dyslektiker reagerer på skrivefeil i Serihusets blader vil jeg tro jeg ikke er den eneste.
    Når det gjelder konkrete tilbakemeldinger på dårlig språk er det litt vanskelig å komme med det (spesielt da jeg ikke sitter med noen av bladene foran meg), men det går på generelt dårlig flyt. Kevin Smith som skrev Daredevilbladene de gav ut er en mester på dialog (se filmen Clerks) og dette kom ikke til sin rett i de norske utgavene (Har lest de amerikanske så jeg veit dialogen er bra der).


    Otto Grønnvol    25. April 2007, 09:00    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Trond Sätre (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
håkon strand (ROCKY NETTOPP NÅ – 100!!)
Jostein Hansen (TEGNESERIER SOM SAKPROSA)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Bjoulv (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Thomas Askjellerud (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Jostein Hansen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
Paul Andreas Jonassen (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)
arild (FANTOMET NETTOPP NÅ - DEN TOMME TRONEN)