VINDEN BLÅSER FORTSATT FRA VEST (20.09.07 )
Forlagshuset Vigmostad & Bjørke har overtatt det bergenske tegneserieforlaget Westwind. Westwind-forlegger Arild Wærness forteller her om overtakelsen og kommer med sine tanker om dagens norske tegneseriemarked.
-Uten Pondus og Nemi ville det norske tegneseriemarkedet vært dødt!
Det er tegneserieeksperten Arild Wærness som kommer med denne påstanden. Wærness har tilbrakt et helt liv med tegneserier, og han har hatt en rekke ulike roller i og omkring den niende kunstart. Best kjent er han som tidligere sjef for tegneseriefestivalen Raptus, men Wærness har også drevet tegneseriebutikk, laget tegneserier, undervist om tegneserier og ikke minst lest et utall tegneserier fra barnsben av.
Arild Wærness har formidlet tegneserier på mange måter. Her underviser han om tegneserier på en skole i Bergen.
Tegneserieinteressen fikk Arild Wærness også inn i forlagsbransjen. Sammen med tre andre åndsfrender fikk Wærness det idealistiske tegneserieforlaget Westwind på beina for noen år siden. Forlaget har gitt ut både album og blader, og flaggskipet har vært albumserien 7 fjell med Varg Veum. Westwind har også gitt ut skrekktegneserier i Svartebøkene, fantasy i albumserien Miranda av InkaLill, og i tegneserieheftet Baddis fikk lovende serieskapere boltre seg. Som frittstående forlag er det nå slutt for Westwind. Nylig overtok forlagshuset Vigmostad & Bjørke tegneserieforlaget.
-Det har vært en tung prosess de siste årene. Vi satset hardt på Baddis og Svartebøkene samtidig som Varg Veum og Miranda. Det var i alle fall ett prosjekt for mye. Satsingen ble for tung, og det begynte å slite veldig mye på oss. Vi kom skjevt ut da den første gnisten var over. Vi hadde klart å gi ut Miranda og Varg Veum, og det var et stort løft. Så begynte det å bli rutine. Viljen til å jobbe uendelige timer på frivillig basis begynte å minke. Nybruddsarbeid er gøy. Det er ikke rutinearbeid, slår Wærness fast.
Samtidig pekte salgskurvene nedover.
-Det andre Varg Veum-albumet solgte ikke like godt som det første. Vi prøvde også noe nytt i Mannakorn av Torbjørn Lien, men den ble heller ikke noen særlig salgssuksess. I tillegg tok det lengre tid å produsere Svartebøkene enn forventet. Salg, regnskapsføring og distribusjon samtidig tok mye tid, og Svartebøkene mistet utgivelsestakten på hver tredje måned. Nå skulle vi vært på nummer 10, men vi hadde ikke tid, økonomi og overskudd til å få det til, forklarer Westwind-forleggeren.
Slitasje på ubetalte idealister kombinert med at de siste Miranda-albumene ikke fikk innkjøpsstøtte satte en demper på Westwind-staben.
-Det gis mye statlige støttekroner, og de deles ut rundhåndet til noen forlag. De virker som om det snakkes om at Westwind satser mer kommersielt enn andre. I realiteten har vi drevet med kniven på strupen. Det er ikke kommersielt å gi noe ut utenfor de to store forlagene i Norge, Egmont Serieforlaget og Schibsted Forlagene. Alle de andre sliter, men alle burde blitt vurdert likt av Norsk kulturråd. Folk får selv vurdere om dette er surmaget. Samtidig unner jeg alle den støtten de blir tildelt. Den er fortjent, men kanskje den skulle vært delt ut til flere? mener Arild Wærness.
Wærness føler at tildeling av støtte fra Norsk kulturråd er med på å avgjøre hva enkelte forlag gir ut.
-Westwind har aldri hatt en policy om at støttekronene kommer først. Søknader om støtte ble levert underveis, men påvirket aldri “utgivelse eller ikke. Vår tankegang var å gi ut serier som beriker tegneserienorge. Det skulle være noe som hadde betydning. Derfor ga vi ut Baddis, der vi kunne gi barn og unge et tegneseriehefte. Baddis ble drept av distribusjonen. Vi måtte ha hele opplaget ut til salgsleddet, men det ble i stedet fordelt av distributøren Interpress med utgangspunkt i forventet salg. Dermed ble det bare enkelteksemplarer her og der. De store forlagene sørger for at tegneserieheftene kommer ut i mange eksemplarer på hvert utsalgssted. I forhold til disse utgivelsene blir Baddis en parantes. Det er ikke lett når man står utenfor Bladcentralen og Forlagssentralen. Vi har hatt egen distribusjon. I realiteten var det bra distribusjon, men hvert eneste salgssted må ringes opp. Bokhandlerne er generelt skeptiske til tegneserier. Noen vil ikke ha det inn i butikken. Et argument fra bokhandlerne er at tegneserier er så lett omsettelige på det “grå” markedet fordi det finnes bruktbutikker som tar stjålne serier inn. En bok bryr man seg ikke om på samme måten, mener Wærness.
Tidligere i år fikk Westwind en distribusjonsavtale med Vigmostad & Bjørke. Med færre byrder på tegneserieforlaget, var man klar til å satse videre. Men slik ble det ikke.
-I sommer så jeg hvilken vei det gikk. InkaLill besluttet å trekke seg ut med Miranda. Det tredje Varg Veum-albumet ville dermed bli Westwinds eneste utgivelse i 2007. Det var tungt å miste InkaLill. Nå måtte vi sette oss ned og vurdere hva vi holdt på med. Ved å trekke seg ut hadde hun tatt en analyse av situasjonen. Med en enkelt utgivelse ville Westwind bli et mikroforlag. En utgivelse i året er ikke nok til å holde det gående på viljen alene. Når arbeidsgleden forsvinner, måtte vi gjøre noe. Vi innkalte til realitetsdiskusjon og fant ut at vi like gjerne kunne selge. Det ble naturlig å kontakte et vestlandsforlag. Vigmostad og Bjørke liker tegneserier, og de ville gjerne ha Gunnar Staalesen i stallen sin. Gunnar hadde ingenting imot salget. Hadde han sagt nei, hadde vi ikke gjort det, forklarer Arild Wærness.
Arild Wærness følger med på lasset over til Vigmostad & Bjørke. Både forlegger Arno Vigmostad, Gunnar Staalesen og den britiske Varg Veum-tegneren Mike Collins ville ha ham med videre.
-Jeg skal fullføre Varg Veum-albumene og fortsetter som redaktør. Vi har opparbeidet en arbeidsrutine der Gunnar, Mike og jeg setter dette sammen. Det blir akkurat som en amerikansk tegneserieredaktør som har stor påvirkning på det ferdige resultatet. Jeg gjør noen grep for å designe historien om til tegneserieform, og det er jeg som lager beskrivelsene av sidene for Mike ut fra Gunnars manus, forklarer Veum-redaktøren.
Det har helt klart vært bedre tider for tegneseriebransjen i Norge. Tegneseriene når ikke ut til folket, påstår Arild Wærness.
-Derfor er min kjepphest at vi må få opp og stå et alternativt distribusjonssystem for tegneserier i Norge. Frode Haaland, en av samarbeidspartnerne i Westwind, har sammen med meg luftet dette for de mindre tegneserieforlagene. Vi har møtt alt fra likegyldighet til interesse. Tenk om det fantes en sentral som sender ut og tar imot bestillinger av tegneserier fra forlag som Thule, Kelpie og Jippi på en gang. Så deler man på porto, og bokhandlerne får en anstendig pakke. Jeg fatter ikke at folk heller diskuterer distribusjon fremfor mest mulig støtte. Det er viktig å sørge for at det finnes et apparat som gjør at tegneserier blir kjøpt og lest. Hvorfor skal man støtte tegneserier som det ikke er mulig å få tak i? undrer Wærness seg. Han mener at det finnes 20 Narvesen-butikker i Norge med et relevant tegneserieutvalg.
-Hos ingen av disse utsalgene finner man vanligvis titler som Rabbel, Nissefugl og tegneserier av Jason. Dette finner man med sikkerhet kun på de spesialiserte tegneseriebutikkene i Norge, og dem er det rundt 10 stykker av. Hvor mange industrier er fornøyd med kun 10 utsalgssteder? Dette er det ingen i bransjen som snakker om. Det kan være at du for eksempel ser Rabbel hos en enkelt Narvesen. Det vil rett og slett være slump, mener Wærness.
Statlig støtte til tegneserier gis i form av både albumstøtte, kortseriestøtte og innkjøp til bibliotekene.
-Det er fascinerende å se at det pøses ut massevis av penger i støtte. Jeg hevder det er useriøst at ledende krefter i tegneseriemiljøet ikke har satt fokus på distribusjonssiden. Frode Haaland tok dette opp på Tegneserietinget da det eksisterte, men han fikk lite gehør. Problemstillingen er enkel: Hvorfor blir det gitt statsstøtte til serieskapere som ikke blir kjøpt og ikke lest? Jeg ser lengre på det. Tegneserien som massekultur er i ferd med å dø i Norge. Uten Pondus, Nemi og Donald ville dette vært en døende geskjeft. De er den hellige treenighet og holder liv i drømmen om Norge som tegneserienasjon. Når tegneserien går fra å være en massekultur og et fenomen som har vært sterkt i bevisstheten til folk til dagens situasjon, kan man tenke seg hvordan det er om femti år. Dagens ungdommer vil snakke om andre ting enn tegneserier når de er voksne, spår Arild Wærness og minner om tegneseriebevisstheten til de som var unge på femti og sekstitallet.
Med Vigmostad og Bjørkes oppkjøp kan Westwind-navnet forsvinne.
-Etter det jeg har skjønt, vil Vigmostad og Bjørke bruke sitt eget navn på Varg Veum-albumet. Kanskje blir det slik også på fremtidige tegneserieutgivelser? Det sies at de har innledet samtaler med InkaLill. De har også interesse for krim, og kanskje det kommer en egen krimserie i forlagets regi? Jeg skal i alle fall være på utkikk etter aktuelle tegneserier for de nye eierne, forteller Wærness.
-Hva betyr det for tegneseriebergen at Westwind er kjøpt opp?
-Jeg tror det er veldig bra at Vigmostad og Bjørke har kjøpt Westwind. De har en klar landsdelsprofil og er bevisst på egen rolle i det lokale kulturlandskapet. Helt lokalt er det veldig flott å slippe disse stadige antydningene til samrøre mellom Westwind og Raptus. Nå kan vi endelig snakke tegneserier uten å bli beskyldt for dobbeltspill. Jeg trakk meg bevisst ut av Raptus for å drive med Westwind, og Frode Haaland har vanntette skott mot Westwind når han arbeider på tegneseriefestivalen. Da er han Raptus-mann og svarer ikke på et eneste Westwind-spørsmål, avslutter Arild Wærness.
VERDENSPREMIERE PÅ RAPTUS <- Eldre | Nyere -> NORSKE TITLER I SERIEVERKET
Åssen er det blitt med Seriehuset? Er det også lagt ned?
— Tor K. 21. September 2007, 09:38 #
Såvidt jeg vet satser Seriehuset nå på bare albumutgivelser. Serieheftene deres hadde også problemer med distribusjonen, så vidt jeg vet. Jon Løvstad er innom her av og til og kan sikkert utdype.
— Frank Flæsland 21. September 2007, 17:37 #
Slik står det til med Seriehuset:
http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=991362193
— ABye 21. September 2007, 18:08 #
Seriehuset as ble avviklet tidligere i vinter. Jeg kjopte ut boklageret og slikt og gjor enkelte prosjekter videre. Kan dog attestere pa arilds uttalelser – markedet er i fritt fall og har vaert det noen aar.
— Jon 22. September 2007, 12:08 #
Et marked i fritt fall medfører og at en kommer inn i en ond sirkel. Mange kiosker/butikker/bensinstasjoner får tilsendt stadig færre titler ettersom det respektive utsalg selger for få eksemplarer, noe som igjen medfører at de blant oss som er interessert i noe annet enn Disneyutgivelser og Pondus i stadig mindre grad blir eksponert for disse andre titlene og dermed heller ikke får tak i dem eller plukker de med på impuls (tenker her på den “mellominteresserte” gruppen, dvs de som har en tilbøyelighet til å kaste et blikk mot bladhylla når den passeres, men som ikke er så interesserte at de frekventerer forum som dette eller gidder å lete byen rundt etter det siste numret av en bestemt tittel).
Det beste hadde muligens vært en endring av hele distribusjonssystemet, men med den samling av makt på få og store aktørers hender med profitt i høysetet og for det meste bare ringakt for tiltak for mediets fremme er vel dette lite sannsynlig i overskuelig framtid.
Et ønske fra undertegnedes side hadde imidlertid vært at større spesialiserte butikker (som f.eks Ouland) tok inn alt av nye tegneserier, dvs alle tegneserietitler som blir distribuert gjennom bladcentralen og andre større og mindre distribusjonskanaler, slik at kjøpere kunne gå til et utsalg som de visste tok inn ”alle” titler, behandlet bladene med respekt og gjøre sine innkjøp på et sted i stedet for å løpe byen rundt på leting slik tilfellet er i dag (selv om jeg vet at dette trolig ville medføre at enda fler titler ville forsvinne fra de lokale utsalgene).
— Ola 23. September 2007, 21:59 #
Eg hugsar at når eg budde i Bergen (for mange år sidan ) så sleit Avalon veldig med å få Bladcentralen etc til å forstå konseptet bak ein teikneseriebutikk. Avalon ville ha inn mange album og ein del av dei sentrale seriane som Pondus og Nemi, men Bladcentralen meinte at dei visste betre enn Avalon kva dei trengte. Det er vel kanskje betre no, men flaskehalsen i heile opplegget ligger vel framleis hos distributøren. Skal ikkje klage for mykje. Narvesen kiosken heime tek inn både Wildside, Rabbel, Kanon med meir. Men det er ikkje mykje dei får av kvar.
— Knut Robert Knutsen 24. September 2007, 07:57 #
Debatten om distribusjon går også på forumet til Andeby Online. Les mer her:
http://www.andebyonline.com/forum/i49413/#49413
— Onkel Kvakk 24. September 2007, 08:27 #
Tegneseriebutikkene er for få til at Bladcentralen gidder å sette seg inn i konseptet. Bladcentralen har ikke engang tegneserier som egen kategori. De har helt andre interesser en det vi serielesere har.
Kunne kanskje vært en ide å undersøke mulighetene for å lære Bladcentralen noe om tegneserier. Men jeg tror neppe de vil gi ekstra fordeler til tegneserier (som de ikke vet hva er) i forhold til f.eks. Se og Hør som selger så mye bedre ( men ikke i en seriebutikk, men det skjønner ikke Bladcentralen).
— Øyvind Braaten 24. September 2007, 16:53 #
Distribusjon omfatter også salg av tegneserier i postordre og har man de riktige reklamefolkene bak seg kan man nå ut til svært mange husstander i det ganske land, med serier i hefte og bokform. Her skal Egmont ha en medalje (hvordan kan en bokklubb med albumserier eksistere i over tyve år og fortsatt leve i beste velgående?), men de trenger ikke være alene, andre kan også bli like flinke hvis de leser tegningen.
Noe som er undervurdert er at vi har et NTF (Norsk Tegneserieforum) som ikke skjønner alvoret i det Arild her er inne på, at vi trenger tegneserier som er massekultur og et positivt fenomen for at alle mulige andre serier skal hjelpes frem i lyset. Pondus & Co er med på å ÅPNE veien , ikke stenge den, men det har ikke NTF og ledelsen skjønt, de har heller motarbeidet. Vil de ikke tegneserienes beste? Forstå det den som kan.
— jostein hansen 25. September 2007, 00:19 #
Egmont bruker i utstrakt grad kupongkataloger for å selge inn sine abo-bokserier og dernest veldig mye kryssreklamering til de som allerede er abonnenter. Slike kupongkataloger koster skjorta og funker økonomisk KUN om man har en solid bankkonto og et veldig langsiktig perspektiv.
— Jon Løvstad 25. September 2007, 10:43 #
“distribusjon i dagligvarebutikker har gjort mer skade enn nytte for tegneseriene her i landet. ”
Tusenvis av ekstra utsalsstader, tilgjengeleg for impulskjøp ein stad der folk er innom fleire gongar i veka. Negativt? Lever du i Bizarro-universet? Den der må du forklare for meg.
— Knut Robert Knutsen 25. September 2007, 18:28 #
Eg trur me må innsjå at den tida me kunne finne alle teikneseriar på Narvesen er forlengst forbi. Narvesen har vorte ein livsstilaktør, med sal av snop og glatte blad som inntektskjelde.
Den store N-butikken på Bystasjonen i Bergen er vorte eit slikt skrekk-kabinett: pallar med smågodt fyller golvet I TILLEGG til ein langvegg med smågodt frå før!
Teikneseriane er skubba inn i bakarste kroken og har skiltet LIVSSTIL eller noko liknande over hyllene….
I tillegg har utsala minka til ein tiendedel, alle dei små bladkioskane er vekke og no er det berre eit par-tre megashops att i kvar by.
Sjølsagt har ein fått bladsalg i daglegvarebutikkar, og nye kioskar som MIX er komne til, men alt i alt har nedveksten av utsal vore det verste for ein allsidig teikneserieflora.
Makta i BC er enorm og hjelper eigarane. I eldre tid hadde Narvesen eigen og god distribusjon som førte blad ut til alle – no er det Interpresse (eller kva det heiter denne veka) som leverer varene som dei meiner folk vil ha.
Dei 10-30 relevante utsala for teikneseriar utanom BCdominert distribusjon er sjølsagt ikkje nok til å nå nok lesarar/kjøparar til at ein tittel overlever.
Ein bladdød er resultatet, gevinst pr. selde artikkel er så liten at alle varer under 50.- er ikkje mon i å selje – med mindre det er snop.
Bøker og album er framtida, helst i hardcover, og bokhandlarane må nåast. Å levere desse bøkene kan gjerast via ein sentral eller desentral formidlar, slik at den enkelte bokhandlar kan kjøpe inn “akkurat passe” til å halde ein god teikneserieavdeling levande. Titlar frå alle forlaga som ikkje er med i BC. Vi får sjå kva som skjer, nokon er i ferd med å tenkje vidare langs desse linjene.
— Spacedog 25. September 2007, 22:38 #